winxp pro start zeer traag op

Status
Niet open voor verdere reacties.

o'neil

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2005
hallo,

sindskort had ik het probleem bij het opstarten dat wanneer het beeld met het windowslogo komt (waarin de drie blauwe blokjes van links naar rechts schuiven) dat het MINUTEN duurt eer hij verder opstart (ik schat zo'n 4 a 6 minuten) ik heb vanalles geprobeerd om het te verhelpen, maar niets werkte dus heb ik hetgeen gedaan wat altijd werkt : formateren.
Niet dus, pc start nog altijd even traag op, wat ik echt wel bizar vind! Zou ik iets in mijn bios moeten aanpassen? Of kan het eventueel ook komen doordat er een kabel verkeerd insteekt binnen in de pc(lijkt me onlogisch omdat alles wel werkt zoals het hoort)?

Alvast bedankt!(ps : twijfel er niet aan om 'dommere' antwoorden te geven, ik heb namelijk bij de meeste van mijn problemen al gehad dat de oplossing vrij simpel was ;))

bootvis heeft niets afgedaan,
mss moet ik dit nog even vermelden: de vertraging is gekomen nadat ik de pc vanbinne afgestoft had, nadien heb ik alle kaarten terug op zijn plaats gestoken, alleen van de voedingkabels en die brede kabels voor in de hd's en cd(rw) drives wist ik niet zeker waar ze voordien zaten en waar ik ze moest steken, ik heb dan maar een beetje gegokt, en alles werkt behalve 1 cdrom-drive,(die werkt nu nog steeds niet)
ik weet niet of jullie hier wat aan hebben..

greets o'neil

In het eerste bericht zeg je dat alles naar behoren werkt, en in het tweede bericht zeg je dat een cdrom niet werkt, dat is een beetje tegenstrijdig vind je niet, plus dat je niet meer weet hoe de kabels hebben gezeten, met gokken moet je een beetje geluk hebben.
Zet eerst je computer uit.
Trek de grote grijze IDE kabel eens uit die cdrom die niet werkt, start je computer en zet in het bios je cdrom op autodetect, save je bios instelling, en probeer nog eens op te starten, het lijkt er op dat Windows tijdens het opstarten naar iets zoekt wat hij niet kan vinden, als het niet geholpen heeft zit het probleem ergens anders.

ja ik denk idd dat hij iets zoekt wat hij niet kan vinden,
ik heb gedaan wat je zegt, maar vond niet echt een instelling autodetec, ik kon wel autodetect uitvoeren zodat hij zocht naar een apparaat, maar vond geen instelling waar ik autodetect aan kan zetten ofzo

Zet dan je cdrom die niet werkt op not installed in je bios. (grote grijze ide kabel er even uit trekken) het is alleen even testen of het probleem daar zit.

je zegt grijze kabel,
ik had er een brede zwarte in zitten, die grijze zijn wat smaller en passen er niet in,
het stond al op not installed dus het probleem moet ergens anders liggen,
btw: het lampje van de drive brand wel als ik de stekkers in steek, maar als ik op het knopje duw om em te ejecten dan gebeurt er niets, en windows herkent hem ook niet

Ja je hebt ze tegenwoordig in alle kleuren, die grijze is waarschijnlijk van je floppy, die zijn smaller.
Waar zit die cdrom op IDE 1 als slave, of op IDE 2 als master.

er is 1kabel die vertrekt van het moederbord waaraan 2 stekkertjes zitten die ik op de hd en de writer heb aangesloten(die werkt), dan heb je een kabel met stekkertjes die in een floppydrive passen (daar zit de laatste van in de floppy)
en tenslotte is er nog een lange kabel die vertrekt van een kaart die in het moederbord zit, deze stekkers zijn nóg breder dan die van de hd en de werkende cd-rw, de werkende drive staat op slave, en de niet werkende op master denkik, ik weet het niet zeker daarom deze foto
cd-writer.JPG

Mooie foto.
Je hebt dus 2 IDE apparaten op 1 kabel.
Kijk nu even of de hardisk op de middelste connector zit of helemaal aan het eind van de kabel.
Dan zou je cdrom op het eind van de kabel moeten zitten
Zo ja heeft dat altijd zo gezeten of weet je dat niet meer.

het middelste stekkertje zit in de hd, het uiteinde in de cd-rom(werkende)
van deze kabel>>>
P3070178.JPG

gebruik ik alleen de laatste stekker voor de writer (die niet werkt :) )
want dit is ook het enige apparaat waar dat soort stekker inpast

Heeft dat altijd zo gezeten of heb je dat zelf veranderd, of weet je dat niet meer

Ik gebruik geen msm, daarbij is het de bedoeling dat je op het forum blijft want dan kunnen anderen ook mee kijken en je eventueel verder helpen.

De meest gebruikelijke volgorde met 2 apparaten op 1 kabel is, HD aan het eind van de kabel (master) CD middelste connector (slave)
Probeer je HD eens op het eind van de kabel te zetten en laat die cd even af gekoppeld, want je moet er eerst achter komen hoe je HD gejumperd is (master of slave) als je dat gedaan hebt start je op en ga je in het Bios kijken bij primairie master of hij je schijf herkend.
Dit allemaal omdat je niet meer weet hoe het gezeten heeft na het afstoffen.
Let wel op de rode streep op de kabel (pin 1) die moet aan dezelfde kant zitten als waar hij nu zit, omdat je HD wel opstart zal die wel goed zitten.
Als het bios je HD niet herkend op primairie master, zet je de kabel weer terug op de middelste connector en ga je weer in het Bios kijken bij primairie slave of die hem herkend, probeer dat eerst eens.

ik heb hd aan het einde van de kabel gedaan, en dan in de bios gaf ie aan dat de hd primairy master was en de cdr primairy slave

ja hij word herkend, maar het duurt nog altijd even lang eer het opstart scherm weg is met het windowslogo

Nou dan zitten die kabels tenminste goed, dat weet je dan teminste zeker.
Dan zit het probleem ergens anders, defragmenteer je schijf eens en scan op spyware en doe een online virus check.
Kijk ook eens bij apparaat beheer of je daar gele tekens hebt staan, als je niet weet hoe dat allemaal moet, meld het dan even.
Kan je je cdrom nu gebruiken, gaat hij weer open ?

ik heb deze kaart
P3080004.JPG

uit de pc gehaald, aan deze kabel hing de cd-r die niet werkt,
en hij start terug snel op,
ik ben zeer opgelucht, maar ga nu nog een manier zoeken om de cd-r terug aan de gang te krijgen.
dankjewel

MheelVG
Oneil

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan