windows xp vervangen door Windows 7 pro.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Loek46

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2009
Besturingssysteem
windows 10 pro
Hallo, Ik bemerk na de ( aangepaste ) installatie van Windows 7 pro, dat mijn laptop harde schijf nu aangeeft ca 70 Gb vol.

Dit terwijl Windows 7 dacht ik ongeveer 16 Gb groot is. De andere software die ik er op heb gezet is samen max. 1 Gb. Mijn vraag is hoe dit kan. Staan er toch nog de oude bestanden op de harde schijf?

Ik heb eerst via easy transfer de oude bestanden er af gehaald. Wil ik deels nog terugzetten.

De harde schijf is groot 75 Gb. dus ik kan nu niet veel meer, dus de schijf defragmenteren kan ook niet omdat daar 10Gb vrije ruimte voor nodig is.

Wie heeft een idee hoe ik dit kan oplossen.

groet, Loek.

Hoi,
als je de oude bestanden er afgehaald hebt kun je toch een schone installatie doen?
Met een aangepaste install. is er wellicht een windows .old map aangemaakt, zoek die map en kijk hoeveel GB die map is.

6,92 GB (7.433.486.354 bytes) is mijn xp-map grootte.
windows 7 is ongeveer 16 G inderdaad.
Het probleem zit dus ergens anders
Ik zou met rechterklik op alle andere mappen gaan staan, en via 'eigenschappen' info opschrijven wat de Gig-eters zijn.
Program files en email zijn meestal niet de grote boosdoeners. Alle bijlages er 'even' uit trekken, en in een normale map stoppen voor opslag, hoewel je ook met een goeie zoekactie (zoek maar naar een titel van een berichtje, en dan een paar mappen hoger heb je alles) ook gewoon je totale email-map kan vinden en zo kan redden via copy. Een kennis van mij deletet al zijn mail na alles in een tekstfile te hebben gezet. Titanenwerk.. . En de rest (muziek, films en afbeeldingen) kan je altijd makkelijk op een externe schijf of dvd zetten. Mijn 70+ G schijf was ook rap vol, en dat lag aan 3 games.

Je hebt de schijf wel geformateerd toen je begon met de Windows 7 installatie? Zo nee, dan staat de XP installatie er waarschijnlijk ook nog op.

Tevens: heb je 32 of 64 bit geïnstalleerd? De laatste is aanzienlijk groter in omvang.

Installeer het programma "TreeSize",met het programma kan je zien welke mappen het meeste MB's of GB's bevatten.

Laatst bewerkt:
Hoi,
als je de oude bestanden er afgehaald hebt kun je toch een schone installatie doen?
Met een aangepaste install. is er wellicht een windows .old map aangemaakt, zoek die map en kijk hoeveel GB die map is.

Ik heb de instructies van MS gevolgd door eerst via easy transfer alles te kopieren naar een externe harde schijf. Ook volgde ik hun advies voor een aangepaste installatie speciaal voor de xp switch naar windows 7 enz.. ( te lezen op de website van MS.)

Daarmee dacht ik dus dat de harde schijf van de laptop leeg zou worden gemaakt tijdens het installeren, zoals bij een schone inst. Het blijkt nu dat inderdaad toch de windows.old inhoud op de schijf blijft staan. Wel vreemd als je eerst leest dat dat je de bestanden moet kopieren op een externe schijf of stick. Zet je op een verkeerrd been.

Ik heb de windows.old verwijderd en toen was de harde schijf nog voor 21 Gb bezet en dus 54 Gb weer vrij !

Ik ga nu via de externe schijf weer wat oude bestanden proberen in te voegen.

Allemaal bedankt voor de snelle reacties !
Loek.

Mooi dat het gelukt is. :thumb:
(klik even op "zet status opgelost" in de blauwe werkbalk, boven de beginposting v.d. site).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan