windows xp start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mystic

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2005
Mijn windows xp start niet op. Bij het laadscherm win xp valt de pc uit start ie weer op nieuw op. Bij de veilige modus kan ik dus nog net keizen welk account en dan valt de pc ook uit en start ie weer opnieuw op. In de bios blijft de pc wel langer dan 1.5 uur aanstaan. Wat kan dit zijn?

Ik weet niet wat jij allemaal in de bios doet maar daar zou ik maar eens uitblijven.
Ik zag namelijk ook een vraag over ide-0 en 1 dus je bent een beetje aan het experimenteren.
Nu het niet meer lukt mogen wij opdraven.
Door alle wijzigingen weet xp niet meer hoe alles werkt.
Dus breng alles weer in de oude staat terug en probeer het dan nog eens.
Werkt het dan nog niet dan horen we het wel weer.

Geplaatst door Mystic
In de bios blijft de pc wel langer dan 1.5 uur aanstaan.
Kan wel kloppen, daar de PC vrijwel niks doet als je in het Bios zit.
Gezien het bericht van Puppie, zou ik z'n raad maar opvolgen, Als je niet precies weet wat je in het Bios moet doen, eruit blijven. Iets verkeerd doen daar en je pc weigerd op te starten.

Als m'n pc normaal zou werken zou ik er niks aan doen nee. Maar aangezien dat ding niet eens kan opstarten ga ik zelf gewoon het een en ander proberen. Zo zijn jullie tog ook rijk geworden aan pc knowledge?

Hallo Mystic

Experimenteren doen we allemaal en ja daar leer je veel van. Maar het gaat ook wel eens fout.

Waarom ben je in het bios gaan zoeken, was daar een reden voor?

Een PC die niet meer wil starten, zal dat zelden wel gaan doen door in het bios te rommelen. Alleen als hij je harde schijven plots niet meer ziet, wil een bios reset nog wel eens helpen.

Even voor de zekerheid. Als je in het bios heb zitten spelen en je weet niet meer hoe het moet. Kies restore defaults en hij is weer in originele staat.

Er zijn een paar dingen die je moet weten:

Opstarten in veilige modus kan soms wel 15 minuten duren. Dus niet te snel roepen hij doet het niet.

Opnieuw XP installeren in de zelfde map zonder wijzigingen aan te brengen in het huidige bestandssysteem geeft je de kans te zien of er nog wat te redden is.

De volgende keer er voor zorgen dat automatisch opstarten uit staat, dan kun je je bluescreen lezen.

Eric.

P.S. XP denkt dat hij slim is. Daardoor gaat er van alles mis. Zou bij mij wel even mijn resolutie aanpassen na install. Toen zag ik dus niets meer.

Laatst bewerkt:
Valt de pc nog steeds uit als je de resolutie goed hebt staan dan zou ik maar eens een geheugen test uitvoeren.

Goed ik begin even van voor af aan... Toen mn pc nog goed werkte een tijd geleden had ik al wel eens problemen met de aan/uit knop. Als ik de PC uit wilde zetten en er stond U kunt nu de pc uitzetten dan drukte ik op de uitknop en dan startte hij weer opnieuw op.
De eerste 10 x dat dat gebeurde sloot ik de pc af hoe dat het hoort. Maar toen dat steeds vaker gebeurde drukte ik een paar keer op de uitknop net zo lang totdat ie uitging. Ik werd er nmlk. helemaal gek van.

Totdat ik er op een gegeven moment achter kwam dat wanneer mn pc gewoon op het buraublad stond hij uit zichzelf ging opstarten. Wat dus steeds erger werd en hij ging ook steeds eerder opnieuw opstarten. Met name bij het laden van windows xp. Ook in de veilige modus. Wat nu dus nog steeds het geval is. Zelfs na het formatteren van de c schijf en dat ik windows er opnieuw had geistalleerd.

Ik heb toen dus de kast opengehaald en gekeken of alles goed aangedrukt zat en de kast stofvrij gemaakt. Met name de ventilator zat flink onder het stof. Maar dit was het dus nog steeds niet.

En omdat mn kast open lag heb ik maar meteen mn nieuwe HD er in gedaan en vandaar dat ik dus het een en ander moest veranderen in de bios. Omdat ik nu dus twee hd's erin had zitten. Deze werd wel meteen detecteerd en in de ms-dos werkt de pc prima. Hij blijft hier ook gewoon aanstaan. Ik heb nu dus weer de c schijf geformatteerd en windows er opnieuw opgezet. Maar bij het laden van windows valt hij dus weer uit en start hij opnieuw op. Ik probeer nu een andere voeding te regelen om te kijken of het daaraan ligt. Maar tot die tijd ben ik dus niks opgeschoten. Alleen dat ik nu dus 2 hd's heb die worden gezien in de bios en goed werken in de ms-dos modus.

Maar ik heb nog wel hetzelfde probleem als eerst en hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Hoe voer ik een geheugentest uit? is m'n 2e vraag

Laatst bewerkt:
Harddisks wel als master en slave ingesteld?
Voer toch maar een een geheugen test uit lijkt mij niet onverstandig.

Memtest kun je hier downloaden je kunt het uitvoeren vanaf opstartdiskette of cdrom.

Harddiscs zijn goed ingesteld. Ook de jumpers zitten goed. Maar een geheugentest word denk ik wel een probleem want ik heb geen opstartdiskette maar een cd-rom.

Diskette moet je zelf maken als je het programma gedownload hebt.

Re: Hallo Mystic

Geplaatst door Eric_Daleboudt

De volgende keer er voor zorgen dat automatisch opstarten uit staat, dan kun je je bluescreen lezen.

Hoe schakel ik dat uit en wat is de bluescreen?

Systeemeigenschappen, gevanceerd, opstartinstellingen en dan ff afvinken!
een scherm waarop de foutmelding wordt weergegeven waardoor jouw pc opnieuw wordt opgestart.
@Eric, geef maar correctie als k 't fout zeg :D

Freakiej

Ik denk dat je het wel goed bedoeld maar als beginner zou ik er geen touw aan vast kunnen knopen, ben ik bang. dus mogelijk ten overvloede:

rechtsklikken op "Deze Computer"
Dan eigenschappen,
Tab geavanceerd, opstart en herstelinstellingen,
en automatisch opstarten vinkje weg halen.

Eric.

CD-Rom

Voor een bootable CD-rom moet je de iso image downloaden en met een programma als nero op CD branden.

Eric.

Wel eerst uitpakken en kiezen voor image branden.

Laatst bewerkt:
Nog een keer

De meeste voedingen en moderne moederborden ondersteunen auto shutdown. (ACPI in het bios moet wel aan staan)

Dus als je de melding krijgt u kunt nu de PC veilig uit zetten, gaat er iets mis.

Eric.

Laatst bewerkt:
Re: Freakiej

Geplaatst door Eric_Daleboudt
Ik denk dat je het wel goed bedoeld maar als beginner zou ik er geen touw aan vast kunnen knopen, ben ik bang. dus mogelijk ten overvloede:

rechtsklikken op "Deze Computer"
Dan eigenschappen,
Tab geavanceerd, opstart en herstelinstellingen,
en automatisch opstarten vinkje weg halen.

Eric.

Ik denk niet echt dat hij een beginner is, tenminste kheb z'n vorige vraag gelezen. Maar volgende keer zal k 't wat uitgebreider doen! :cool:

Maar dat is dus het hele probleem ik kom mn windows niet in!! En het maken van een opstartdiskette met een geheugentest kan ik nie.

zorg dat je die nieuwe voeding asap krijgt. de voorgeschiedenis lezende lijkt het erop dat je Voeding een opdonder heeft gehad door het veelvuldige aan en uitzetten. en dat hij bij een iets hogere belasting eruit schiet. of tewel iets meer als "bios" belasting.

BIOS-sen zijn helemaal zo eng nog niet, het ergste wat er kan gebeuren is dat je pc niet opstart waardoor je een reset moet uitvoeren ff jumperje om en nopnieuw beginnen.

naar mijn idee moet je een knappe beginner zijn wil je met het "instellen" in je bios je systeem zo grondig omzeep helpen dat alles onherstelbaar aan gort gaat.

maar zet wel even al je instellingen terug naar factory defaults in je bios. dan weet je zeker dattie goed staat. niet optimaal maar wel werkbaar.

zorg daarbij dat alle ide kanalen op auto detect staat
(check je Moederbord boekje als je niet weet hoe)

oh jah, die opstart diskette kun je misschien maken op de pc waar je nu op zit? gewoon de eerder genoemde link openen, diskette downloaden. text bestandje lezen over hoe te maken diskette erin, dubbelklik het cmd bestandje (geloof ik) et voila opstart diskette met geheugen tester

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan