Windows XP wilt niet meer starten en formatteren.

• Onderwerp starter Onderwerp starter LowiV
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LowiV

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2006
Hallo,

Ik had een stabiel draaiende PC met Windows XP Home Edition (een legale versie!) en ik had alle updates gedownload.

Maar wanneer ik hem nu wil opstarten krijg ik een scherm te zien waar ik kan kiezen uit de volgende opties om Windows te starten:
- Windows starten in veilige modus
- Windows starten in veilige modus met netwerkmogelijkheden
- Windows starten in veilige modus met opdrachtprompt

- Windows starten met de laatst werkende configuratie.

- Windows normaal starten

WAT ik ook kies, elke keer gaat de PC dan Windows laden (dan zie ik het logo en het bewegende blauwe balkje eronder), maar telkens reboot de PC dan. Dit kan ik tot in den treure herhalen maar ik kan dus gewoon niet in Windows XP komen.

Dus ik dacht dat formatteren misschien zou helpen. Dus ik stop de Windows CD-Rom erin (waarmee ik al vaker heb geformatteerd) en ik boot de PC vanaf de CD-Rom. Nu wordt het (voor mij) ingewikkeld.

Hij gaat laden en ik kom (zoals gebruikelijk) in een blauw scherm met 3 keuzes:
- Windows installeren
- Windows herstellen
- Aflsuiten

Nu komt het probleem: telkens wanneer ik 1 van de 2 bovenste opties kies, krijg ik een blauw scherm met een fout PARTMGR.SYS. Ik kan dus zelfs niet meer formatteren! Ben ten einde raad. Er staan een paar belangrijke bestanden op mn schijf, maar ik heb meerdere schijven dus als ik Windows op een andere schijf kan installeren is het ook goed. Maar ik kan dus helemaal niks meer!

Bij voorbaat dank.

Als de cd-rom erin zit, mag windows niet meer gaan laden.
Dus ergens in je boot gaat het al fout.
Controleer in je bios, of je cd-rom speler als 1e boot staat.

Nee, dat is ook niet het geval.
Wanneer mijn cd-rom erin zit, dan staat er: "druk op een toets om vanaf de cd te booten" en dan kom ik gewoon in mn Windows XP CD-rom zeg maar. Maar eenmaal daar, kan ik niks doen (zoals Windows helemaal opnieuw installeren) omdat er dan die fout van PARTMGR.SYS komt.
Groeten.

Hoe het probleem op te lossen weet ik (nog) niet,maar maak eerst een rescue cd,om je bestanden over te zetten in een Windows omgeving,die je vanaf deze cd draait.

Handleiding voor het maken van de rescue-cd "BartPE",met een plugin voor het image programma DriveImage XML.

Benodigdheden: XP-Home,XP-Pro met SP1 of hoger.
Indien nodig,SP1 of SP2 eerst slipstreamen.

http://www.maximumpc.com/2005/01/how_to_slipstre.html

SP2 en RAID of SATA drivers.

http://www.ruwebit.net/viewarticle.php?id=124&chapter=-1&print=true

Maak in de root van C:\ de volgende mappen aan.

Downloads
XP-Home,XP-Pro met SP1 of hoger.

Kopiëer de gehele inhoud van uw XP-cd naar "XP (Home of Pro met SP1 of hoger)".

Download DriveImage XML,driveimage_xml.cab en pebuilder3110a.exe naar de map "Downloads".
Installeer pebuilder3110a.
Installeer vervolgens DriveImage XML en maak een backup.

Run pebuilder.exe
Klik,Ik ga akkoord.
Zoeken naar Windows installatie bestanden,klik Ja
Vink vervolgens Iso-image: (vul de bestandnaam in) aan.
Klik op Plug-ins > Toevoegen,blader naar de plugin-cab en klik Openen,klik OK.
Klik op OK.
Klik op Bouwen.
Nu krijg je de melding,Map bestaat niet "C:\PEbuilder\BartPE" bestaat niet.
Wilt u deze aanmaken??
Klik Ja.
De iso zul je nu in C:\PEbuilder aantreffen.

Programs:
PEbuilder
http://www.nu2.nu/pebuilder/
Download:
http://www.nu2.nu/download.php?sFile=pebuilder3110a.zip

DriveImage XML
http://www.runtime.org/dixml.htm

Directe downloads:
http://www.runtime.org/dixmlsetup.exe
http://www.runtime.org/driveimage_xml.cab

Greetz

Laatst bewerkt:
Daar kon je wel eens gelijk in hebben Harry.

Nogal een ondoorgrondelijk proggie,althans voor mij,als je het voor de eerste maal ziet,dus even een klein zetje.

Voor hardeschijf controle.
Prog starten en HDD selecteren, 4x enter en dan ben je in het scherm waar je de partitie kunt kiezen.

Controleer de "Structure"

Voor USB-stick controle.
Prog starten en USB-stick selecteren, 4x enter en laat het z'n werk doen,dan enter en controleer de "Structure".

Greetz

Laatst bewerkt:
Hoi,

Bedankt voor alle reacties, maar kan ik alle hiervoor beschreven dingen uitvoeren ZONDER dat ik in XP zit? Want daar kom ik dus niet in. Mn PC gaat wel AAN, maar wanneer ik het inlog-scherm van Windows zou moeten zien, valt de PC uit en start hij opnieuw op.

Over dat Testdisk. Op de site staat het volgende:

"TestDisk can run under

DOS (either real or in a Windows 9x DOS-box),
Windows (NT4, 2000, XP, 2003),
Linux,
FreeBSD, NetBSD, OpenBSD,
SunOS and
MacOS "

Betekent dit dat ik Testdisk gewoon op een CDtje kan branden en die CD vervolgens in mn defecte PC stoppen? Of moet ik eerst nog wat andere dingen doen? En hoe kom ik in DOS zonder dat ik in Windows kan?

Bij voorbaat dank.

Laatst bewerkt:
Je kunt ook Testdisk van een floppy runnen.
Zowel de Win als Dos versie zijn te downloaden.

Laatst bewerkt:
Als ik Testdrive download moet ik m unzippen. Nadat ik m unzipped heb, staat er een map. Deze map bevat weer andere mappen. Ik begrijp nu ff niet meer wat ik daarvan precies op het floppy moet zetten. De hele map van Testdrive? Of alleen een bepaald .exe bestand uit een bepaalde map? Als ik enkel het bestand testdrive_win.exe erop zet dan geeft mn PC aan: Verwijder floppy, druk op een toets.

Kortom: hoe zorg ik ervoor dat ik Testdrive vanaf een floppy kan booten? Welke bestanden moet ik daarvoor op het floppy plaatsen?

Bij voorbaat dank.

edit: Ik heb in mijn BIOS ingesteld bij BOOT-options bij Nr. 1 LEGACY FLOPPY. Heb ik nu dus ingesteld dat wanneer er een floppy of CD-Rom inzit, hij daar vanaf boot? Of moet ik daarvoor iets anders doen?

Laatst bewerkt:
Ja, ik kan kiezen uit 3 mappen:
- doc
- win
- dos

In de map DOS zitten de volgende bestanden:
- CWSDPMI.exe (toepassing)
- photorec.exe (toepassing)
- readme.txt (tekstdocument)
- testdisk.exe (toepassing)
- testdisk.bat (MS-DOS-batchbestand)

-------------------------------------------------------------------

Moet ik gewoon de map dos op het floppy zetten en dan de PC aanzetten? Of moet ik nog speciaal ergens heen? DOS bijvoorbeeld? Want ik weet niet hoe je in DOS komt...

Dus dat bovenstaande bestand zet ik op het floppy, en dan gooi ik de map DOS van Testdrive er ook nog bij?

Of hoef ik alleen dat bovenstaande bestand op het floppy te zetten?

Klik dubbel op boot98se.exe,het bestand pakt zichzelf uit naar een diskette.

Ik dacht dat er ruimte genoeg was,maar toen ik het testte dus niet :(
Verplaats FDISK.EXE even ergens anders naar toe,weggooien kan altijd nog.

Kopiëer nu testdisk.exe, testdisk.bat en CWSDPMI.EXE naar de diskette en start er mee op.

Als je bij A:\> bent aangekomen type dan "testdisk" zonder de aanh. tekens en enter.

Dan zie je "Create" voor een log,weer enter en dan start Testdisk op.

Hoi wanderer,

Bedankt voor de instructies wat betreft de diskette. Het is me nu gelukt om de PC vanaf de diskette te booten. Toch zijn er nog wat onduidelijkheden over wat nu verder te doen, ik zal ze ff gedetailleerd uitleggen:

- Ik boot vanaf de diskette en kom ik het volgende scherm:
Microsoft Windows 98 Startup Menu , met 3 keuzes:
1. Start computer with CD-ROM support
2. Start computer without CD-ROM support
3. View the help file
Verder staat er onder in beeld:
- F5 = Safe Mode
- Shift+F5 = Command prompt
- Shift+F8 = Step-by-step confirmation [N]

Ik doe Shift+F5 en krijg te zien: A:\> en ik type testdisk.
Het lijkt erop dat ik nu al meteen in Testdisk zit.
Op het scherm staat:
Select a media:
- Disk 80 - 40GB / 37GiB
- Disk 81 - 20GB / 19GiB

Ik kies voor Disk 80 (de bovenste) en krijg het volgende scherm:
Please select the partition table type.

Ik kies voor [Intel] en krijg het volgende scherm:
Disk 80 - 40GB / 37 GiB - CHS 4866 255 63 en kan kiezen uit de volgende opties:
[Analyse], [Advanced], [Geometry], [Options], [MBR Code], [Delete].

Ik kies voor [Analyse] en krijg het volgende scherm:
Disk 80 - 40GB / 37 GiB - CHS 4866 255 63
Current partition structure:
Partition Start End Size in sectors
1 * HPFS - NTFS 0 1 1 4864 254 63 78156162
------------------------------------------------------------------------------------------
Onder in beeld staat: * = Primary bootable, P = Primary, L = Logical, E = Extended, D = Deleted.

Ik doe [Proceed] - try to locate partition en krijg het volgende scherm:
-------------------------------------------------------------------------------------------
Onder in beeld staat nog hetzelfde als in het vorige scherm, maar er zijn wat extra dingen bijgekomen:
- Structure: Ok.
- Keys: A: add partition, L: load backup, T: change type, P: list files, ENTER: to continue

Ik doe ENTER en krijg dezelfde tabel als hierboven 2x aangegeven, maar nu staat onder in beeld:
- [Quit]
- [Search!] - Search deeper, try to find more partitions.
- [Write] - Write partition structure to disk.

Goed, kortom, ik heb volgens mij zoals jij zei mn HDD geselecteerd en 4x ENTER gedaan. Maar hiermee is het probleem zoals beschreven in de 1e post niet opgelost. Klopt dit? Wat moet ik nu verder doen? Hoe kan ik m'n probleem verhelpen?

Bij voorbaat dank! :thumb:

-------------------------------------------------------------------------------------------
Onder in beeld staat nog hetzelfde als in het vorige scherm, maar er zijn wat extra dingen bijgekomen:
- Structure: Ok.
1.Met Testdisk heb je nu laten zien dat er maar 1 partie op deze schijf staat,klopt dat?

2.Met "Structure: Ok geeft hij aan dat de Partitie Tabel niet beschadigd is :(

Als opm. 1 juist is,vrees ik dat je zult moeten formatteren.

Er zijn nog 2 mogelijkheden in Testdisk,waar ik overigens weinig hoop op heb.Maar voor je die probeert,wil ik eerst weten of er nog bestanden op deze schijf staan die je wilt saven.

Laatst bewerkt:
Oke,

Ga ik vanavond eens proberen. Er staan wel wat belangrijke dingen voor school op die ik graag wil behouden ja. Ik zal vanavond ff laten weten hoe het met de Boot Disk is gegaan.

Dankje.

Haal hier de volgende bestanden op.

Noot: Dit werkt ook voor XP Home.

Windows XP Pro boot disk (XP)
Boot disk for Windows XP Pro (ntldr, ntdetect.com, boot.ini) 276kB

http://www.svrops.com/svrops/dwnlddisk.htm

Directe download.
http://www.svrops.com/svrops/downloads/zipfiles/xpprobt.exe

Het bestand pakt zichzelf uit naar een diskette.Kijk eens of je hiermee in Windows kunt komen.

Ik heb dit gedaan, en via het floppy kan ik dus uit 3 dingen kiezen:
- Optie [1] Microsoft Windows XP Professional
- Optie [2] Microsoft Windows Recovery Console
- Optie [3] (deze optie staat onder in beeld) F8 = Troubleshooting & Advanced Startup Options

Goed, wanneer ik kies voor:

- Optie [1] - Dan verschijnt het LOAD-scherm van Windows, maar wanneer het lichtblauwe inlogscherm moet komen, reboot de PC. Hetzelfde probleem blijft dus. Ik kom nog steeds niet in Windows :confused:

- Optie [2] - Ik krijg de volgende foutmelding: "Windows could not start because the following file is missing or corrupt: < Windows root >\system32\hall.dll. Please re-instal a copy of the above file."

- Optie [3] - Dan krijg ik een hele lijst aan opties.

Is het enige wat ik nu moet doen een kopie van dat bovenstaande bestand re-installeren? Zo ja, hoe doe ik dat precies? En zo nee, wat moet ik dan wel doen?

BVD.

Laatst bewerkt:
Ok LowiV,
Niets wil lukken :(
Optie [2] - Ik krijg de volgende foutmelding: "Windows could not start because the following file is missing or corrupt: < Windows root >\system32\hall.dll. Please re-instal a copy of the above file."
Deze optie had kunnen werken als je de "herstelconsole" op de PC had geïnstalleerd.

Voorstel is om nu een cd te maken,waarmee je in een Windows omgeving de schijf moet kunnen benaderen.
Ik had eerder een "BartPE" voorgesteld,maar ben iets beter tegengekomen.

Het is een UBCD4WIN cd,hetzelfde idee als de BartPE,maar met veel meer tools aan boord.Je kunt van deze cd ook een herstelconsole opstarten en dat is een van de redenen waarom ik dit voorstel,i.p.v. BartPE.

Met deze herstelconsole hoop ik een "fixmbr" te kunnen doen en als alles (de mogelijkheden van Testdisk nog) niet wil werken,kun je hopelijk via "Run" op de cd,de C: partitie formatteren.

Hier de site en howto+ de downloads.

http://www.ubcd4win.com/

http://www.ubcd4win.com/howto.htm

http://downloads.littlbuger.info/index.php?dlid=165

http://downloads.littlbuger.info/index.php?dlid=121

De 2e download betreft een update van de "SCSIAdapter" map in de drivers map.
Je kunt het achterwege laten,maar ik zou het wel doen,up to date is wel zo mooi.

Het maken van de cd is simpel,maar het is een aardige download,n.l. 133+16MB.

Laat mij even weten wat je ervan denkt.

Greetz

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan