Windows XP verbinden met Windows 7 via ethernet kabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

psycho636

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2006
Hallo

zoals de titel al zegt zou ik graag mijn laptop (Windows 7) verbinden met mijn oude desktop (Windows XP). Ik heb echter al een draadloze verbinding tussen mijn laptop en mijn desktop omdat ik deze nodig had om bestanden van mijn oude pc om te zetten naar mijn laptop. Je zou zeggen "waarom zou je dan nog met een kabel werken als het draadloos kan?". Dit valt erg eenvoudig te verklaren: via de draadloze verbinding van mijn desktop naar mijn laptop met als tussenstation mijn router gaat het ZEEEEEEEER traag... En met traag bedoel ik dat het 6 uur en 50 minuten duurt om 2 GB te kopiëren van mijn oude desktop naar mijn laptop. Weet er iemand hoe ik een verbinding maak via een ethernet kabel? Ik heb vaak gelezen dat dit niet zo eenvoudig is dan het klinkt (ik denk dan, 1 uitgang in de ethernet aansluiting van de desktop, en de andere in de laptop, wachtwoordje invoeren om toestemming te geven of ik akkoord ben met de binnenkomende verbinding, en omzetten die handel. Maar dit blijkt niet te werken (of ik doe iets fout). Beide systemen staan ingesteld om mappen en bestanden openbaar te delen binnen het netwerk.

Kan iemand mij hiermee helpen?

desktop:

Code:
Intel Pentium 4 EXTREME EDITION @3.00 GHz
Maxtor 250 GB HDD
512 MB RAM
Nvidia GeForce 5500 FX 256 MB
Windows XP Home Edition Service Pack 3

laptop:

Code:
Intel Core 2 Duo T6600 @2.2 GHz
2 x 500 GB HDD @5400 RPM
4 GB DDR3 RAM
Nvidia GeForce GT 240m 1024 MB
Windows 7 Home Premium 64-bit

Heb je een router?

Anders deel je gewoon die bestanden, en dan kan je ze bereiken op die andere PC.

Als je geen router hebt en dus een kabel wilt gebruiken dan heb je een crossover kabel nodig...

Ik heb een router maar zoals ik eerder zei gaat het delen via mijn router immens traag. Of bedoel je mijn desktop pc (of mijn laptop) verbinden met mijn router via een kabel?

Je pc en laptop samen verbinden met de Ethernet Kabel De snelheden zijn aanzienelijk Hoger veel hoger zelfs dan wireless ongv zou ik zeggen op 8 a 10mb/s

Verbind de pc's gewoon met de ethernet kabel. Doe dan het volgende:

In windows 7:

start -> configuratiescherm -> netwerk en internet -> netwerkcentrum -> adapterinstellingen wijzigen (links).
Klik met je rechtermuisknop op je LAN-verbinding -> eigenschappen -> Internet protocol versie 4 -> eigenschappen.
Klik op "Het volgende IP-adres gebruiken:" en vul het volgende in:

Code:
IP-adres:  192.168.0.1
Subnetmasker: 255.255.255.0
Laat de rest leeg. Klik net zo vaak op ok totdat de venstertjes weg zijn.

Nu in XP:

Start -> verbinding maken -> alle verbindingen weergeven.
Klik met je rechtermuisknop op je LAN-verbinding -> eigenschappen -> Internet protocol versie 4 -> eigenschappen.
Klik op "Het volgende IP-adres gebruiken:" en vul het volgende in:

Code:
IP-adres:  192.168.0.2
Subnetmasker: 255.255.255.0
Laat de rest leeg. Klik net zo vaak op ok totdat de venstertjes weg zijn.
(Merk op dat dit hetzelfde werkt als in windows 7, maar let op de verschillende ip-adressen!).

Nu is het het makkelijkst als beide pc's dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord hebben, zodat je direct in de c-schijf kan komen:

Als je vanaf W7 naar XP wilt, open je in W7 deze computer, en tik je in de adresbalk "\\192.168.0.2\c$" (zonder "") en druk je op enter. In XP tik je "\\192.168.0.2\c$".
Wil je bijvoorbeeld naar de d-schijf, vervang je "c$" door "d$".

Als het goed is moet het nu werken! Mocht het toch niet werken, kijk dan mijn post in deze thread even door

Let op! Als je eventueel weer een 'normale' internetkabel in je pc stopt, moet je eerst weer het "ip-adres automatisch laten toewijzen" in de eigenschappen van ipv4 (wat je hierboven hebt veranderd), anders werkt je internetverbinding waarschijnlijk niet!

Laatst bewerkt:
Ten eerste wil ik je (niekfct) bedanken voor je tijd, ik neem aan dat je daar toch even naar hebt moeten zoeken :).
Ik ga het proberen zodra ik de kans heb mijn laptop op batterij te laten werken (hij is aan het opladen). Zou over een twintigtal minuten moeten lukken, je zal hier nog meer over horen van zodra ik het gedaan of alleszins geprobeert heb.

Nogmaals erg bedankt

Vriendelijke groeten

EDIT: blijkbaar is mijn accu voor 98% volgeladen dus ik kan hem binnen enkele ogenblikken al gaan testen!

Laatst bewerkt:
Haha geen dank :p
Om eerlijk te zijn moet ik erbij zeggen dat ik dit probleem zelf ook had, en dit antwoord al een keer eerder had gepost op een andere vraag :D

Succes nog!

Internet protocol versie 4 staat er niet bij op mijn XP. Zelfs "LAN-verbinding" staat hier niet tussen, er staat wel een "LAN-verbinding 2" tussen (dit ziet er dom uit omdat je zou zeggen dat ik dan gewoon LAN-verbinding 2 moet nemen maar dat is de LAN-verbinding die Hamachi gebruikt (Hamachi is een programma om draadloos LAN mogelijk te maken om onder andere spellen tegen elkaar te spelen. Enig idee?

wat ik eigenlijk wil zeggen is dat mijn Windows 7 de LAN-verbinding vindt maar mijn XP niet.

deze kabel gebruik ik: http://www.hyperline.com/img/sharedimg/patch-cords/pc-spm-utp-yl.jpg

Laatst bewerkt:
In de connector is dat moeilijk te zien, misschien staat het gedrukt op de kabel zelf, of als er een verpakking bij de kabel zat, moet dat er ook opstaan.
er staat UTP cable op, en wat nummers maar meer ook niet.

ik heb er overigens 2, allebei zaten ze in een doos die met mijn oude desktop PC meekwamen (de doos bevatte ook cd's met drivers, anti-virus software van die tijd (norton anti-virus 2004 :P) en dergelijke). Ik denk niet dat de ouderdom het probleem is want de kabels gaan perfect (anders begonnen de lampjes van de ethernet-poort op mijn desktop toch niet te branden?)

Laatst bewerkt:
Als je hem koopt hangt er meestal een label aan,Waar je dat verder aan ziet?Als de draadjes aan beide stekkertjes gelijk zijn aangebracht is het een ethernetkabel,is het aan een kant verschillend is 't meestal een crosskabel.

Met een router dien je toch geen vaste IP te gaan instellen?
Tenzij dat een hobby is of je dat gewoon leuk vindt.

6 uur voor 2GB? Probeer eens andere kabels te gebruiken.

OF haal uw HD uit uw oude PC en plaats deze in uw nieuwe pc. Snelst mogelijk overdracht.

succes!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan