Windows xp naast Vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

nsdnayz

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2007
Hallo beste lezers!

Ik zit met een groot probleem, ik heb een paar weken geleden een nieuwe laptop gekocht waar vista premium opzit..
Vista beviel mij niet (net als menig ander) dus ik wou er naast vista, windows xp opzetten..

Dus voor de duidelijkheid:
Vista zat er al op, en ik wil er XP ophebben.....
Oke, zo gezegd zo gedaan... ik de cd van xp erin, computer opstarten via cd-rom... en toen windows xp geinstalleerd...
Xp draaide prima, alles draaide naar behoren... totdat ik weer ff in vista wou kijken (want ik verwachte dat je een scherm zou krijgen met daarin de keuze, of xp of vista...) Nou mooi niet, hij startte telkens weer op in xp.....
Nou ik weer naar het boot-menu... en ik zette alles weer om in default settings....
(zodat de pc misschien niet via de cd opstartte, en dat ik wel een keuze menu kreeg tussen XP en Vista)...
Krijg ik nu de error..... systeembesturing ontbreekt!
Vol verbazing keerde ik terug in BIOS, en zette default settings weer terug in personal settings... maar ik krijg nu nog steeds systeembesturing ontbreekt!

Nouja, na mijn wanhopigheid wou ik weer windows xp installeren... alleen het installatie menu gaat niet verder dan na de 1e keer overnieuw opstarten... (geeft daarna weer, besturings systeem ontbreekt)

Oke wat nu?

Bijbehorende informatie:

- Windows vista staat nog steeds untouched op schijf c
- Windows vista recovery staat ook nog untouched op schijf... (b??) <- doet er niet toe
- Windows Xp, staat op een ANDERE schijf dan waar vista opstaat....

WIE O WIE kan mij uit de brand helpen???

Alvast bedankt!

M.v.g,

Thomas v.d. Bijl

Laatst bewerkt:
Heb je al een goede backup van je documenten, mails en adresboek?

Als ie dat accepteerd tijdens de setup van windows, ja.
Maar uit je verhaal begreep ik, dat de normale procedure niet werkte.
Vandaar deze noodgreep.

Ennuh, klik eens op "Reageer op vraag" ipv "Quote"..... ;)

Wow, dat ziet er wel heel heftig uit!
Zou ik niet bijvoorbeeld de schijf waar windows xp opstaat niet kunnen formatteren?

i.i.g bedankt!

Sorry, jongens, ik durf dit echt nog niet aan...
Ik ben niet zo'n ervaren computer gebruiker...
zou ik misschien alle schijven kunnen deleten (waar ik xp op heb gezet)...
Zodat ik alleen de recovery schijf van vista en de vista os schijf zelf over hou...?
Zou dat kunnen?
Ik snap het het via die moeilijke manier moet, maar ik hoop echt op een makkelijkere manier... ben bang dat ik snel iets fouts doe.

Stop de schijf als 2e hdd in een andere pc, en probeer hem via die weg te formatteren.

Heb je bij je laptop een zgn recovery-dvd gekregen (of evt. zelf moeten branden)?

Dan lijkt terugzetten naar fabrieksinstellingen de makkelijkste optie om in dit geval te proberen: recoveryschijf erin, opstarten en de aanwijzingen volgen.
Staat als het goed is ook vast wel in de handleiding van je laptop.

Als dit lukt, kun je vanuit Vista de schijf waarop XP staat formatteren.

Heb je bij je laptop een zgn recovery-dvd gekregen (of evt. zelf moeten branden)?

Dan lijkt terugzetten naar fabrieksinstellingen de makkelijkste optie om in dit geval te proberen: recoveryschijf erin, opstarten en de aanwijzingen volgen.
Staat als het goed is ook vast wel in de handleiding van je laptop.

Als dit lukt, kun je vanuit Vista de schijf waarop XP staat formatteren.

Recovery cd? daar bedoel je bij de gewone windows vista premium installatie cd?
Die heb ik er niet bij gehad, maar die krijg ik wel van een maat van me....
Zou het dan zo werken?

En, wat ik misschien ook vergeten te vertellen ben.
Het is 1 hdd, met 4 partities...

Hoi !

Dan doe je wat fout; ik heb het tientallen keren uitgevoerd, gisteren nog op 2 Acer Laptops !

De juiste werkwijze staat in de link uit m'n vorige post: gewoon XP installeren op een lege partitie; daarna start alleen XP nog op; VistaBootManager downloaden + installeren; dit progje zoekt alle aanwezige OS-sen op, en zet die evt. in de gewenste volgorde.

Klaar, ik fix het met een geslipstreamde XP-CD in 2 uurtjes !

Als XP nu miet meer opstart, dan de laptop op-nieuw booten van de XP-CD; naar de recovery-console gaan: http://support.microsoft.com/kb/307654, en achter de prompt: fixboot, gevold door enter intrommelen.

Daarna voor de zekerheid fixmbr, en je start weer op in XP !@

Daarna bovenstaande opnieuw uitvoeren en je hebt je dual-boot system !

Greetz,

Harry.

Nou ik weer naar het boot-menu... en ik zette alles weer om in default settings....
(zodat de pc misschien niet via de cd opstartte, en dat ik wel een keuze menu kreeg tussen XP en Vista)...
Misschien wel even handig,als je even precies uitlegt wat je hier gedaan hebt.

Bedoel je met het "boot-menu" de boot.ini?

Het lijkt erop dat je met "zodat de pc misschien niet via de cd opstartte" bedoelt dat je in het bios wijzigingen hebt aangebracht?

Greetz

Wanderer, dat blauwe menu dat je kan krijgen net nadat je de pc hebt opgestart...
(de bios)

Maar mensen, het is opgelosd..
Opnieuw cd-tje van xp-setup erin.... alle partities verwijderd, daarna geformatteerd (normaal) en weer 2 nieuwe partities aangemaakt, en hij doet het weer!
Het gaat trouwens over een Laptop, Asus F3U, en wat las ik net... hiervoor zijn er weinig drivers voor xp te vinden.
Audio, video, en netwerk-kaart heb ik gevonden... nu alleen nog de wireless (wie o wie heeft een idee?)

totnutoe bedankt voor de hulp, ik heb hier zeker van geleerd...

Hoi !

Staan gewoon op de Asus-site, hoor !

http://support.asus.com/download/download.aspx

Even de juiste gegevens intrommelen en klaar !

Tenzij je er later een draadloze netwerkkaart hebt toegevoegd, dan kijk je op het bijgeleverde CD'tje.

Greetz,

Harry

Die site heb ik al bezocht, maar alle drivers die er zijn, zijn alleen voor windows vista..
En ik draai nu alleen windows xp
Heb je dan nog meer tips?

Groeten

OFFTOPIC :p en wat hebben jullie eigenlijk met trommelen?

ONTOPIC: anyhow, iemand nog tips?

Hoi !

Tja, voor de driver van de rtaadloze netwerkkaart zullen we toch merk/type moeten weten !

Enne.....voor een volgende keer: zorg eerst dat je de drives hebt voordat je een OS installeert .

Greetz,

Harry.!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan