Windows10 Schijf 100% bezet

Status
Niet open voor verdere reacties.

peekaa

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2016
Berichten
14
Sinds dat ik ben overgestapt op Windows 10 doet zich het merkwaardige feit voor dat na opstarten mijn laptop ontzettend traag is. De oorzaak is te vinden in Taakbeheer onder "Prestaties".
Taakbeheer geeft aan dat de schijf voor 100% in gebruik is. Ik heb wat rondgekeken op het forum alhier maar daar kan ik niet echt een beschrijving + oplossing vinden. Even googelen en er blijken heel veel mensen last van te hebben maar nergens nog een iets te vinden waar een duidelijke boosdoener wordt aangewezen. Ook nergens een echte oplossing voor zover ik kan vinden.
In het begin vond ik het irritant en duurde het "slechts" enkele minuten maar vanavond startte ik mijn laptop op en zit ik inmiddels al meer dan 20 minuten (!) tegen die 100% aan te kijken en nog steeds komt er geen verandering in. De laptop is amper te gebruiken op deze manier.

De laptop is een moderne laptop, 64bits, Intel i7 en 8Gb RAM, dus daar ligt het niet aan.
Mijn Windows10 betreft een upgrade vanaf Windows7. Onder Windows7 is dit nog nooit opgetreden.

Hij geeft nog steeds 100% Schijfbezetting aan, nu al meer dan een half uur!
Iemand een idee hoe dit op te lossen?
 
Je geeft aan dat je bij prestaties ziet dat de schijf 100% in gebruik is maar kijk is bij processen welk process dat is.
 
Nog vergeten te vermelden: ik heb dus nog niet één programma geopend, doe dus nog helemaal niets. Hierbij 2 screenprintjes vanuit taakbeheer.

Ik zie de bijlagen niet dus opnieuw maar nu in JPG formaat. Schijf 100%  Processen.jpgSchijf 100%.jpg

En nu ook wat beter leesbaar. Mijn excuses voor het gestuntel maar ik werk nooit met Paint.
 

Bijlagen

  • Schijf 100%.jpg
    Schijf 100%.jpg
    189,6 KB · Weergaven: 80
  • Schijf 100%  Processen.jpg
    Schijf 100% Processen.jpg
    188,7 KB · Weergaven: 97
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn eerste advies zou zijn om de Schijf in te laten controleren dmv rechtermuisknop in deze computer op de schijf, eigenschappen, extra, controleren.
Verder heb ik ook nog wat ge-googled en kan het ook aan skype en/of chrome liggen, zet deze ook eens uit. Ook kan je proberen 2 services uitzetten wat ik hier gevonden heb http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-2813275/disk-usage-100.html.

Heb je eigenlijk een upgrade of een clean install naar windows 10 gedaan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je eigenlijk een upgrade of een clean install naar windows 10 gedaan?

Een upgrade vanaf Windows7 naar Windows10

En dan ineens is de toestand weer normaal met de schijfgebruik op 5% en een prima response. Zie bijgaande screenprints. Hoe kan dit toch vraag ik mij af.

Uit ervaring weet ik dat het nu niet meer optreedt zolang ik op de laptop blijf werken. Maar ja, bij de volgende keer opstarten is het weer hetzelfde liedje. Al duurde het vanavond wel extreem lang, meer dan 1 uur 100% schijfgebruik.
 

Bijlagen

  • Schijf ineens weer normaal.jpg
    Schijf ineens weer normaal.jpg
    192,6 KB · Weergaven: 58
  • Schijf ineens weer normaal - Processen.jpg
    Schijf ineens weer normaal - Processen.jpg
    181,8 KB · Weergaven: 62
Laatst bewerkt door een moderator:
Als het mogelijk is voor jou zou ik een clean install doen. Ik heb ervaring(met maar paar pc's) dat de upgrade veel problemen oplevert(denk dat veel forumleden het hier mee eens zijn.
Ik heb ook wel vaker gelezen dat de upgrade veel rare problemen geven.
Mijn advies zou dan ook zeker dan zijn om dit te doen. Een iso ervan kan je hier vinden https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
 
Ja bierent, dat uitzetten van die 2 services heb ik al eens geprobeerd en ook dat van die page-file settings naar Mb's maar dat hielp niet. Ook niet bij degene die de link had geopend welke je hier aangaf overigens. Zie zijn commentaar onder "Edit". Het is slechts een tijdelijke oplossing als het al helpt.

Als het mogelijk is voor jou zou ik een clean install doen.
Dank je wel voor je advies. Ik zat hier zelf ook al aan te denken maar ja, je doet het liever niet hè gezien alles wat er inmiddels op de laptop is geïnstalleerd. Maar het viel mij bij het googelen idd ook op dat allerlei problemen eigenlijk alleen maar optreden bij mensen die een upgrade uitgevoerd hebben. En ja, dan allerlei dingen uit gaan zetten of instellingen aanpassen is dweilen met de kraan open vrees ik.

Ik keek nog even naar het wisselbestand maar ik had het idd gewijzigd en het staat nog steeds in Mb's genoteerd, zie screenprintje. Dat helpt dus echt niet.
 

Bijlagen

  • Schijf 100% - Wisselbestand in Mb.jpg
    Schijf 100% - Wisselbestand in Mb.jpg
    91,8 KB · Weergaven: 90
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind het een vreemde benadering. Ik zou eerst eens willen weten waar die 100% schijf nu exact betrekking op heeft. Niet op processorgebruik, niet op geheugen want dat staat er niet bij. Staat dat niet onder help? Waarom kijk je niet eerst onder processen? Is die C-schijf een SSD? Zet daar dan een klein wisselbestand op van 1024-1024 en op de D-schijf 4096-4096. Je hebt immers 8 GB RAM!

Edit
Ik zie dat het een schijf van één TB is en twee stations C en D. Zou het ook niet te maken kunnen hebben met Windows back-up/bestandsgeschiedenis dat die aan het lezen en schrijven is? Of staat automatisch defragmenteren aan? Op Hardware info lees ik dat iemand catalyst 15.1 (Windows 10) heeft geïnstalleerd maar ik weet niet wat dat is.

Deze nog gevonden.
Kijk ook eens onder Schijf > Eigenschappen > Hardware > Eigenschappen > Beleidsregels
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heren,
Zolang er nog niemand gereageerd heeft gebruik dan de knop 'Bericht aanpassen' a.u.b. om het topic overzichtelijk te houden.

:thumb:
 
Beste Mik,
dat heb ik zeer zeker wel gedaan en wel twee keer, maar de aangepaste tekst weigerde in beeld te komen. Ook na vernieuwen, afsluiten en opnieuw de pagina bezoeken stond het er niet. En ik heb het wel opgeslagen. Daarom weer voor het vak snel reageren gekozen.

Ook reageert het forum in IE soms anders dan in Firefox. Zo kan ik in IE11 geen bijlage bijvoegen en moet dan Firefox opstarten maar dat heb ik al eens aangegeven.
 
Dan moet ik het waarschijnlijk melden aan de beheerders. :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan