Windows XP Pro SP3 irritant traag op een snelle PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Borgulas

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2007
Ik heb de nodige verstand van windows tweaken, heb er vroeger de nodige uurtjes aan besteed om mijn oude pc zo optimaal mogelijk te krijgen. De pc die ik nu heb heeft meer dan 2x de specs van de oude en windows xp loopt vreselijk traag. Ik weet niet waar het in zit. Visuele effecten uitgeschakeld, onnodige services uitgeschakeld, defragmentatie, opschonen, wat kleine tweaks hier en daar; het mocht allemaal niet helpen.

Er is wel een probleem met de hd audio bus die niet herkend wordt in apparaatbeheer. Heb al meerdere suggesties op internet geprobeerd, maar kon het niet gerepareerd krijgen. Heb het device daarom nu uitgeschakeld. Kan dit invloed hebben op de performance?

Ben nu even op linux om weer adem te halen. Koppig trage pc's arrg :mad:

Misschien zijn de specificaties van je systeem ook wel handig om te weten.

Je hebt een nieuwe pc neem ik aan. Daar heb je xp pro geïnstalleerd, maar is vreselijk traag, messchien moet xp ff op installeren en dan bij de setup ff formatteer volledig i.p.v snel formateren. En over die audio bus die niet herkend word. Heb je een dvd bij de nieuwe pc gekregen met de drivers? Anders moet je ff op de site van het merk pc dat je hebt bijvb hp bij 'support' kijken daar de juiste drivers downloaden en installeren.

Verder suc6

Mvg windowsfaq

Laatst bewerkt:
Hoe wist je dat ik snel heb geformatteerd :P Anders deed ik altijd gewoon formatteren, maar ik las ergens dat het niet echt uitmaakt voor performance, dus nu doe ik het meestal op snel.

Ik heb alle nieuwste drivers al geinstalleerd en er zit inderdaad een fix bij voor hd audio problemen, maar na installatie ervan is de audio bus nog steeds niet herkend.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt een nieuwe pc neem ik aan. Daar heb je xp pro geïnstalleerd, maar is vreselijk traag, messchien moet xp ff op installeren en dan bij de setup ff formatteer volledig i.p.v snel formateren.

Dit heeft enkel te maken met de snelheid van het formatteren, volledige formattatie zal het enkel wat moeilijker maken om de bestaande data terug te krijgen na een formattatie, dit maakt dus niet uit.

En over die audio bus die niet herkend word. Heb je een dvd bij de nieuwe pc gekregen met de drivers?

Is een Driver DVD'tje ondertussen niet een beetje oud? Bij een PC die ongeveer 3 jaar geleden was aangeschaft, zat ook geen DVD'tje met drivers meer bij. Dus zal TS sowieso zijn/haar drivers al moeten zoeken op het internet.

Wat het weer leuker maakt, want de Audiobus die hoort geinstalleerd te worden tegelijkertijd dat je de Chipsetdrivers installeerd.

Het dvdtje erbij werkt nog wel hoor, de drivers zijn alleen wat verouderd. Wat bedoel je met dat het tegelijkertijd geinstalleerd moet worden? Dat het vlak na elkaar geinstalleerd moet worden zonder reboot ertussen?

Nee, als jij je chipset drivers installeerd, word direct de audiobus geinstalleerd.

Misschien dan toch iets teveel getweaked trouwens? Bedenk me namelijk net dat de Audiobus automatisch met de XP installatie geinstalleerd word.

Laatst bewerkt:
Het probleem wat ik heb schijnt vaker voor te komen, maar de fix werkt bij mij helaas niet. Maar veroorzaakt dit audio probleem de traagheid van windows?

ok, maar doe maar gewoon volledig formateren. en installeer daarmee windows xp pro.
Als je xp geinstalleerd is download en instaleerd alle updates (95 updates).
En daarna ff met dit: http://www.auslogics.com/en/software/disk-defrag/

En dan horen we het wel weer van je.:)

Hopelijk word het probleem verholpen.

Windowsfaq

Dit heeft enkel te maken met de snelheid van het formatteren, volledige formattatie zal het enkel wat moeilijker maken om de bestaande data terug te krijgen na een formattatie, dit maakt dus niet uit.

Is een Driver DVD'tje ondertussen niet een beetje oud? Bij een PC die ongeveer 3 jaar geleden was aangeschaft, zat ook geen DVD'tje met drivers meer bij. Dus zal TS sowieso zijn/haar drivers al moeten zoeken op het internet.

Wat het weer leuker maakt, want de Audiobus die hoort geinstalleerd te worden tegelijkertijd dat je de Chipsetdrivers installeerd.

Ik weet uit mijn ervaring dat als ik '''voledig fortmateer'' het altijd beter is dan ''snel formateren'' en wie heeft het over ''bestaande data terug te krijgen'' ?
Als je formateer dan heb je al je bestanden opgeslagen. want anders ben je wel dom besig:confuse'd:

Mvg Windowsfaq

Laatst bewerkt:
Ik weet uit mijn ervaring dat als ik '''voledig fortmateer'' het altijd beter is dan ''snel formateren'' en wie heeft het over ''bestaande data terug te krijgen'' ?
Als je formateer dan heb je al je bestanden opgeslagen. want anders ben je wel dom besig:confuse'd:

Even niet ingaande over het onderwerp van dit topic. Maar stel, je kan Windows niet meer inkomen, en je bent geforceerd tot een formattatie. Dan kan je toch je data niet meer veilig stellen? Bovendien, heb ik ook uit eigen ervaring, dat het geen performance verschil maakt, of je nou voor snelle of volledige formattie gaat. Ja, dat de volledige formattie een eeuwigheid langer duurt. Meer ook niet.

Wat is volgens jou het verschil tussen snel formatteren, en volledig formatteren, en waarin denk jij je prestatie te winnen?

Desonanks dat, is dit geen geruzie, maar een discussie*.

*Of is dit in Friesland anders?

Laatst bewerkt:
Specificaties van mijn systeem:
Processor : 2x Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E8400 @ 3.00GHz
Memory : 3095MB
OpenGL Renderer : ATI Radeon HD 4800 Series
-Multimedia-
Audio Adapter : HDA-Intel - HDA Intel
Audio Adapter : HDA-Intel - HDA ATI HDMI
ATA WDC WD8000AARS-0

@windowsfaq:
ok, maar doe maar gewoon volledig formateren. en installeer daarmee windows xp pro.
Als je xp geinstalleerd is download en instaleerd alle updates (95 updates).
En daarna ff met dit: http://www.auslogics.com/en/software/disk-defrag/

Ik denk dat ik dat dan maar eens probeer. Normaal doe ik bij een freshinstall de updates pas na allerlei wijzigingen. Defragmentatie ben ik bekend mee. Het is trouwens een SP3 installatie.

Laatst bewerkt:
Even niet ingaande over het onderwerp van dit topic. Maar stel, je kan Windows niet meer inkomen, en je bent geforceerd tot een formattatie. Dan kan je toch je data niet meer veilig stellen? Bovendien, heb ik ook uit eigen ervaring, dat het geen performance verschil maakt, of je nou voor snelle of volledige formattie gaat. Ja, dat de volledige formattie een eeuwigheid langer duurt. Meer ook niet.

Wat is volgens jou het verschil tussen snel formatteren, en volledig formatteren, en waarin denk jij je prestatie te winnen?

Desonanks dat, is dit geen geruzie, maar een discussie*.

*Of is dit in Friesland anders?

als je nou je windows xp ''snel formateerd''
En je denkt ''****...ik had een foto's in ''mijn afbeeldingen''
Kun je desondanks met een ''snel formateren'' je bestanden nog terug halen dan?
En hoe dan??

als je nou je windows xp ''snel formateerd''
En je denkt ''****...ik had een foto's in ''mijn afbeeldingen''
Kun je desondanks met een ''snel formateren'' je bestanden nog terug halen dan?
En hoe dan??

Er zijn verschillende tools die de schijf controlleerd op oude data. Kans is vrij groot dat je zelfs nog bestanden terug vind van 4/5 formattaties terug. Zoek maar eens op Diskdigger, niet de optimale tool, maar die springt als 1e op in mijn 'gebruikte tooltjes geheugen'.

Als je de PC start met de Hirens BootCD

Weet ik, maar daar ging het mij even niet om. Ik en Windowsfaq hadden het over de performance verschillen die er volgens hem zou zijn als je snel formatteerd, of de 'normale' formattatie uitvoert tijdens de XP installatie.

Dit kan ook via (K)Ubuntu Live. Wat nog makkelijker is, en zal blijven, de hardeschijf aansluiten in een andere PC, en dan daarmee de data redden.

Als je bijvoorbeeld een situatie als ik enkele maanden geleden hebt, dat de hardeschijf dusdanig beschadigt is, dat het een willekeurig systeem laat vastlopen zodra je de schijf al wilt benaderen. Dan heb je vrij weinig keus dan de schijf aansluiten op een werkend systeem, en hopen dat het spul niet vastloopt.

Laatst bewerkt:
Heren,
zullen we ons even focussen op het probleem van TS???
Span jullie samen in om tot een oplossing te komen!!!
Discussiëren kunnen jullie hier.

Laatst bewerkt:
Heren,
zullen we ons even focussen op het probleem van TS???
Span jullie samen in om tot een oplossing te komen!!!
Discussiëren kunnen jullie hier.

U heeft helemaal gelijk, sorry, we lieten ons even gaan:d

Terugkomend op het probleem: een erg trage PC.
De keren dat ik dat heb meegemaakt waren dat verschillende oorzaken:

1- een hardware onderdeel dat niet goed bleek te functioneren, ondanks dat Windows zei dat er niets aan de hand was, of hardware waar de driver niet goed van functioneerde, waarbij ook hier weer windows niets zei. Dat bleek overigens opvallend vaak de (draad)loze netwerk adapter te zijn.
Oplossing: onderdeel voor onderdeel uitschakelen en zien of de vertraging dan weg is om op die manier er achter te komen welk onderdeel het betreft.

2- een tweede veroorzaker die ik meerdere keren ben tegen gekomen zijn de security suites (de Norton e.d.) waarbij het meestal de firewall betrof. Verwijdering van de security suite, wel met de speciale verwijdertool die te downloaden is van de web site van de leverancier, moet uitwijzen of het daar echt in zit.

3- volgelopen temperary files.
Oplossing: CCleaner zijn werk laten doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan