Windows XP loopt vast tijdens opstartprocedure

Status
Niet open voor verdere reacties.

sierdjohn

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2007
Sinds woensdag wil Windows XP niet meer normaal opstarten.
Woensdag en gister startte Windows op tot ik het bureaublad en de bureaubladicoontjes krijg te zien, hierna hoorde ik het geratel van de harde schijf niet meer werken en liep Windows vast, de cursor met zandloper kon ik nog wel bewegen.
Vandaag Windows maar in Veilige Modus opgestart, nu werkt Windows wel.

De Live scanner heb ik al laten scannen, deze heeft enkele problemen verwijderd. Ook MalwareBytes heeft enkele problemen verwijderd, waaronder een regel waar HKEY in stond. Na de MalwareBytes scan heb ik de computer opnieuw opgestart, nu wil Windows niet verder dan het blauwe opstartscherm met de witte tekst 'Welkom'. Het vastlopen is dus versneld. In veilige modus werkt Windows dus wel.

Hijackthis kan ik in veilige modus niet installeren, omdat de Windows Installer service niet mogelijk is in de Veilige Modus.

Ik heb vandaag Windows opnieuw geïnstalleerd. Na de installatie kreeg ik de bureaubladachtergrond te zien, en een venster met de melding dat Internet Explorer geïnstalleerd werd, verder dan dit scherm komt Windows niet, er is dus weinig veranderd.

Wat kan ik proberen om Windows in normale modus weer goed te laten opstarten en te laten werken?

Laatst bewerkt:
doe eens de installatie cd erin en ga naar repareren

probeer eens chckdsk /r

als hij dit niet kan voltooien is je harde schijf overleden

Hoi,
geef de specs (merk/type e/o modelnr.) van je pc eens op zodat we een indruk krijgen over welke pc we 't hebben.
Indicatie voor een ratelende schijf: oud beestje met te weinig Ramgeheugen,langzame schijf en verouderd moederbord.
Succes met je vraag verder.

Laatst bewerkt:
Processor:
AMD Athlon 64 Processor 3000+ [1811 MHz]
1.0 GB RAM

Harde schijf:
234 GB

Moederbord:
ASUS M2V-TVM

doe eens de installatie cd erin en ga naar repareren

probeer eens chckdsk /r

als hij dit niet kan voltooien is je harde schijf overleden

Ik zie chckdsk/r niet staan, als ik de Windows XP installatie cd-rom open.

Met Start->Uitvoeren kan ik chckdsk /r ook niet openen.

Commando-regel klopt niet, het is:
chkdsk /r

(dus niet chckdsk /r)

Tijs.

Ik heb de herstelconsole uitgevoerd met de opdrachtregel CHKDSK /r.
CHKDSK is bezig met het voorbereiden van extra controle of herstel
Nadat deze voorbereiding op 100% komt, komt de volgende regel:

CHKDSK heeft een of meer fouten op het volume gevonden.

Onderaan de regels staat nu: C:\WINDOWS> , met daarachter een wit blokje dat niet knippert.

Was dit de extra controle of herstel al? Of moet ik nog wat achter de laatste opdrachtregel intypen om extra controle of herstel uit te voeren?

Het herstel is al gebeurd, dus nog een keer uitvoeren hoeft niet. Zie hier dat:
CHKDSK
chkdsk station /p /r
Met de opdracht chkdsk wordt het opgegeven station gecontroleerd en wordt dit zo nodig hersteld of teruggezet. Met deze opdracht worden bovendien eventuele beschadigde sectoren gemarkeerd en wordt leesbare informatie hersteld.

U kunt de volgende opties gebruiken:
/p Een uitgebreide controle van het station uitvoeren en eventuele fouten herstellen.
/r Beschadigde sectoren opsporen en leesbare informatie herstellen.
Opmerking Als u de schakeloptie /r opgeeft, wordt de schakeloptie /p geïmpliceerd. Als u de opdracht chkdsk zonder argumenten opgeeft, wordt het huidige station gecontroleerd zonder schakelopties.

Met het Exit commando start de pc opnieuw op. Haal dan wel de cd weer uit de drive, zodat Windows weer normaal opstart van de harde schijf.

Hopelijk zijn je problemen voorbij, maar zekerheid is er niet.

Succes,

Tijs.

Niets veranderd volgens mij.

Windows start weer op en ik krijg rechtsboven het venstertje te zien met de titel Persoonlijke instellingen, en in het venster: Bezig met het maken van persoonlijke instellingen voor: Internet Explorer 6
Nu loopt hij nog steeds in dit scherm vast.

Doe het volgende: Start de pc weer op in Veilige modus, en maak een NIEUW Windows-gebruikersaccount aan (via Configuratiescherm -> Gebruikersaccounts).
Herstart de pc in normale modus en log in op dat nieuwe Windows-gebruikersaccount. Kijk of dat wel goed gaat. Indien ja, dan is er iets mis met het gebruikersprofiel van het Windows-gebruikersaccount dat je normaal gebruikte. Ik denk dat dat het geval is, want instellingen van Internet Explorer 6 worden alleen aangemaakt als een nieuw gebruikersprofiel wordt gemaakt...

Succes,

Tijs.

Ik denk dat de persoonlijke instellingen voor Internet Explorer 6 opnieuw worden aangemaakt omdat ik Windows XP opnieuw geïnstalleerd heb (zie eerste bericht). In de normale modus kan ik niet kiezen uit 2 gebruikers, omdat Windows dus eerst aanpassingen, zoals Internet Explorer doorvoeren moet.

Laatst bewerkt:
Gewoon proberen wat ik schrijf: inloggen in Veilige modus (dus als Administrator) en een nieuw account maken en dat nieuwe account gaan testen. Per slot heb je ondertussen een aantal stappen gedaan die mogelijk de problemen voor een nieuw gebruikersaccount hebben opgelost.

Tijs.

Nadat ik een nieuw account in Veilige modus aangemaakt heb, komt deze niet bij het inlogscherm te staan, alleen Administrator en Gebruiker komen hier te staan, als ik daarna weer als Adminstrator inlog is het aangemaakt gebruikeraccount opeens verdwenen.

Laatst bewerkt:
Doe het volgende in Veilige modus:
Start -> Uitvoeren -> cmd.exe
net user testuser /add
net localgroup administrators testuser /add
exit

Je hebt dan een nieuw Windows account testuser aangemaakt. Start de pc opnieuw op in normale modus, en kijk of je gebruiker testuser kunt selecteren.

EDIT: Kan dat niet, en logt Windows (zonder je een keuze te laten) meteen door naar je 'normale' account, dan de pc weer in Veilige modus opstarten en het volgende doen:
Start -> Uitvoeren -> regedit.exe
Ga naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon
(Let op: er staat Window NT, dus niet Windows).
Dubbelklik in het rechter deelvenster op DefaultUserName en maak het leeg (zal nu Gebruiker staan, waarschijnlijk).
Dubbelklik in het rechter deelvenster op AltDefaultUserName en maak het leeg (als er nu wat staat).

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Nadat ik een nieuw account in Veilige modus aangemaakt heb, komt deze niet bij het inlogscherm te staan, alleen Administrator en Gebruiker komen hier te staan, als ik daarna weer als Adminstrator inlog is het aangemaakt gebruikeraccount opeens verdwenen.

Excuses, komt er wel bij te staan. Nadat ik op het nieuwe account klik wordt er even geladen, maar nu loopt hij weer vast bij het Welkomscherm van het nieuwe account. Er staat dan: mijn accountnaam en daaronder Uw persoonlijke instellingen worden geladen...

Tsja, dan moet je maar gaan denken aan herinstallatie van Windows wat mij betreft.
Het is mogelijk om een herstel-installatie te doen van XP (om fouten te repareren, je software blijft dan geïnstalleerd behalve Internet Explorer, want die gaat terug naar versie 6), maar dat is geen procedure die ik aan je kan overlaten. Er zijn namelijk een hoop haken en ogen aan. Wil je het toch proberen: Kijk hier

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan