Windows XP installeren zonder floppy

Status
Niet open voor verdere reacties.

niekfct

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 jul 2006
hey

ik ben dus een pc aan het samenstellen, maar nu stuit ik op het volgende:

Voor de installatie van het besturingssysteem Windows XP op een Serial ATA of SCSI harddisk moet in sommige gevallen een interne Floppy-drive aanwezig zijn om de benodigde drivers te kunnen laden.

ik heb een Seagate Barracuda 7200.10 harde schijf geselecteerd.. Hoezo heb ik een floppy-drive nodig?

Omdat in Windows XP geen SATA drivers zitten en ook niet op de XP cd staan. Dus die moet je tijdens het installeren van XP apart laden vanaf de bijgeleverde diskette van je moederbord

ok.. ik heb voor SATA gekozen om dat dit beter, sneller zou zijn dan IDE.. wat zal ik dan doen.. IDE nemen of een floppy drive....
ik bedoel.. zijn die voordelen van SATA nou echt zo veel beter of merk je daar nou eigenlijk niet zo veel van..

Ik zou kiezen voor de SATA drive en floppy.
Sata is moderner en sneller dan IDE en een floppy-disk kost zo goed als niets en kan, geloof het of niet, altijd nog wel eens van pas komen, zeker bij b.v. eventuele computer-problemen.

sata

Net gezien :

Serial ATA harde schijf
Een SATA harde schijf gebruik van kleinere kabels met minder pinnetjes. Dit is een van de voordelen van SATA. De kabels nemen minder ruimte in beslag in de computerkast, waardoor deze iets makkelijker te koelen wordt, omdat de lucht zich beter door de kast kan verplaatsen. Minstens zo belangrijk is de veronderstelde betere prestatie van SATA ten opzichte van ATA. SATA harde schijven zijn elegenater ontworpen. Ze kennen een beter error correctie systeem wat de uiteindelijke dataoverdrachtsnelheid ten goede komt. Althans, dat zegt men. Of de SATA techniek (momenteel) écht sneller is dan ATA is een onderwerp van veel discussie. In ieder geval claimen de ontwerpers van de SATA techniek dat SATA maximaal 150 mb/s kan versturen waar ATA een maximum kent van 133 mb/s. Deze snelheden zijn 'burst' snelheden die maar voor zeer korte tijd gehaald kunnen worden. De gemiddelde overdrachtsnelheid van een harde schijf ligt veel lager dan de burst snelheid.Veel moderne moederborden zijn uitgerust met zowel een ATA als een SATA connector. Of SATA ATA helemaal zal vervangen is nog onduidelijk. De tijd zal dat moeten uitwijzen. Wel is de SATA techniek in ontwikkeling. Een nieuwe SATA standaard is alweer aangekondigd en we kijken met spanning wat die ons gaat brengen.
SCSI harde schijf
SCSI (spreek uit: 'skoezie') harde schijven worden vooral gebruikt in professionele workstations en server systemen en nauwelijk in normale desktop pc's. SCSI staat voor Small Computer System Interface. Dat Small is enigzins misleidend. In de tijd dat SCSI uitgevonden werd bestonden er nog veel mainframes (enorme centrale computers). Het woord 'small' in SCSI geeft vooral aan dat de techniek voor normale computers bedoeld is en niet voor main frames. We gaan verder niet te diep in op SCSI, omdat het een standaard is die voornamelijk in professionele werkstations en servers gebruikt wordt. Voordelen van SCSI harde schijven zijn de hoge snelheid. SCSI schijven kunnen (burst) snelheden behalen tot wel 160mb/s. De betrouwbaarheid. SCSI schijven zijn ontworpen om lange tijd achter elkaar zwaar werk te verrichten. Vandaar hun gebruik in serversystemen en professionele werkstations.
Nadelen van SCSI zijn de prijs en beperkte opslagcapaciteit en de installatie. Drivers voor SCSI harde schijven moeten apart geïnstalleerd worden. SCSI schijven sluit je aan op een SCSI controller. Sommige (server)moederborden zijn uitgerust met zo'n controller, maar je kunt een controller ook los kopen.

Gr. leon25 suc6 :D

ja ik had dus precies hetzelfde gelezen.. ik dacht misschien dat iemand die er ervaring mee heeft me dus iets verder kon informeren..

SATA voordelen

Als ik geweten had dat je dit al gelezen had ..... :) Maar ik wist dat dus niet en ik meende ( dus onterecht ) dat jou de genoemde voordelen in het verhaaltje nog niet bekend waren .....

Nogmaals suc6 ermee, ben er zelf ( SATA ) erg tevreden over.

ok.. dan ga ik toch voor de floppy.. hij kan inderdaad later nog eens van pas komen en wat ik zo lees zijn de voordelen van SATA toch wel voordeliger :D

bedankt voor jullie hulp!:thumb:

Absoluut ! Graag gedaan, en misschien is er behalve een floppy ook een cd beschikbaar, als dat makkelijker is.

Gr. Leon25 :cool:

De meeste SATA controllers zijn tegenwoordig native, die in de bios op IDE modus zetten is dan voldoende, kun je later als de drivers in windows zijn geïnstalleerd die weer op enhanced zetten in de bios.

Hoi !

Aanvulling op @L.P.: Voor mezelf gebruik ik een XP-CD die ik geslipstreamed heb met o.a. de sata-drivers.Dus geen floppy of aparte driver-install nodig..

USB-stick kan op een modern mobo de floppy drive ook vervangen.

Greetz,

Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan