Windows XP overzetten naar 2e schijf?

Status
Niet open voor verdere reacties.

snaptnie

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2005
Berichten
20
Ik heb 2 harde schijven in mijn pc, de Quantum Fireballp KA18.2 (waarop windows staat) en de WDC WD400BB-60CJA0. Die Quantum maakt ongelooflijk veel herrie, dus wil eigenlijk windows kopieren naar de andere hard disk en dan die Quantum vervangen door een ander.

Heb de cdrom van Windows xp niet meer, kan dit dan nog? Opzich weet ik wel hoe je een harddisk aansluit enzo, maar zou ik dan ook met die jumpertjes moeten gaan klooien? Want de WDC moet dan toch de master worden ipv de slave? Of kan ik dan gewoon in de bios 'boot from' op de slave zetten?
 
hallo
je kan de inhoud van je HD "kopieren" naar de andere HD door middel van true imageEASY COMPUTING) en dan booten van de andere HD nadat je in het bios je boot gewijzigd hebt
 
hallo
je kan de inhoud van je HD "kopieren" naar de andere HD door middel van true imageEASY COMPUTING) en dan booten van de andere HD nadat je in het bios je boot gewijzigd hebt

Ja dat bedoel ik. Maar moet ik dan de slave en master veranderen? Of gewoon alleen alles kopieren en alleen boot veranderen?

Kan ik niet ook een backup maken van de huidige windows, die branden en dan installeren op de andere HD?
 
als je de suite hebt van easy computig kan je een schijf partitioneren-een image op de nieuwe paritie zetten en op gelijk welke schijf zetten.Ook die wdc. Als je dan boot vanop die schijf ben je vertrokken.
Aangzien je die andere waarschijnlijk gaat afkoppelen hoef je geen jumpers te verplaaten, enkel in je bios je boot aanpassen.




Snapie?
 
Laatst bewerkt:
Ook al krijg je via een image een identieke copy van je windows schijf, en verander daarna je schijf volgorde in je BIOS zodat D: C: wordt en Je huidige C: D: wordt, dan nog gaat het geheel niet opstarten.
Vroeger met windows 98 kon dit wel gewoon ongestraft maar XP laat zich niet kopieren naar een andere schijf en start dan niet gewoon op alsof er niets aan de hand is.

Je zult je windows gewoon opnieuw moeten installeren op je goede schijf, nadat je de slechte schijf eruit hebt gehaald.
 
Kan ik dus wel van deze windows een identieke copy branden en installeren op de andere hdd en daarna de hdd die lawaai maakt vervangen voor een andere?
 
Ok, nou bedankt voor de snelle antwoorden.

Dan maar verder computeren in dit lawaai. :confused:
 
Ik zou sowieso je persoonlijke documenten gaan back uppen naar DVD of een andere schijf, want binnenkort start je PC niet meer op omdat de hardeschijf dan niet meer wil draaien.
 
wel het is dus WEL mogelijk!!


Indien je een image wegschrijft naar een andere partitie of eventueel naar een externe hd of
zelfs een dvd schijf en je formateert die d-schijf zodat het de c-schijf word ,dan start je op met een opstart cd die je aangemaakt hebt met true image kan je perfect die image(copy) terugzetten op de c-schijf die voordien de d-schijf was.

true image is daarom gemaakt indien je een crash hebt van je c-schijf(hardware matig) en je neemt geregelde tijdstippen een image ,plug een andere hd erin -image terugzetten en klaar is kees


Ikzelf heb het al verschillende keren gedaan en is zeer gemakkelijk!!!!
 
Om aan alle onduidelijkheid een eind te maken:

Het kan dus WEL, zeer eenvoudig zelfs:

1) Download HD Clone, de gratis versie is goed genoeg: http://www.miray.de/products/sat.hdclone.html

2) Maak hiermee een 1 op 1 copie (clone) van je huidige C:/ schijf naar de andere schijf

3) Vervang daarna je huidige schijf door de andere schijf, pas evt. jumpersetting aan

4) Klaar!!!
 
Wat een tegenstrijdige adviezen allemaal...

Naar mijn mening zou dit trouwens wel moeten lukken.
Gewoon doen.
 
Word ook een beetje moe van al die adviezen van mensen die er helemaal niets vanaf weten...
 
Gelukkig, had me er al bij neergelegd. Zal na m'n werk eens aan de slag gaan. Alleen zoals ik al zei weet ik niet zo goed hoe ik de jumpers moet veranderen, maar dan kom ik hier wel ff terug.
 
Aan mrmusic:

werkt toch perfect met True Image?
Die moet je natuurlijk aankopen maar werkt blijkbaar evengoed met HDclone.


Mvg
 
Aan mrmusic:

werkt toch perfect met True Image?
Die moet je natuurlijk aankopen maar werkt blijkbaar evengoed met HDclone.


Mvg

Tuurlijk werkt dat perfect, alleen is HD Clone inderdaad gratis!
Is allemaal totaal geen probleem, maar ja.....
 
Om aan alle onduidelijkheid een eind te maken:

Het kan dus WEL, zeer eenvoudig zelfs:

1) Download HD Clone, de gratis versie is goed genoeg: http://www.miray.de/products/sat.hdclone.html

2) Maak hiermee een 1 op 1 copie (clone) van je huidige C:/ schijf naar de andere schijf

3) Vervang daarna je huidige schijf door de andere schijf, pas evt. jumpersetting aan

4) Klaar!!!

Het is gelukt. Heb de WDC schijf nu als primary master en hij start gewoon goed op en alles staat er nog op (wat ook op de Quantum schijf stond).

Heb er een andere schijf ingestopt van 38 gb, die kan ik ook gewoon gebruiken.

Maar het vreemde is nu, als ik op de C schijf klik, staat er nog steeds dat ik maar 17.1 GB heb terwijl dat het een schijf van ongeveer 30 gb is. Die Quantum die ik er nu dus uit heb die was 17.1 GB..
 
Dat even onder schijfbeheer aanpassen

Ik kan bij schijfbeheer alleen een nieuwe partitie maken, dus ook een andere letter toewijzen. Is er geen mogelijkheid om de vrije ruimte gewoon bij de andere te voegen? Ik bedoel ik heb nu C van 17.1 GB, en de rest kan ik alleen maar een andere letter aan toewijzen geloof ik. Maar het hoort toch gewoon bij die C schijf?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan