Windows XP installeren naast Windows Vista lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

theobakker

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2000
Het lijkt me aardig om naast Windows Vista Home Premium ook Windows XP op mijn PC te hebben. Met een legale Windows XP cdrom heb ik de installatie opgestart. Dat doe ik door bij het opstarten op Enter te drukken als de boodschap over het opstarten van XP verschijnt. Dan gebeurt er van alles tot het moment dat ik met Enter kan doorgaan. Ik selecteer de F partitie. Daarna op F8 drukken en dan begint het kopieren van bestanden. Als dat klaar is krijg ik de melding dat opnieuw moet worden opgestart. Dan krijg ik ook weer de melding over het opstarten van XP. Uit ervaring weet ik dat ik niets moet doen. Maar merkwaardigerwijs begint het systeem dan weer Windows Vista op te starten. Op mijn F partitie staat wel een Windows map die tamelijk compleet lijkt. Maar XP aan de praat krijgen lukt mij dus niet. Weet iemand wat ik moet doen om toch XP te krijgen?

Het is een leuk verhaaltje over VistaBoot Pro. Maar wat ik er precies mee moet doen is mij onduidelijk. Ik heb het programma al eerder gedownload en uitgevoerd. Maar dat levert mij niets op waar ik iets mee kan. Graag nadere uitleg.

Interessante verhaaltjes om te lezen. Alleen blijf ik zitten met de vraag hoe ik Windows XP naar mijn Vista Home Premium geinstalleerd krijg. Dat is me nog steeds niet duidelijk. Graag een nadere uitleg.

Tja, die mooie "verhalen" dien je wel te lezen, heb er nog eentje voor je deze.:)

Ik heb deze volgorde nog niet gedaan, dus ervaring heb ik niet.

Start eens op van de XP cd, kun ja dan in je geïnstalleerde installatie komen, dan wel de repair/herstelconsole, in die repairconsole een fixmbr ingeven, dan zou hij alleen van de XP moeten opstarten, dat zal eerst moeten.

Indien die F: partitie op een andere schijf staat, dient de eerste partitie wel als aktief te worden weergegeven in schijfbeheer.

Ook met een 98 opstartflop fdisk /mbr zal werken en dan weer met die XP cd en een fixmbr uitvoeren, als XP niet op wil starten.

Als dat werkt, kun je met VistaBootPro of wat in die leeslink staat, de bootsector van Vista weer installeren en een dualboot freubelen.

Beste Lange Pier,

Ervaring leert mij dat adviezen van jou vaak tot goede resultaten leiden. Het heeft wel een tijdje geduurd voordat ik weer reageer. Maar in een van de producten die jij mij toegestuurd hebt staat dat ik om VIsta BDR en de opstartcode te herstellen bootsect.exe moet gebruiken. Het is echter vreemd dat ik in de opdachtprompt na het intypen van dit programma de melding krijg dat het programma niet als een interne of externe opdracht wordt herkend. Nu ben ik niet in staat om alles te doen dat in dat artikel staat. Kun je mij op weg helpen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan