WINDOWS XP start niet door !

Status
Niet open voor verdere reacties.

jawo

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2007
Berichten
5
--------------------------------------------------------------------------------

WINDOWS XP start niet door

--------------------------------------------------------------------------------

Ik heb (voor de eerste keer) een serieus probleem.
Help mij. Ik ben ten einde raad. Ik ben een senior én een volslagen computer-leek.
Mijn Laptop-Windows (Medion - OEM-XP SP2) start niet meer (door). En dat is zo ongeveer alsof ik volkomen van de wereld ben afgesneden.

Na een automatische update van MICROSOFT was er iets mis met mijn internetexplorerscherm (IE7) en deed ik een systeemherstelling waarop er, integenstelling tot vorige uitgevoerde systeemherstellingen, allerlei regels van door systeemherstel op dat moment uitvoerende taken op het scherm verschenen (spijtig genoeg heb ik dat niet afgebroken), en waarna de computer werd afgesloten om opnieuw te starten. Althans dat zou er moeten gebeurd zijn. Op een zwart scherm verscheen een standaarduitleg dat WINDOWS blijkbaar niet goed was opgestart, waarvoor hun excuses, en de vraag hoe nu moest worden opgestart: WINDOWS normaal starten en niks doen (automatisch aftellend binnen 24 seconden startend ); starten in veilige modus; of starten in veilige modus met prompt.
Maar uiteindelijk deed hij dit dus niet, het lukte op geen enkele wijze. Geen van de aangeboden modussen werkte, en ik krijg ook geen prompt! Eerst komt het zwarte scherm met logo van WINDOWS XP en de lopende balk; ik zie zeer duidelijk dat de computer aan het booten is en de HD-led knippert op de normale manier; als dat voorbij is, waar hij in normale omstandigheden met een klik doorstart naar het blauwe WELKOM-scherm, blijft hij hangen en blijft het scherm totaal zwart. Ik zie dat de HD-led nog een paar keer knippert met interval van ong.2 sec., alsof er poging wordt gedaan door te starten en gezocht wordt naar een bestand. Niets gebeurd. En telkens ik de computer uitschakel en terug inschakel gebeurt hetzelfde: eerst verschijnt dat zwarte WINDOWS-modussuggestiescherm met de opstartmogelijkheden, daarna begint hij te booten, maar start dus niet door en er blijft dus alleen dat totaal zwarte scherm. Ik heb dan de RESTORE-CD erbij gehaald en de aangeboden opties uitgevoerd (behalve de volledige restore, want dat impliceert volgens de melding op het scherm verlies van alle data) om misschien de BOOT.ini (is dit juist?) te repareren, ook geen resultaat.
Aan mijn HD is niets kapot (werkt normaal).
Wat kan ik doen. Ik gruwel bij de gedachte van een volledige herinstallatie en het verlies van al mijn settings, mijn internetinstellingen en ADSLaansluiting, enz.. Ik ken daar te weinig van. En alle programma´s terug installeren (waar zijn die alweer!)? Ik heb via het advies van een vriend Acronis True Image 10 gekocht en nu (ná de crash!) een backup gemaakt van mijn bestanden (géén IMAGE-file dus, want die zou ook de fouten in de opstart meenemen neem ik aan) naar een partitie op de harde schijf en op een externe HD voor alle zekerheid.
De (persoonlijke)bestanden zijn dan misschien wel gesaved voor later maar daarmee is het opstartprobleem natuurlijk niet opgelost.
Er is een map waarin systeemherstel zou staan (in welke map?). Kan ik die los gebruiken? Of in boot.ini , systeem.ini of win.ini iets veranderen!? Maar wat? En hoe? Of met fixboot iets doen!? Wat is dat? En dat zou DOS zijn en ik krijg ook geen prompt! En is dat allemaal wel juist? Of is er een fout in het register geslopen, en wat, en hoe kan dat dan verholpen worden. Kan ik dat met een andere computer en mijn HD in een externe behuizing via USB oplossen? De reparatie dan terugzetten (saven in het origineel)? Ik heb mij ook al suf gezocht in mijnjaargangenarchieven maar tevergeefs voor dit probleem.
Ik ben werkelijk ten einde raad.
Ik mail nu vanuit de plaatselijke bibliotheek.
Ik hoop dat iemand mij snel kan helpen
waarvoor nu al mijn allergrootste dank.

JAWO

ps Ik heb géén herstelconsole maar enkel een recovery-cd dus (laptop-XP-oem SP2)


- met dank aan 'Wanderer' -
 
Geef het merk en typenummer van de laptop hier op. Vaak hebben de fabrikanten oplossingen voorhanden. Die Recovery CD kreeg je bij de laptop, of heb je die zelf aangemaakt na de aankoop van de laptop? Heb je soms nog een andere CD-Rom of diskette (Windows98?) waarvan je kunt booten? Dus de laptop opstarten zonder Windows-besturingsysteem?
 
windows start niet door-

Beste Boeing,

Met dank voor uw snelle reactie. Ik check mijn mail nu 'on the fly'. Mijn laptop : MEDION (15,4" - 2005); het serienr. bezorg ik je zo snel als ik kan. Recovery CD kreeg ik inderdaad bij de laptop. Neen geen Windows98 diskette, wel een Knoppix CD (uit een magazine) om de laptop te starten zonder Windows-systeem, maar natuurlijk ken ik daar absoluut niets van en het ziet er ook zeer moeilijk uit. Starten (booten?) zonder Windows-systeem kan ik ook vanaf de 'True Image 10'-CD die ik (helaas véél te laat) heb aangeschaft, maar dat helpt
natuurlijk niet het probleem oplossen? Hoewel ik uit de laatste zin van je antwoord begrijp (hoop) dat er daar misschien toch iets mee te doen zou vallen? Wat dan ook, en hoe dan ook.
Ik kijk uit naar je antwoord, met mijn dank vooraf,
met beste groeten,
JAWO
 
Jammer dat je deze update niet gewoon hebt geprobeerd te deïnstalleren via Software in het Configuratiescherm zoals je ook programma's weer kunt weghalen, gewoon met de wizzard.
Je kunt daarentegen Windows XP weer herinstalleren zonder wat kwijt te raken en jou persoonlijke instellingen worden dan ook overgenomen. Dit zal niet gelden voor Internet Explorer 7 maar is die niet de oorzaak van alle ellende?
Van Internet weet ik het volgende: Zorg ervoor dat de computer opstart vanaf de CDRom door dat in de Bios eventueel te veranderen! Laat de installatie beginnen. Even daarna kun je kiezen tussen Upgrade of Nieuwe installatie. Kies Upgrade.
Het probleem is nu jou herstel of recovery CD. Dat wordt niet zo geregeld om jou van dienst te kunnen zijn maar om illegale versies te voorkomen. Je zou dus eerst een echte Windows XP CDRom moeten hebben en dan zou deze ook nog moeten werken op jou computer.
Mogelijk kunnen andere forumleden hierover iets zeggen. Ik zou bij de winkel vragen naar de mogelijkheden van herinstallatie van Windows, over de preinstallatie heen, want die hebben voor dit systeem gekozen en aan iedereen die computers verkocht. Medion kun je ook vragen stellen via e-mail op hun internetpagina http://www.medion.com/nl/
 
Laatst bewerkt:
windows start niet door

Bedankt voor alle reacties!!

Ik heb met veel moed en een beetje hulp tenslotte toch maar gedurfd een nieuwe XP installatie te doen (met de OEM recoveryCD) en heb dan wel alle extra-software daarop
(o.a.MSWorks, Bluetooth, ADSLmodem, etc.) terug moeten activeren (installeren). Beetje bij beetje probeer ik nu alle instellingen, zoals die er waren, terug aan te maken (blijkbaar een titanenwerk). Om niet te spreken van al de software die volledig opnieuw moet worden geïnstalleerd. Ik hoop dat dit dan weer lukt. Ik heb destijds in een map (POGRAM FILES)
op C:\ de meeste softwaremappen (programmas) gebackuped, maar die kan ik natuurlijk van daaruit niet terugzetten (misschien de instellingen ervan? Maar hoe?) en dat zal dus nog een flinke oefening worden vrees ik.
WINDOWS XP werkt dus weer, en de internetverbinding is hersteld!
Er zijn voorlopig wel enkele oneffenheden waar ik geen blijf mee weet en die ik ook graag zou oplossen :
- Er is nu een verandering in het inlogscherm (gebruiker EIGENAAR moet aanklikken vóór het doorgaan naar bureaublad).
- Het toetsenbord staat steevast standaard op US-QWERTY en ik moet bij iedere nieuwe inlog-input met de combinatie CTRL-SHIFT switchen naar toetsenbord NEDERLAND
(azerty). In hetzelfde venster (website, programma, ...) blijft dat toetsenbord dan behouden.
Dit is zeer vervelend en onbetrouwbaar (wachtwoorden, ...). Ik krijg via het configuratiescherm "taal en landinstellingen" de zaak niet opgelost! Of doe ik iets fout?
Heeft iemand daar een oplossing voor?

Ik zal in elk geval nu zeer vlug een IMAGE (via Acronis True Image 10) maken.

Nogmaals zeer veel dank voor de reacties, (speciaal BOEING, ALFRED2)
mvg
jawo
 
Laatst bewerkt:
.
Voor het aanmelden:
Selecteer Uitvoeren in het Start menu.
Typ "control userpasswords2" in het dialoogvenster en druk op Enter. Kies nu het tabblad Gebruikers.
Verwijder nu het vinkje voor de optie “Gebruikers moeten een Gebruikersnaam en wachtwoord opgeven om deze computer te gebruiken.” Bevestig met OK.
Het systeem vraagt je nu een gebruikersnaam en wachtwoord op te geven voor gebruikers die automatisch inloggen.
Klik OK om je instellingen te bewaren.

Voor het toetsenbord.
Je moet op het tabblad Talen de knop details aanklikken.
nu moet je dat wat je nodig hebt aanklikken en Toevoegen (Nederlands of Verenigd Koninkrijk Uitgebreid) en alles wat je niet nodig hebt aanklikken en Verwijderen. Hierna eerst opnieuw opstarten. Daarna moet het goed zijn. In geval dat het nog steeds niet klopt kun je eventueel een beroep doen op de helpdesk of support van de leverancier want dan mankeert het volgens mij aan de préinstallatie.
.
 
Toetsenbord "qwerty"

Dank ALFRED2 voor reactie.

Voor het toetsenbord. Landinstellingen en Taal in configuratiescherm.
Op het tabblad Talen de knop details aangeklikt.
Alles verwijderd, Nederland toegevoegd/ingesteld, toegepast, OK geklikt, terug opgestart.
En toch blijft qwerty standaard! Keer op keer. Kan dus inderdaad de préinstallatie zijn. Support leverancier weet geen oplossing (tenzij herinstallatie!! Nee dank je!). Bestaat er geen speciale tool voor dit probleem, voor de deblokkering van een (toegewezen?) toetsenbord? Of voor een "geforceerde" toewijzing?
Zéér vervelend dit probleem. Weet iemand raad?

mvg
jawo
 
Laatst bewerkt:
.
Type bij Uitvoeren "regedit". Ga in Regedit naar de volgende mappen:
HKEY_USERS\.DEFAULT\keyboard layout\preload en
HKEY_CURRENT_USER\keyboard layout\preload
Wijzig in beide mappen de twee keys "1" en "default" naar: 00000409 (ipv wss 0000040c nu)

Dan staat het toetsenbord standaard op AZERTY

De waarde 813 is voor AZERTY
Waarde 409 is voor QWERTY

Met dank aan crosserke uit West Limburg van de volgende help site en pagina.
http://forums.telenet.be/breedband/showthread.php?t=116430
.
.
 
Laatst bewerkt:
Probleem standaard-QWERTY toetsenbord naar AZERTY

1. Probleem van standaard-toetsenbord QWERTY switchen naar AZERTY is opgelost:
- wijziging van key "STANDAARD" waarde "geen" naar 00000813
- wijziging van key "1" waarde "d0010413" naar 00000813
via REGEDIT in de resp. opgegeven mappen.

2. Probleem van opstarten zonder INLOG-gebruikersscherm opgelost.

Ik dank daarvoor ten zeerste ALFRED 2 voor zijn advies en opzoekingswerk!!

mvg
jawo
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan