winxp met win98 bootable

Status
Niet open voor verdere reacties.

mike16

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2001
hoi ik heb een vraagje.

ik heb windows xp op mijn comp staan.

nu wil ik win98 erbij op zetten maar kan ik dat achter windows xp zetten dat ik dus 2 opstart opties heb?

meestal doe je volgens mij eerst win98 en daarna xp maar kan dat ook andersom ?

en dat als ik hem opstart wel winxp als eerste komt?

zoja hoe doe ik dat precies?

alvast bedankt gr mike:thumb:

Een paar dingen :

het maakt niet uit welke Windows je als eerste installeert.

2x Windows op 1 schijf(letter) gaat sowieso niet lukken, je zal de tweede versie in ieder geval OF op een tweede hdd OF op een andere partitie (lees : schijfletter) moeten installeren.

Je krijgt met een zogenaamd dualbootsysteem bij het opstarten altijd een keuzescherm. Daarin moet je kiezen welke Windows gestart wordt, m.a.w. er wordt niet automatisch een versie gestart, JIJ bepaalt welke start.

nog een aanvullinkje :
pas goed op als je '98 gaat installeren dat je een andere locatie opgeeft dan C.

Veelal "neemt Windows aan" dat het op C geinstalleerd moet worden, maar daar staat je XP al !!!!!!!!!!!!!

hoi ik heb 2 hd in mijn comp dus dat moet dan wel gaan lukken.

maar als je dualboot hebt krijg je toch dat zwarte scherm van winxp waar je kunt kiezen tussen win98 en winxp krijg je 30sec bedenktijd en dan strta hij de bovenste op toch.

maar is het niet zo dat als ik nu win98 erbij op ga zetten dat die in het zwarte scherm boven aan komt?

en heeft het geen gevolgen voor mijn windows xp wat ik nu er op heb staan.

dat hij straks wel in win xp wil opstarten zonder dat ik alles kwijt ben.

alvast bedankt gr mike

:thumb:

Je krijgt met een zogenaamd dualbootsysteem bij het opstarten altijd een keuzescherm. Daarin moet je kiezen welke Windows gestart wordt, m.a.w. er wordt niet automatisch een versie gestart, JIJ bepaalt welke start.

Nee, dit is alleen als je een HOGERE versie installeert dan degene die er al opstaat.
XP 'ziet' 98 en geeft je dan de keus. Windows 98 doet dit niet.

Je kunt 98 installeren en daarna de file c:\boot.ini handmatig aanpassen om een dubbele verwijzing te maken.

Standaard XP:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

de "andere" standaard boot.ini (maar dan voor XP HOME............) :

[boot loader]
timeout=30
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

Geplaatst door gast0225
de "andere" standaard boot.ini (maar dan voor XP HOME............) :

[boot loader]
timeout=30
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

Maakt in feite niet uit, de verwijzig is hetzelfde alleen de naam is anders. Als ik dat aanpas in "Linux" zal Windows nog prima starten :).

:thumb:

Nee, klopt idd. maar als een home gebruiker niet gehinderd wordt door veel kennis van de boot.ini en hij leest de tekst in de .ini van Prof, dan zou 'ie wellicht alles in het werk stellen om middels het kladblokje de tekst gelijk te krijgen en da's toch mogelijk wat we niet zouden willen bij een HOME gebruiker?
(geen opstartproblemen maar verwarring qua namen?)

Laatst bewerkt:
Mike,

maybe nog een klein aanvullinkje :
je hoeft niet perse Windows op die 2e fysieke hdd te zetten. Mag ook op 1 fysiek harde schijf.......:

Stel je hebt 2 "echte" harde schijven, maar elk van die schijven is verdeeld in 2 partities, dan mag je gerust Windows XP en '98SE op 1 fysieke harde schijf zetten, zolang ze maar niet op dezelfde partitie "letter" worden gezet,

oke bedankt voor de hulp ik ga het proberen

gr mike:thumb:

Geplaatst door gast0225
Een paar dingen :

het maakt niet uit welke Windows je als eerste installeert.

2x Windows op 1 schijf(letter) gaat sowieso niet lukken, je zal de tweede versie in ieder geval OF op een tweede hdd OF op een andere partitie (lees : schijfletter) moeten installeren.

Dit dacht ik dus ook nooit twee windowsjes op eenzelfde partitie tot mijn groote verbazing had ik gisteren windows 2000 en windows xp op een partitie staan. Ik had op de c schijf ook twee windows mappen c:\winnt en c;\windows
en de bootmanager door windows xp aangemaakt stond ook windows 2000 ik kon mooi kiezen ze werkte alletwee.
srry voor de offtopic het was alleen maar om te zeggen dat het dus wel gaat

Deze moeten we erin houden............

Da's heel bijzonder!!!!

al heb ik hier en daar wat vraagtekens zoals bijv. :

hoe zit 't met "mijn documenten" (ik weet niet of die in 2000 ook wordt aangemaakt want ik heb nog nooit met 2000 gewerkt)

....en hoe is bij jou omgegaan met de map Program Files (die doorgaans in de root wordt gezet)?

Laatst bewerkt:
Zo bijzonder is het niet. Zolang de 2e installatie maar niet in de default windows dir wordt gezet is er niks aan de hand. Is al jaren zo

Zal idd. wel zo zijn, maar ik vermoed dat gebruikers met 2x Windows op 1 en dezelfde partitie toch redelijk met een "lampje" te zoeken zijn. In die zin : bijzonder.

bij documents en settings bv werd het onderverdeeld in all windows en alleen windows 2000 en alleen windows xp.
Maar ik heb hem wel gewist hoor ik wilde helemaal geen twee keer windows. Maar vond dit wel merkwaardig.
Heb er natuurlijk wel wat mee geexperimenteerd en alles blijkt goed te werken progs installeren etc geen problemen.
De map program files is wel dezelfde bij mij dus dat kan voor problemen zorgen

hoi maar ik heb 2 hd's waarop de ene windowsxp staat en ik op de andere windows98 nu wil gaan opzetten dat kan dus wel gewoon dan toch

alvast bedankt gr mike:thumb:

Geplaatst door lamp

Dit dacht ik dus ook nooit twee windowsjes op eenzelfde partitie tot mijn groote verbazing had ik gisteren windows 2000 en windows xp op een partitie staan. Ik had op de c schijf ook twee windows mappen c:\winnt en c;\windows
en de bootmanager door windows xp aangemaakt stond ook windows 2000 ik kon mooi kiezen ze werkte alletwee.
srry voor de offtopic het was alleen maar om te zeggen dat het dus wel gaat

Het KAN wel maar is niet aan te raden.

Voor je WindowsFiles is het in dit voorbeeld geen probleem. Windows 2000 werkt met de map WINNT en windows XP met de map WINDOWS.
Documenten krijgen per gebruiker een documents and settings map. Mocht deze al bestaan wordt er een (2)-tje achter geplakt.

Alleen je program files en je c:\-root bestanden zouden gaan klieren.

Maar verstandig is het niet omdat ze elkaar toch in de haren kunnen gaan zitten.

Windows 98 en XP maken beiden gebruik van de map c:\windows waardoor systeembestanden overschreven kunnen worden, en dat wil je niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan