WINDOWS Xp opstartprobleem!

Status
Niet open voor verdere reacties.

honor449

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 mei 2012
Ik krijg bij het opstarten van me pc deze foutmelding:

Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand
is beschadigd of niet kan worden gevonden:
\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

u kunt proberen om dit bestand te repareren door Windows Setup
te starten vanaf de originele cd-rom met installatiebestanden.
Kies R in het eerste scherm om de reparatieprocedure te starten

Ik heb al via deze link: http://support.microsoft.com/kb/307545/nl geprobeerd het probleem te verhelpen maar ik heb helaas de CD niet meer die bij me pc zat met Windows xp erop.
Ik heb een CD met windows Xp home edition erop van medion zou die kunnen werken? Er staat wel op: De software op deze recovery CD-ROM is voorgeinstalleerd op uw vaste schijf bij fabricage en mag alleen gebruikt worden voor backup en recovery van uw medion computer systeem. (kan ik mess deze cd gebruiken?)

Wat kan ik doen? (ik heb trouwens mijn pc laten samenstellen bij een computerzaak dus het is niet een pc van een bepaald merk).

U kunt elke XP installatie CD gebruiken zolang het maar dezelfde versie is en natuurlijk echt een installatie CD is. Ik zeg dat omdat sommige PC/laptop-merken er een CD bij leveren waarmee niet een clean installatie gedaan kan worden, maar dat in combinatie doet met een speciale hidden partitie waar de nodige informatie op staat.
U kunt dat controleren door de PC/laptop te starten met de CD en dan ziet u vanzelf of u in de XP setup terecht komt.

@honor449 De CD waar u het over had, is een Windows XP recovery, dit zet XP niet terug naar fabrieksinstellingen, maar een hele schone installatie. (zelf heb ik ook zo'n 1..)
Dus, ja , die kun je gebruiken.

De instructies van Microsoft beschrijven hoe de registry teruggezet kan worden van een herstelpunt (deel 2 en deel 3).
Je kunt daarvoor ook een nieuw gemaakt live cd maken, bijv. Hirens Boot CD:
Je maakt een opstartbare USB-stick of je brandt een opstartbare CD/DVD m.b.v. (bijv.) ImgBurn ("Write image file to disc"). In het geval van memory-stick: let op: De memory-stick wordt helemaal gewist, backup eerst je bestanden die je ervan nog nodig hebt.

Start de pc/laptop op van die memory-stick of CD, kies voor Mini Windows XP. (*)
Ook als je bestanden veilig wilt stellen dan kan dat vanaf Hiren's door de USB-stick of externe harde schijf aangesloten te hebben en via My Computer te bladeren naar de mappen waar de veilig te stellen bestanden staan en die dan te kopiëren.
In jouw geval wil je bestanden kopieren uit de map C:\System Volume Information\_restore{xxxxxxxx-xxxx-xxxx-xxxx-xxxxxxxxxxxx}\RPyyy\snapshot (waarbij het hoogste getal yyy het laatste herstelpunt voorstelt dat op jouw systeem is gemaakt)
Volg (met Mini Windows XP vanaf de Hiren's Boot CD of Hiren's Boot USB stick) de instructies in de link van Microsoft, dus maak een map C:\Windows\tmp, kopieer die bestanden vanuit de snapshot map van hierboven daarnaartoe, hernoem die bestanden in de C:\Windows\tmp map zodat ze de juiste naam hebben, verwijder de registry-bestanden in de C:\Windows\System32\Config map ("sam", "security", "software", "default" en "system"), en kopieer alle bestanden die in de C:\Windows\tmp map staan in de C:\Windows\System32\Config map en herstart daarna de pc normaal (dus niet meer vanaf Hiren's Boot CD/USB).
Effectief vervang je dus de registry-bestanden door die van het laatste herstelpunt van XP.
Je kunt dit allemaal doen vanuit Verkenner/Explorer in Mini Windows XP van Hiren's, dus handiger dan in de instructies van Microsoft.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan