Windows ziet niet alle geheugen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Borntolive

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2010
Hallo,
Heb een vervelend probleem. Voor mijn bedrijfje heb ik 2 identieke Acer Travelmates gekocht 7740 (i5-460M processor) 4GB geheugen.
Via de acer recovery heb ik kunnen downgraden naar XP. Alles loopt als een tierelier, maar. In de BIOS staat 4GB geheugen, maar windows ziet maar 2,30 GB ipv 3,5 GB (XP-32bit OS). Ik mis ergens een GB. Bij mijn computer properties of taakbeheer zie ik ook die 2,3GB terug. Wie kan mij helpen??? Vervelend met div. VM's erop. niet vooruit te branden. Dit probleem had ik al voordat VM's erop stonden. Beide laptops zelfde probleem. Acer kon mij niet helpen, maar zeiden evt BIOS nieuw erop zetten. Wil k dus nog even niet doen en er is geen nieuwere versie van..... HELP!

Goedenavond ,

Welkom op Helpmij,

Zou het kunnen dat je videokaart wat afsnoept van je geheugen

Denk niet dat het de videokaart is

Dat was mijn eerste vermoeden, maar ik denk het niet. Ik de BIOS staat 128 of 256 MB shared of zoiets. Denk dat je dit bedoeld? Verder kan ik in de settings van de videokaart niet zoveel instellen of weet jij waar ik moet zoeken? Heb ergens anders op dit forum ook al een dergelijk probleem gelezen en deze persoon had in de BIOS een remap uitgevoerd?? Ik moet zeggen dat ik bar-weinig in de BIOS kan instellen/wijzigen, dus dit kan ik niet proberen. Heb reeds een BIOS update uitgevoerd. Helpt ook niet

Laatst bewerkt:
Ik denkt dat dit met bit versie van windows heeft te maken als je een 64 bit erop had dan kan het zijn dat hij wel die 4 gb ram ziet, maar niet bij 32 bits versie van windows dan kan bijvoorbeeld maar 1 GB zien ofzo, dus welke windows had je hier voor en hoeveel bits?

Laatst bewerkt:
Ja, ook iets over gehoord, 32bits systeemen ondersteunen niet veel RAM (ik weet niet hoeveel ze exact ondersteunen)

Re:

Ik geloof max 2 ofzo, ik heb hier een toshiba l650-170 met windows 7 home premium 64bits zit 4 GB, ik denk dat je hem gewoon naar windows 7 home 64 Bits moet als je perse meer ram wilt of het zo laten.

Laatst bewerkt:
Ik denkt dat dit met bit versie van windows heeft te maken als je een 64 bit erop had dan kan het zijn dat hij wel die 4 gb ram ziet, maar niet bij 32 bits versie van windows dan kan bijvoorbeeld maar 1 GB zien ofzo, dus welke windows had je hier voor en hoeveel bits?
Is hij zich van bewust, maar dat lijkt het probleem niet te zijn.
Borntolive zei:
...maar windows ziet maar 2,30 GB ipv 3,5 GB (XP-32bit OS).
Kan natuurlijk zijn dat windows in de war is omdat het op een 64bit processor draait. Waarom gebruiken jullie niet de 64bits versie van XP?

Hallo,
Bedankt voor jullie reacties. Helaas kan ik nu nog niet naar WIN7 om div. redenen dus heb ik XP (32bit). Toen ik de laptop kreeg kon ik bij eerste maal opstarten systeem kiezen tussen win7 of XP. (Acer eRecovery).
Mijn collega's hebben ook allen 4 GB (Dell PC's) en het klopt dat XP niet alle 4 GB aankan (Maximale is 3,5 GB). In de spec's kan ik lezen 32 bit is max 4 GB en 64 bit = max 8 GB.

Heb nogmaals de vraag bij Acer neergelegd. Iemand daar zou het toch moeten weten. Anders zit er niets anders op dan WIn7 erop en dan verder met Virtual Machines met XP erop, maar als iemand nog tips heeft!!!! GRAAG !!!!!!

Uhmmmm Heb ik een 64 bit processor?

XP64 bit werd mij afgeraden omdat div, software programma's dan niet goed werken die wij gebruiken Siemens Step 7 en div scada appl.

Ik denk een 64 bit versie van windows xp die hebben we op school ook, maar dat vind ik een bagger die windows xp 64 bit zijn traag..... kan zijn dat ik verwend ben met windows 7:P.

Laatst bewerkt:
32bit zal toch rond de 3,25GB moeten kunnen herkennen. Heb je de geheugen reepjes al eens eruit gehaald en weer opnieuw geplaatst?

Als ik XP 64 bit zou hebben dat zou ik dat moeten zien in systeem eigenschappen. Heb XP SP3 Professional. Geheugen strips eruit en erin kan ik proberen, maar ik ga ervan uit dat dat geen effect heeft omdat ik het probleem bij beide laptops heb. Denk dat het iets te maken heeft met een mijn processor die 64 bit omgeving ondersteund en nu op XP draai 32 bit.... ??? Heb ook eigenlijk geen idee...

* Intel® Core™ i5-430M/i5-520M/i5-540M processor (3MB L3 cache, 2.26/2.40/2.53GHz with Turbo Boost up to 2.53/2.93/3.06GHz, DDR3 1066MHz, 35W), supporting Intel® 64 architecture, Intel® Smart Cache
* Intel® Core™ i3-330M/i3-350M processor (3MB L3 cache, 2.13/2.26GHz, DDR3 1066MHz, 35W), supporting Intel® 64 architecture, Intel® Smart Cache
* Mobile Intel® HM55 Express Chipset

* Dual-channel DDR3 SDRAM support:
* Up to 4GB of DDR3 system memory, upgradable to 8GB using two soDIMM modules5 (for 64-bit OS)
* Up to 2GB of DDR3 system memory, upgradable to 4GB using two soDIMM modules6 (for 32-bit OS)

Laatst bewerkt:
Een processor die geschikt is voor 64bit, kan ook met een 32bit besturingssysteem werken.

Hey bedankt,
Deze link was ik ook al tegengekomen. Dit is tot nu toe de beste info die ik kon vinden, alleen zit ik met hetzelfde probleem wat ook wordt beschreven...... WAAR IS MIJN GB??:rolleyes: Kan ook geen prog. vinden hoe ik kan zien hoe mijn RAM is ingedeeld en vt RAM heeft gereserveerd. Wie weet waar mijn GB is? Tips???

Krijg dit na 2 weken wachten op ACER!!

"Heeft u het systeem "volledig" uitgeinstalleerd in XP of gebruikt u een virtuele XP omgeving onder Windows Vista / Windows 7? "

Wat bedoelen ze hiermee? Toen ik de laptop kocht stond/staat er Win7 en XP erop. Bij eerste maal opstarten kon ik dus kiezen wat ik wilde. Heb XP gekozen. Draait XP nu als VM onder WIN7? Dacht dat WIN7 een image was die ik ten alle tijden weer kan terug zetten met Acer recovery tool...

Gr.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan