Windows XP telnet

Status
Niet open voor verdere reacties.

violanzzj

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2007
Hi allen,

Ik heb een probleem met telnetten naar een Windows XP machine. Ik zal de situatie even uitleggen.

Ik hier een Windows XP machine staan SP2 erop.
Overige info: Windows Firewall uit, Geen Virus scanner, Telnet service staat active

Op deze PC draait een PostGreSql database. Deze wil ik vanaf een andere interne PC benaderen. Ik krijg hier echter een foutmelding wanneer ik probeer te telnetten.

Het zou moeten gebeuren op ip 192.168.0.140 & poort 5432
telnet 192.168.0.140:5432

Wanneer ik een telnet sessie doe op poort 23 (gewone telnet poort) dan werkt het wel
telnet 192.168.0.140:23

Het lijkt er dus op dat de poort 5432 vanaf de PC met de database dicht staat voor buitenaf.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan controleren / oplossen?

alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Op de XP pc:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k netstat -abo > c:\portlist.txt
Open c:\portlist.txt en kijk (of zoek met Ctrl-F) of je ergens een luisterpoort 5432 tegenkomt. Is dat niet het geval, dan gebruikt blijkbaar de postgresql configuratie een andere poort.

Gebruik dan het tekst-bestand om het postgresql serverprogramma op te zoeken, en kijk op welke poort die wél luistert.

Natuurlijk ook oppassen met firewall-programmatuur op de XP pc: Als die geen 'servertoepassing' toestaat voor het postgresql programma, dan staat de luisterpoort óók dicht.

Succes,

Tijs.

Hi Tijs,

Ik heb even gekeken naar jou commando en daar kwam het volgende uit;

--------------------------------
Active Connections

Proto Local Address Foreign Address State PID

TCP MYTraceSRV1:5432 MYTraceSRV1.tbp.local:0 LISTENING 3516
[postgres.exe]

TCP MYTraceSRV1:1356 localhost:5432 ESTABLISHED 1760
[pgAdmin3.exe]

TCP MYTraceSRV1:1357 localhost:5432 ESTABLISHED 1760
[pgAdmin3.exe]

TCP MYTraceSRV1:5432 localhost:1357 ESTABLISHED 3516
[postgres.exe]

TCP MYTraceSRV1:5432 localhost:1356 ESTABLISHED 3516
[postgres.exe]

UDP MYTraceSRV1:1355 *:* 3516
[postgres.exe]

---------------------------------

Hij staat er wel tussen... Zijn er nog vervolg stappen die ik kan nemen?

alvast bedankt voor je antwoord!

1. Inventariseren welke firewall programmatuur er op je pc staat (Windows Firewall, Comodo, en verder hebben programma's als Norton, McAfee, Kaspersky Internet Security, AVG Internet Security, ZoneAlarm etc. (ook) firewalls aan boord).
2. Zet (tijdelijk) de firewall programmatuur uit, en kijk of het dan beter gaat. Indien ja, dan de firewall programmatuur opnieuw opstarten en zo instellen dat serverprocessen op poort 5432 TCP zijn toegestaan (of dat het programma postgres.exe als server mag optreden).

Succes,

Tijs.

Eej Tijs,

Sorry voor mijn late reactie waren een aantal andere prioriteiten binnen het bedrijf.

Ik heb even gekeken maar er staat totaal geen firewall software op deze pc... Ik ga vandaag nog proberen om de pc weer van het netwerk domein af te halen om te kijken of het dan beter gaat...

Ik snap er echt helemaal niets van.. Deze vraag is ook gesteld aan onze firewall expert, maar ook voor hem is het nog maar gissen naar de oorzaak laat staan de oplossing.

bedankt voor je reactie ik zal zo spoedig mogelijk weer van mij laten horen!

groeten,

Rolf

Je schreef: telnet 192.168.0.140:5432
Vanaf welk ip-adres stuur je dat telnet-commando?

Hieraan gerelateerd: Staat er ergens in het netwerk nog een router of firewall waar je doorheen moet om naar die Postgres server te komen? Indien ja, dan zou het zomaar kunnen dat dáár het probleem zit (firewall-instellingen en/of portforward instellingen).
Doe daar eens onderzoek naar.

Succes,

Tijs.

het zijn beiden interne pc's en de dit verkeer gaat niet over de router voor zover ik weet... Dit zal ik nog wel eens even controleren en/of navragen bij onze wizzkids hier.

De database moet vanaf elke pc benaderbaar zijn dus vanaf welk ip is denk ik niet zo relevant... maar de telnet sessie is gedaan van 192.168.0.89
De pc's zitten dus wel beiden in het zelfde subnet.

Nu ken ik postgresql niet zo goed, maar kijk ook even in het administratie-gedeelte van postgresql na of er vanaf andere computers wel bevragingen gedaan mogen worden. In MySql kan dat specifiek geregeld worden.........
Verder ben ik verbaasd dat je op poort 23 wel connectie krijgt. Het is namelijk niet gebruikelijk dat een telnet-server actief is op een XP computer?

Tijs.

Dit is wel een goede! Ik ga hem opzoeken!

postgresql na of er vanaf andere computers wel bevragingen gedaan mogen worden.

En de telnet poort heb ik zelf opengezet op de pc. Dit is idd niet gebruikelijk dat hij openstaat, maar wanneer je even radeloos bent dan ga je proberen :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan