Windows XP Pro sluit netjes af, maar de computer gaat niet uit, ook niet handmatig!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mirandaonline

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2003
Ik heb Windows XP Pro geïnstalleerd op een Caleron 400 MHz wat prima werkt op één ding na, namelijk het afsluiten.

Windows wil graag de computer uitzetten, maar het lukt niet. Ook handmatig lukt het niet. Windows Xp Pro sluit netjes af, maar de computer uitzetten net als Windows 98 se deed lukt niet.

Het lijkt net alsof Windows XP Pro de computer heel snel uit wil zetten, want ik hoor wel een klikje bij het knopje, maar dat lijkt net iets te kort. Daarna krijg ik de melding dat ik de computer veilig kan uitzetten, maar via de powerknop lukt dat helaas niet.

Iemand enig idee wat ik moet veranderen?

hoeveel MB intern geheugen (werkgeheugen) heb je? en 400 MHz is erg weinig voor XP !

128 mb, maar het werkt verder perfect dus dat is het probleem niet.

Het probleem is dat de computer niet uitgezet kan worden. Alleen de stekker er uit halen is de oplossing, maar dat is geen oplossing.

Kan ik iets in de bios veranderen zodat het net als windows 98 se wel gewoon normaal afsluit?

Kijk misschien eens op de site van de fabrikant van je pc of hier een nieuwere bios-update te verkrijgen is.

Moederbordeigenschappen
Moederbord ID 02/03/1999-692-596-8671-2A6LGC39C-00
Moederbordnaam Chaintech 6AIA(2)/6ASA/6ASV/6ATA2 / 2the Max 6XBA / Matsonic MS7142A

Front Side Bus Eigenschappen
Bus Type Intel GTL+
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 66 Mhz
Effectieve kloksnelheid 66 Mhz
Bandbreedte 528 MB/s

Geheugenbus-Eigenschappen
Bus Type SDR SDRAM
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 66 Mhz
Effectieve kloksnelheid 66 Mhz
Bandbreedte 528 MB/s

Chipsetbus-Eigenschappen
Bus Type PCI
Bus Breedte 32 bit
Werkelijke kloksnelheid 33 Mhz
Effectieve kloksnelheid 33 Mhz
Bandbreedte 132 MB/s

Moederbordfabrikant
Firmanaam Chaintech Computer Co Ltd.
Productinformatie http://www.chaintech.com.tw/tw/eng/...t_main.asp#MP13
BIOS Download http://www.chaintech.com.tw/tw/eng/...ate.asp?DCSNo=4

Waarschijnlijk heeft windows xp problemen met je powermanagement.(APM)
Je kunt dit in de bios uitzetten.
Kijk eens of dat de pc dan wel goed afsluit

Even ter aanvulling van de APM,
Deze kan je vaak ook uitzetten bij energie beheer.
ga naar configuratiescherm > energiebeheer, kijk of hier een tabblad bijstaat met APM, zo ja zet dan een vinkje bij Ondersteuning voor Geavanceerd energiebeheer ( APM ) inschakelen.

groetjes speedtouch

Ik heb even iets niet goed gezien.

Windows XP Pro sluit af, maar zet de computer niet uit terwijl dat Windows 98 se wel deed.

Wat ik niet had gezien is dat als ik de powerknop 5 seconden ingedrukt houd de computer als nog uit gaat.

Echter blijf ik het vreemd vinden dat Windows 98 se de computer wel uit zette en Windows XP Pro niet.

Kan ik dit probleem in Windows XP Pro of Bios aanpassen?

Als je al gereageerd heb graag nogmaals reactie gevraagd omdat de situatie nu iets anders ligt.

@Raisa,

Hoe zet je dat in de bios uit?

waar en hoe?

Ik weet hoe ik in de bios moet komen, maar dan?

@Mirandaonline

Dit alles heeft te maken met de APM, zie mijn vorig bericht.

groetjes speedtouch

APM

Dit komt omdat je PC standaard geen ACPI ondersteund.

Ga naar Help en Ondersteuning en type in de zoekbalk:
ACPI

TIP:
Veel mensen vergeten dat help en ondersteuning ook kijkt in de knowledge base van windowsxp als je online bent.

:thumb:

Re: APM

Geplaatst door MSpitbull
Dit komt omdat je PC standaard geen ACPI ondersteund.

Ga naar Help en Ondersteuning en type in de zoekbalk:
ACPI

TIP:
Veel mensen vergeten dat help en ondersteuning ook kijkt in de knowledge base van windowsxp als je online bent.

:thumb:

Mocht het je niet opgevallen zijn..... het was al opgelost

Toch nog even een vraagje over APM:

Achter de computer waar ik nu achter zit is het tabblad APM onder enrgiebeheer helemaal niet te vinden, hoe zit dat bij deze computer dan?

Is een Pentium 3 met 256 mb en Windows XP Pro.

@Miranda

Ik heb even de status van je vraag terug op onopgelost gezet want anders lijkt het of je vraag is opgelost en ga je nog maar weinig antwoorden krijgen, akkoord ?

Las dit ergens anders: Mocht je geen tabblad APM hebben kun je dit nog proberen: ga naar deze computer, configuratiescherm, Prestaties en onderhoud, Systeem, hardware, knop apparaatbeheer. Klik daar op beeld en dan op verborgen apparaten tonen. Als het uberhaupt mogelijk is op je systeem, zal er staan bij de apparatenlijst "NT APM/Legacy Note". Klik op het plusje links ernaast, klik met de rechtermuisknop op het apparaat dat verschijnt en dan op eigenschappen. Daar klik je beneden in de lijst op "dit apparaat gebruiken (inschakelen)". Normaal gezien staat het tabblad APM dan erbij.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan