Windows XP opnieuw installeren vanaf partitie

Status
Niet open voor verdere reacties.

hugo104

Gebruiker
Lid geworden
16 okt 2007
Ik wil op een laptop opnieuw Windows installeren omdat het systeem enorm traag is. Er zijn 3 partities: [C: Windows] [D: Data] [E: Source]
Het is een Fujitsu Amilo PA 1510 met Windows XP professional dus geïnstalleerd op de C schijf. Documenten e.d. op de D schijf en Windows en Office installatie bestanden op de E schijf.
Er is dus geen cd meegeleverd maar bijvoorbeeld drivers en bestanden heb ik al een back up van gemaakt. Via verschillende forums en de support van het merk is het nog niet gelukt. Er zijn verschillende handleidingen beschikbaar maar die matchen niet met de menu's die ik krijg te zien. Volgens Fujitsu moet ik via F8 in een menu komen dat de Recovery activeerd ("Repair computer"). Dat gebeurd echter niet, ik kan dan alleen voor Veilige modus e.d. kiezen. In de BIOS kan ik alleen voor de harde schijf of cd-rom kiezen maar niet voor de partitie waar de installatie bestanden op staan en als ik dat dus doe start Windows gewoon op als normaal.

Ik hoop zo alle informatie gegeven te hebben. Ik ben er inmiddels een tijdje mee bezig maar kom er nu echt niet meer uit.
Is formatteren/installeren via DOS een optie? Ik heb alleen ervaring met de oude opstartdiskette maar dat tijdperk zijn we natuurlijk voorbij.

Ik hoop echt dat iemand kan helpen!
Alvast bedankt en groeten Hugo

dat van die "er is geen cd bijgeleverd" geloof ik niet zo zeer.
Je bent hem kwijt geloof ik eerder.
Als er een source partitie is,is er ook een herstel cd bij.
Maar als je iemand weet met een xp pro cd met service pack 2,dan zou je de pc opnieuw kunnen installeren.
Ik heb een oom met een amillo 1310, en daar is het bij mij ook mee gelukt.

Het is de laptop van mijn vriendin, die heeft hem via de universiteit gekocht. Ze heeft er alleen een paar boekjes bij gekregen.
Maar is het niet mogelijk te installeren vanaf die partitie?

Maar niemand weet dus of het mogelijk is om vanaf die partitie Windows toch te kunnen installeren? Door bijvoorbeeld in DOS C: te formatteren en daarna vanaf de partitie op te starten?
Ik kan niemand vinden met een cd'tje van Windows XP..

Misschien is het handig om even in de bijgeleverde boekjes te kijken hoe je een recovery moet uitvoeren.
Staat er ongetwijfeld in!

Ja maar die kloppen dus niet met wat de computer weergeeft als ik de stappen uitvoer voor de instructies zonder cd.

Ik ga er echt 100% vanuit, dat de bijgeleverde handleiding goed is, net als de handleiding op internet.

Is die laptop ooit eerder opnieuw geinstalleerd?

Bedankt voor de reacties allemaal!
Inmiddels heb ik via via iemand gevonden met (exact) dezelfde laptop en een recovery cd.
Na die gedraaid te hebben (via boot cd-rom drive geselecteerd) kom ik in het setup menu.
Dan kan ik:
1. Windows XP installeren
2. Windows XP installatie herstellen of repareren

Via optie 1: Windows is al geïnstalleerd op de partitie waar ik Windows wil installeren dus vraagt hij of ik door wil gaan of een andere partitie wil selecteren. Ik wil niet 2 keer Windows op die partitie hebben maar opnieuw installeren dus ga er van uit optie 2 te moeten hebben, dus ga terug en selecteer optie 2; repareren:

Via optie 2: Kom ik in DOS omgeving waar ik kan selecteren welke OS (ik heb alleen XP dus) ik wil repareren. Daarna staat er alleen C:\WINDOWS>
En verder geen menu meer ofzo.

EDIT: Wat betekend het verwijderen van een partitie? Dat is mogelijk via Optie 1. Formatteert hij dan volume C: bijvoorbeeld? (wat ik eigenlijk wil dus..) Kortom welke actie volgt bij het verwijderen van een partitie, staat dat gelijk aan formatteren?

Alvast bedankt weer voor de reacties.

Iemand een idee wat ik moet doen om verder te gaan?
Verschilt nog steeds van de handleiding en ook bij de bijgeleverde documentatie staat hier verder niets over.

Laatst bewerkt:
Inmiddels partitie verwijderd en opnieuw gepartitioneerd na genoeg zelfvertrouwen te hebben verzameld dat het de goede keuze was ;)
Hij is inmiddels bezig met windows opnieuw te installeren.
Bedankt!

Ja,het vergt wat moed,he.
als je nu gelijk een copietje draait van dat cd"tje,zit je helemaal goed.

Inderdaad inderdaad, het was een gelukje dat ik dat andere cd'tje heb gevonden.
Allemaal bedankt voor het reageren!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan