Windows XP opstart vraagt opeens om wachtwoord

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erik3

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 dec 2006
Berichten
3
Mijn zwager heeft Windows XP home edition. Sinds kort krijgt hij bij het opstarten een aanlogscherm waarbij hij een wachtwoord moet invoeren. Voorheen had hij een overzicht van users onder elkaar (hij heeft er maar 1 en die is gelijk aan zijn voornaam.
In het nieuwe aanlogscherm staat een user gelijk aan voornaam achternaam.

Volgens mijn zwager heeft hij geen userinstellingen veranderd en ook geen scherminstellingen (zelf dacht ik namelijk dat hij misschien de beeldschermbeveiliging aan had gezet). Neem maar van mij aan dat hij de waarheid spreekt.

Wat ik ook vreemd vind is dat als je het wachtwoord veld leeg laat en enter geeft, even in beeld verschijnt "ïnstellingen worden geladen". Bijna direct daarop wordt windows afgesloten en opnieuw gestart. Het aanlogscherm met wachtwoord verschijnt weer.

Opstarten in veilige modus levert het zelfde aanlogscherm op. Windows en Dell helpdesk zijn beiden vaag hierover. Windows helpdesk wist niets en verwees naar Dell. Dell stuurde al wel een windows herinstallatie-cd maar zei dat alle data dan wel weg is.

Mijn vragen zijn nu:
1) wie weet wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn? (kan het door een automatische windowupdate of zo iets?
2) Wat kunnen we nu het beste doen? Opnieuw installeren van windows? zijn we dan alle data kwijt? Is daar iets aan te doen?

Alvast bedankt voor alle geboden hulp.
 
Nee, je hoeft niet opnieuw te installeren, ga via start naar configuratiescherm en open je gebruikers account. Daar kun je wijzigen en aapassen hoe gebruikers zich aanmelden.
 
Nog even dit, wat de oorzaak zou kunnen zijn laat zich raden, per slot blijft het een PC.
 
Het komt door het .Net Framework update, dat account kun je uitschakelen of wissen in, idd, accountbeheer, wel de bestanden behouden
 
Bedankt voor de reacties tot nu toe.
De oorzaak lijkt dus duidelijk. De oplossing is mij echter nog niet duidelijk.
Aanloggen lukt niet want er is maar 1 account, dus de useraccounts aanpassen via start/configuratiescherm lukt niet. We kunnen niet aanloggen. Of kan dit misschien op een andere manier?
 
Probeer het eens met control userpasswords2, in uitvoeren.

Kun je er wel in komen?, nee, in veilige modus ook geprobeerd? als administrator.
Ook in dat aanmeldingsscherm, dubbelklik op ctrl, alt, del, krijg je een aanmeldingsscherm, dan kun je ook aanloggen als administrator, denkelijk zonder wachtwoord.
 
Bedankt voor de reacties, tot nu toe nog niet opgelost.
Ook opstarten in veilige modus geeft aanlogscherm.
Wel geprobeerd met administrator als user aan te loggen.
In niet veilige modus geeft dit een fout op de accountinstelling (dus anders dan userid/password niet juist)
In veilige modus geeft dit het zelfde resultaat als de automatisch aangegeven userid <voornaam> <achternaam>, namelijk, het bericht de instellingen worden geladen waarop bijna direct het aanlogscherm weer terug verschijnt.

Er lijkt niets anders op te zitten dan de data op de hd veilig te stellen door de hd in een andere pc te hangen om dan windows helemaal opnieuw te gaan installeren.
Behoorlijk tijdrovend en balen dus. Of is er toch nog iemand met een idee?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan