windows XP --> windows 7 upgrade vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

RvS009

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2010
Ik heb legaal Windows 7 gekocht (een upgrade versie) en wil het nu installeren. Maar ik heb nog een vraag.

Ik heb 2 losse harde schijven in mijn Computer zitten. En Windows 7 zet ik op de ene, nu weet ik dat die leeggegooid zal worden. Maar gebeurd er zeker weten niks met de andere? Want dan zet ik daar gewoon al mijn bestanden op.

ik ben nu met easy transfer door die wizard aan het gaan van de bestanden die ik wil overzetten. En toen kwam ik dit tegen:

"Waarschuwing

U moet het Easy Transfer-bestand opslaan op de externe harde schijf of een ander opslagapparaat en niet op de standaardlocatie Deze computer. Als u het Easy Transfer-bestand niet opslaat op de externe harde schijf, wordt het bestand dat u zojuist hebt gemaakt, verwijderd tijdens de aangepaste installatie van Windows 7."

Betekend dit dat ik het easy transfer bestand dus niet op mijn 2e harde schijf mag opslaan? Omdat het dan gewist zal worden?

Dit is die wizard?
http://windows.microsoft.com/nl-NL/w...p-to-windows-7

Jawel, dit kan gerust. De Easy Transfer software bedoelt hiermee op dezelfde partitie, grof gezegd, want die wordt inderdaad geformatteerd.
Wacht even op bevestiging.

Wat bedoel je met wacht even op bevestiging?
Ik heb nu een aantal belangrijke bestanden overgezet naar een USB-stick, zodat ik die sowieso niet kwijt raak.
Maar er staan nog veel belangrijke bestanden op de 2e harde schijf die ik ook liever niet kwijt wil. maar je weet dus zeker dat daar niks mee gebeurd?

Nou, net als EC hier zegt, zou het niet mogen kunnen. Maar voor de zekerheid koppel je hem even los tijdens de installatie.

Oke ik denk dan dat ik dat doe, maak ik zo eventjes de pc open.

Verder had ik nog een vraag: Als nou straks de gehele installatie klaar is, las ik dat je via de cd kan opstarten en dan schijven en partities kunt formateren en samenvoegen enz.
ik wil wel eens weten hoe dit gaat, want die 2e harde schifj van mij is nog in 2 partities verdeeld en dat hoeft niet per se van mij. Ik wil daar eigenlijk 1 partitie van de gehele schijf maken. (+formateren) Kan ik dus na de installatie alle bestanden weer naar de andere schijf zetten (waar Windows op staat), en dan die lege schijf op deze manier veranderen?

Als je Windows 7 geïnstalleerd hebt, kun je vervolgens nogmaals de setup opstarten (met de 2e HDD erin). Je krijgt weer zo'n scherm met welke partitie je wilt. Daar kun je vanalles formatteren, verwijderen en samenvoegen. Als je klaar bent, stop je de setup gewoon.

Zo, ik werk nu op een werkende Windows 7. De upgrade is goed voltooid en er is zelfs niks geformatteerd :confused:
Alle bestanden van mijn oude Windows staan nu in de map Windows.old. Alle documenten enz. alles. Dus in principe was het allemaal niet nodig geweest.
Weet iemand hoe ik alsnog mijn C-schijf kan formatteren, want ik wil eigenlijk van al die oude bestanden af.
Verder ga ik dat nog eens proberen wat jij zegt RHPJS.
EDIT: als ik de installatie opnieuw opstart, dan kan ik niks selecteren. Ik kan niet formatteren enz. Hiervoor moet ik windows7 via de CD opstarten zegt hij. Hoe doe ik dit nu?

Laatst bewerkt:
Als je de computer opstart, doe je de dvd in de speler. Mocht je dan niets in beeld krijgen, moet je even in de BIOS de DVD Drive op first zetten in de boot order.

Ik ga nu het kabeltje van mijn harde schijf er weer in doen, en verder ga ik niks meer met de C-schijf doen. Als de 2e harde schijf het weer doet, dan verwijder ik daarvan (back-up dus) gewoon alle bestanden. Dan formatteer ik hem via de opstartschijf van Windows, en maak ik er een partitie van. Ik hoop dat het me lukt.
Verder heb ik inmiddels de Windows.old map verwijderd.

Als je wilt, kun je de schijf ook formatteren vanuit Windows op de andere schijf. Vele malen makkelijker.

Laatst bewerkt:
Als je wilt, kun je de schijf ook formatteren vanuit Windows op de andere schijf. Vele malen makkelijker.
Wat ik niet snap is je bedoeling van die schijf als partitie?
Nu snap ik niet wat jij bedoeld met die eerste zin,
maar ik bedoel dat ik van de 2 partities die ik nu heb er één ga maken. Zodat ik 2 losse harde schijven in mijn computer heb, die elk geen partities hebben.

Nou, je wilt de andere hdd formatteren, vanuit de dvd van Windows 7.
Je kunt ook Windows opstarten op de andere harddisk en dan met de rechtermuisknop klikken op de andere harddisk en formatteren kiezen. Zoals je vroeger een diskette formatteerde, alleen nu dus een harde schijf.

Partitioneren en formatteren kan allemaal in het programma partities op de harde schijf maken en formatteren. Kun je ook partities vergroten en verkleinen.

Oke, kun je dan ook de partities veranderen?

Dat heb ik op Nucia toch al tegen je gezegd?

Als nou straks de gehele installatie klaar is, las ik dat je via de cd kan opstarten en dan schijven en partities kunt formateren en samenvoegen enz.
Dat kan, maar je kunt het ook tijdens de installatie doen. En afhankelijk van welk programma gebruikt kan het ook vanuit Windows. Én basisbewerkingen kunnen zelfs helemaal vanuit Windows, zonder programma van derden.

Kan ik dus na de installatie alle bestanden weer naar de andere schijf zetten (waar Windows op staat), en dan die lege schijf op deze manier veranderen?
Voor partitioneren hoef je een schijf niet leeg te maken. Een back-up is altijd aan te raden, maar data zou niet verloren hoeven te gaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan