Windows xp kan de sata schijf niet vinden tijdens installatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

kokkie20

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2006
Hallo,
ik heb een nieuwe schijf moeten kopen omdat me windows xp hdd gecrashed was, en heb dus een nieuwe schijf gekocht.
De oude schijf was een IDE , maar de verkoper zei dat een sata veel beter was.

Dus ik de schijf meegenomen naar huis, aangesloten en alles.
Maar hij kan me schijf niet vinden, ook niet in de bios.
Ik heb de volgende moederbord:

Asrock P4V88+

Ik heb van alles geprobeerd maar niets wilt werken.
Ik weet het echt niet meer hoe ik dit moet oplossen.

ok dan ga ik dat even proberen met nlite,
thanks voor de tip, hopen dat het nu wel gaat lukken want wordt er een beetje somber van :(

Xp herkent/heeft zelf de sata driver niet.
vandaar dat je die even appart moet "halen"

Had de verkoper je wel even op mogen wijzen btw:
Voor het zelfde geld waren er geen drivers bij asrock.En dan wordt het alleen maar lastiger;)

aah ok vandaar,
ja vind ik ook eigenlijk wel, maar goed dat er helpmij.nl bestaat :D
gelukkig weet ik ook hoe nlite werkt aangezien ik daar heel groot verslag heb over moeten maken voor me stage op school :P
ja dan had ik mooi probleempje gehad ;) als er geen drivers waren :confused:

Nee het is niet gelukt, hij kan nog steeds niet die harde schijf vinden.
hij kan de schijf ook niet in de bios vinden
nog een andere suggestie?

Laatst bewerkt:
- Beide kabels verbonden? (dus voedingskabel en datakabel?)
- Staan een of meer SATA controller(s) uitgeschakeld in de BIOS?
- Staat SATA Raid misschien aan in de BIOS? Indien ja, dan uitschakelen want je hebt maar 1 SATA schijf en voor Raid heb je (minstens) 2 schijven nodig.
- Computervoeding misschien niet sterk genoeg?

Succes,

Tijs.

Hoe oud is je moederbord?? Het kan zijn dat ie maar max SATA I ondersteund, en geen SATA II. Bij hardeschijven kweet niet of het bij alle hardeschijven zo is je kan er een jumper op plaatsen en zo SATA I Compatible maken.

- Beide kabels verbonden? (dus voedingskabel en datakabel?)
Ja beide zitten erin
- Staan een of meer SATA controller(s) uitgeschakeld in de BIOS?
zover ik weet staat hij gewoon ingeschakeld
- Staat SATA Raid misschien aan in de BIOS? Indien ja, dan uitschakelen want je hebt maar 1 SATA schijf en voor Raid heb je (minstens) 2 schijven nodig.
Ok dan zet ik die uit
- Computervoeding misschien niet sterk genoeg?
750 watt voeding, moet genoeg zijn ;)

Hoe oud is je moederbord?? Het kan zijn dat ie maar max SATA I ondersteund, en geen SATA II. Bij hardeschijven kweet niet of het bij alle hardeschijven zo is je kan er een jumper op plaatsen en zo SATA I Compatible maken.
Hmm goede vraag, ik heb deze toen vorig jaar van vriend van mij gekregen omdat hij een nieuwe had gekocht, ik kan het wel even proberen met de jumper

Hoi !

Kijk es in je bios of je de z.g. IDE-mode in kunt schakelen.

En: zolang je HDD niet in je bios gezien wordt hoef je verder niets te proberen, dat is n.l. een eerste vereiste.

Dus: aansluitingen niet correct, jumper niet geplaatst (voor SATA 1)

Greetz,

Harry.

Kijk es in je bios of je de z.g. IDE-mode in kunt schakelen.
Als je; Onboard IDE Controller , Bedoeld, die is al enabled. Heb ook al de jumper goed staan, aansluitingen zitten ook allemaal goed vast

Hoi !

Dan heb je 'n probleem; als de schijf in het bios niet herkend wordt is er gegarandeerd iets niet goed in de instellingen/aansluitingen.

Ik wil je graag geloven, maar wat je zegt is onmogelijk.

Greetz,

Harry.

Misschien tijdelijk de schijf bij iemand anders inbouwen en kijken of die daar wél wordt gezien. Indien ja (en er zijn ook partities etc. op te maken) dan blijven nog 4 opties over, m.i.:
1. SATA controller niet geactiveerd in de BIOS
2. Bekabeling niet (meer) goed
3. Voeding brak
4. Moederbord-/SATA controller probleem

Je zou, als de test op de andere computer verder succesvol was, even de BIOS naar de fabrieksinstellingen terug kunnen zetten (wel even onthouden hoe het ong. stond) en dan opnieuw de instellingen doen (indien die afwijken van de fabrieksinstellingen).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hoi !

Dan heb je 'n probleem; als de schijf in het bios niet herkend wordt is er gegarandeerd iets niet goed in de instellingen/aansluitingen.

Ik wil je graag geloven, maar wat je zegt is onmogelijk.

Greetz,

Harry.
Ik denk dat het toch aan de instellingen dan moet liggen van de moederbord.
Want heb een andere schijf van een vriend van mij geprobeerd (na lang vragen bij vrienden had iemand een sata schijf) en toen vond hij hem nog niet

Misschien tijdelijk de schijf bij iemand anders inbouwen en kijken of die daar wél wordt gezien. Indien ja (en er zijn ook partities etc. op te maken) dan blijven nog 4 opties over, m.i.:
1. SATA controller niet geactiveerd in de BIOS
2. Bekabeling niet (meer) goed
3. Voeding brak
4. Moederbord-/SATA controller probleem

Je zou, als de test op de andere computer verder succesvol was, even de BIOS naar de fabrieksinstellingen terug kunnen zetten (wel even onthouden hoe het ong. stond) en dan opnieuw de instellingen doen (indien die afwijken van de fabrieksinstellingen).

Tijs.
1. Ik dacht dat ik de SATA controller had geactiveerd in de bios, maar bleek dus dat het niet zo was, het was een andere optie
2. Bekabeling is allemaal nieuw, heb 2 extra nieuwe kabels gehaald en geprobeerd maar nog geen succes.
3. Voeding is ook splinternieuw, dus daar zou het aan kunnen liggen, pas sinds vrijdag uit de doos gehaald
4. Dat denk ik ook, dat het aan de moederbord ligt, maar ik ga binnenkort toch nieuwe moederbord + geheugen halen dus dan maar hopen dat het opgelost gaat worden.

Tot nu toe iedereen bedankt voor de hulp, ik wacht even af totdat ik weet of het aan de moederbord ligt of niet.

Laatst bewerkt:
Kijk en voel even goed of alle stekkers er goed in zitten

Heb ik ook een keer gehad

Groeten Ronnie

ik kan de stekkers niet verder douwen en ze zitten er recht op.
Maar heb wel dit gevonden:

2.9 Making An SATA Driver Diskette
If you want to install Windows 2000 or Windows XP on your SATA HDDs, you will
need to make an SATA driver diskette before you start the OS installation.
STEP 1: Insert the ASRock Support CD into your optical drive to boot your system.
(Do NOT insert any floppy diskette into the floppy drive at this moment!)
STEP 2: During POST at the beginning of system boot-up, press <F11> key, and
then a window for boot devices selection appears. Please select CDROM
as the boot device.
STEP 3: When you see the message on the screen, “Do you want to generate
Serial ATA driver diskette [YN]?”, press <Y>.
STEP 4: Then you will see these messages,
Please insert a diskette into the floppy drive.
WARNING! Formatting the floppy diskette will
lose ALL data in it!
Start to format and copy files [YN]?
Please insert a floppy diskette into the floppy drive, and press <Y>.
STEP 5: The system will start to format the floppy diskette and copy SATA drivers
into the floppy diskette.

misschien dat dit iets er mee te maken heeft?
heb dan wel andere probleem, heb geen cd van de moederbord, en die vriend van mij ook niet meer...

Laatst bewerkt:
Hoi !

Je hebt inderdaad Sata-drivers nodig om Win XP te kunnen installeren op een Sata-schijf; bij Vista en Win 7 is dit niet nodig.

Ook kun je Win XP slipstreamen met de Sata-drivers m.b.v. nLite.

Maar dit alles is pas van toepassing als je Sata-schijf in het bios van je mobo herkend wordt.

Evt. zijn de Sata-drivers te downloaden op de site van je mobo-bakker.

Greetz,

Harry.

Welk merk en type schijf is het, en hoe zit de jumper nu op de schijf?

Hoi !

Je hebt inderdaad Sata-drivers nodig om Win XP te kunnen installeren op een Sata-schijf; bij Vista en Win 7 is dit niet nodig.

Ook kun je Win XP slipstreamen met de Sata-drivers m.b.v. nLite.

Maar dit alles is pas van toepassing als je Sata-schijf in het bios van je mobo herkend wordt.

Evt. zijn de Sata-drivers te downloaden op de site van je mobo-bakker.

Greetz,

Harry.

Ja ik had ook al bios-update gedaan (want hoorde van vriend van mij dat er dan die sata-controller in zou komen) maar was dus niet het geval.
Maar ook toen ik windows 7 probeerde te installeren kon hij hem neit vinden (logisch want ook niet in de bios)

Welk merk en type schijf is het, en hoe zit de jumper nu op de schijf?

Zover ik kan lezen gaat het om een hitachi (was eerst samsung, dacht dat het aan die schijf lag dus had hem omgerolen).
Hitachi Deskstar 7K1000.B 320GB, SATA II (HDT721032SLA360)

Kan hier geen jumper instellen

edit:
Heb de featuretool van hitachi gedownload, maar daar vind hij hem zelfs ook niet in, ik ga nog wel een keer alle bekabeling van de schijf nalope en kijken of ik iets kan vinden

edit2:

It has two integrated SATA controllers wich will work in raid0 ,raid1 .So users can either teoretically duble thei HDD sped with RAid0, make data loss vertually imposible by using HDD miroring with Raid 1

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan