Wine zonder internetverbinding

Status
Niet open voor verdere reacties.

tranceftw

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2009
Hallo,

Ik heb een oudere pc opgelapt en heb er Ubuntu opgeplaatst. Hij werkt perfect! Echter is het nog een ouder model met een internetkaart die ik er zelf heb moeten insteken. Probleem: Ik moet een cd uitvoeren om de internetverbinding te kunnen tot stand brengen. De cd is echter .exe en dat kan ik niet openen in Ubuntu. Dus, nu is mijn vraag. Hoe kan ik Wine op die pc krijgen/wat moet erop die pc komen? En hoe kan ik het dan installeren.

Als het mogelijk is kan je dan ook een link geven van waar ik Wine moet downloaden want heb vandaag al 3 keer iets gedownload en het was telkens iets anders.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Grts

Een driver installeren dmv een .exe zal onder linux niet werken, ook niet met wine.

Zou je eens willen beschrijven over welke netwerkkaart het gaat? Het beste kan je hetvolgende even doen:
druk alt+F2
tik daar gnome-terminal
en in die terminal tik je:
lspci -nn
copy & paste die info hier op het forum

Dan kunnen wij zien welke netwerkkaart jij hebt.

ook de output van het volgende commando is handig om te hebben:
ifconfig -a

Misschien een klein probleempje... Copy paste is nogal lastig aangezien ik op die pc niet echt op het internet kan ;-)

Als je de informatie nog nodig hebt, na wat ik je nu zult geven, dan typ ik het wel over, maar dit staat op de kaart zelf:

voorkant:

802.11g (32-bit CardBus)
2.64GHz Wireless
Wireless Notebook
Network Card
Fc For home or office use
F507010xx

Belkin 54G

achterkant:

Wireless Notebook network Card
IEEE 802.11g/54 Mbps
model no. f5D7010
This device compiles with Part 15 of FCC rules. Operation is subjet to the foollowing conditions: (1) This device may not cause harmful interference, and (2) this device must accept any interference that may cause undesired operation.

compiles with RSS-210
er. 1314df

FCC ID:K7S-F5D7010B
CM-2
N10117 P81547-B (met vinkje ervoor)

Kan niemand mij helpen?

De situatie is:

IK heb een belkin 54g kaart die ik er een tijdje geleden in gestoken heb. (in mijn laptop) Nu ben ik overgeschakeld op ubuntu, maar hij herkent mijn netwerkkaart niet zodat ik niet meer op het internet geraak met die laptop. Ik heb de installatiesoftware op cd-rom maar die kan ubuntu niet openen.

Hier zit ik dus vast. Hoe krijg ik internet in Ubuntu.

Grts

Doorgaans zit er in hardware een chipset met een andere naam dan de naam van de hardewareboer die het kaartje ingepakt en verkocht heeft.
Linux heeft drivers (kernel modules genaamd onder linux) voor chipsets, niet aparte drivers voor de verschillende hardwareboeren die die chipsets verkopen.

Om een kort verhaal lang te maken: onder linux heb je meestal niets aan de naam op de doos, maar wel wat aan de naam van de chipset die in de doos zit.
Hoe kom je daar dan achter?
Juist, met het commando lspci.

dus open eens een terminal:
alt+F2 tikken en dan gnome-terminal
en tik daar:
lspci -nn

Zoek de regel met iets over wireless/ethernet oid en geef in dit draadje aub de naam en id (zoiets als 1234:3245) van de draadloze chipset.

Ethernet controller [0200]: Intel corporation 82801BA/BAM/CA/CAM Ethernet Controller [8086:2449] [rev 83]

Network Controller [0200]: Broadcom Corporation BCM4306 802.11b/g Wireless Lan Controller [14e4:4320] (rev 03)

Modem[0703]: Intel Corporation 82801BA/BAM ac'97 Modem Controller [8086:2446] (rev 05)

Is dit voldoende?

Grts en alvast bedankt voor de inspanning!

Die broadcom draadloze kaart is ondersteund onder linux, alleen heeft die firmware nodig. Het pakket b43-fwcutter installeert die firmware automatisch. Alleen heeft die daar wel een internetverbinding voor nodig.

Wat is er mis met je bedraadde internetverbinding dat je die niet eventjes kan gebruiken om die b43-fwcutter te installeren?

Je kan onder computerbeheer een programma 'synaptic' vinden, waarmee je alle software die je nodig hebt kan installeren.
Als ja daarmee eerst 'Alles Bijwerkt' en daarna zoekt naar b43-fwcutter en die dan installeert, zal daarna je draadloze kaart het doen.

Bedankt! 1000x bedankt! Het internet werkt nu perfect! Ik heb hem even verhuist om de vaste kabel te kunnen gebruiken en nu werkt alles perfect!

Ik ben klaar om Ubuntu te gaan verkennen. Iets wat ik al lang wou gaan doen.

Nog eens bedankt!

Met vriendelijke groet, Trance

Graag gedaan, fijn dat het werkt.
En, mocht je nog vragen hebben, kan je die altijd stellen :thumb:

Als je meer wilt, Probeer een Linux Mint, dit is een verbeterde ubuntu waar ik nu helemaal fan van ben:thumb::D

Met vriendelijke groeten,

Jobbes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan