Windowsklok

Status
Niet open voor verdere reacties.

mercurius

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2002
Berichten
46
Sedert de installatie van een ethernetmodem met aparte router stel ik vast dat de klok in de systray (rechts onderaan) steeds achterloopt met enkele uren, actueel 7 uur. Ik stel de juiste tijd opnieuw in, maar als ik daags nadien mijn PC opstart is de tijdsmelding opnieuw foutief. De ingestelde tijdszones bij de klokconfiguratie en de router zijn correct : GMT+1.
Ik werk met WinXP. Iemand een idee van de oorzaak?:confused:
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Je hebt als je dubbelklikt op de klok ook een derde tabbladje: 'Tijd'
Daarin staat - als het goed is - een vinkje bij:
Klok automatisch met een tijdserver op het internet synchroniseren.
en in het tekstvak een webpagina waarmee dat gebeurd (bij mij: time.windows.com)
Is dat bij jou ook zo?
 
Kijk eens in de bios hoe de klok daar ingesteld staat.
Het kan zijn dat je batterijtje leeg is van je moederbord.
 
De instellingen bij de klokconfiguratie zijn zoals Valijn vermeldt.
De klok in het BIOS staat eveneens foutief ingesteld. Bestaat de mogelijkheid om de batterij van je Mobo te controleren zonder uit te bouwen, ik denk aan een tool??
 
Laatst bewerkt:
De instellingen bij de klokconfiguratie zijn zoals Valijn vermeldt.
De klok in het BIOS staat eveneens foutief ingesteld.

Verander deze eens op de juiste tijd in de bios. Verspringt die terug dan is je batterij leeg.
Kostprijs van een batterij = 2,5 €
 
Als de batterij leeg zou zijn, krijg je een heel andere datum en tijd en niet die van 'zeven uur eerder'
Het lijkt erop dat de datum en tijdcontrole plaats vindt aan de hand van de op de router ingestelde.
Ik denk dus dat je het in die richting moet zoeken.
 
Gents,
Valt hier net bezoek binnen. Voer straks een aanpassing uit van de klok in het BIOS en kom wel terug.
 
Als de batterij leeg zou zijn, krijg je een heel andere datum en tijd en niet die van 'zeven uur eerder'
Het lijkt erop dat de datum en tijdcontrole plaats vindt aan de hand van de op de router ingestelde.
Ik denk dus dat je het in die richting moet zoeken.

Kan een router de tijd in je bios veranderen dan ? :)
Gewoon een leeg batterijtje.
 
Aangezien de melder aangeeft dat de odem/router geinstalleerd is ken het een "handig"tooltje zijn die meegeinstalleerd is in de modem/router drivers.

Bij een lege bios battery gaat hij volgens mij naar "1-1-1970 00:00:00"
 
staat de goede tijdzone geselecteerd bij je klik instellingen
 
Gents,
Ik heb net mijn ethernetmodem en router losgekoppeld en mijn oude USB modem aangesloten. PC opgestart, het resultaat is dat de klok nog steeds geen juiste tijd aangeeft. De klok geeft de tijd aan van afsluiten te weten zaterdag 16 Dec 2230 Hr. Ik stel vast dat de modem en router dus niet aan de basis van het probleem liggen. Bij controle van alle componenten stel ik vast dat de correcte tijdszone GMT+1 ingesteld staat. Ik ga mijn aansluiten bi de mening van jean42 : "Het batterijtje van het BIOS is aan het leeglopen". Met voorbedachte heb ik gisteren bij de PCboer een batterijtje aangekocht. Zal deze vanavond vervangen .... wordt vervolgd. Heeft iemand tips en tricks om dit zonder problemen te laten verlopen?
 
.... wanneer volgt de 'veroordeling'?
je werkt zeker in de juristerij. :confused:

Maar blij dat je er verder uitkomt :rolleyes:
 
Genst,
Feed Back. Ik heb de batterij van het Mobo vervangen en alles loopt weer volgens de juiste timing. Wel kan ik vermelden dat de gepersonaliseerde instelling in het BIOS nog steeds ter beschikking waren, slechts de datum en de tijd heb ik aangepast en natuurlijk de settings bewaard.
Vervolgens opstarten PC, niet alle progs werden geladen waardoor de PC bleef hangen, PC uitgeschakeld via schakelaar, opgestart in veilige modus, veilige modus verlaten en opnieuw opgestart. PC start normaal op en kan alle applicaties weer draaien. Nice to Know!
Thanks voor de talrijke reacties! :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan