[winXP] kan geen vasteschijfstatios vinden tijdens setup

Status
Niet open voor verdere reacties.

jason666

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2007
Hoi

ik heb een toshiba laptop en wil winxp opnieuw installeren.
Als de setup draait dan krijg ik de melding;
Setup kan geen vasteschijfstations in uw computer vinden.

De laptop heeft wel degelijk een hdd en windows start ook normaal op.
Wat moet ik doen om toch windows te kunnen instaleren.

Waarschijnlijk zit er een SATA schijf in en herkend je setup deze niet.
Probeer eens in je BIOS te kijken of je een instelling kan vind waar staat " SATA Native mode " en zet deze dan op disable.

die optie kan ik niet vinden, wel de volgende:
Built-in HDD = serial ATA Port0
CD-Rom = primary ide
SATA controller mode = ahci <<<< deze kan in niet disablen.

die optie kan ik niet vinden, wel de volgende:
Built-in HDD = serial ATA Port0
CD-Rom = primary ide
SATA controller mode = ahci <<<< deze kan in niet disablen.

Kun je de "SATA controller mode" misschien in IDE modus (ook wel PATA genoemd) zetten? Dan moet je XP zonder additionele drivers kunnen installeren.

Tijs.

het lijkt te werken!!!
als de installatie klaar is, moet ik deze setting weer terug zetten?

Dat zou ik niet doen: Naar ik begrepen heb is de snelheidswinst alleen voor de meest veeleisende PC-gebruiker merkbaar.

Wil je het toch proberen, dan zul je alvast de driver voor de SATA-controller in je systeem moeten zetten. Dat kan m.b.v. het installeren van je chipset-drivers
Heb je die chipset drivers niet, dan moet je de driver voor de SATA-controller handmatig toevoegen, en dan aan het einde aangeven "Ja, het apparaat is ingeschakeld".
Je zult dan in Apparaatbeheer een uitroepteken zien bij SATA-controller (omdat die niet in AHCI modus staat maar op IDE modus in de BIOS).
Zet je dan bij de volgende herstart in de BIOS je SATA controller weer op AHCI-modus, dan zou het kunnen werken. Werkt het niet, dan weer in de BIOS terugzetten op IDE-modus.

Nogmaals: Tenzij je er een goede reden voor hebt zou ik het gewoon laten staan. Is ook handig als je ooit een keer in de Herstelconsole moet, want zet je de SATA controller in AHCI modus, dan zul je, naast de CD van XP, ook nog met een floppy de SATA controller driver extra moeten laden om toegang te krijgen tot je harde schijf. [of eerst een XP cd-rom bouwen met die SATA controller driver erin geïntegreerd].

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan