Wireless Experiabox versterken met Wireless Engenius 9500 access point

Status
Niet open voor verdere reacties.

egkok

Verenigingslid
Lid geworden
25 mrt 2001
Besturingssysteem
Win 11
Ik heb volgende situatie: Experiabox in de meterkast. Wireless. Niet voldoende bereik op tweede verdieping. Range Extender geeft wel voldoende streepjes op ipad maar geen you-tube verbetering, eerder verslechtering. Wel meer bereik dus maar geen snel internet meer. Nu heb ik een Engenius 9500 access point gekocht. Beide hebben wps knop. Kan ik die twee nu gewoon aansluiten op elkaar via wps en kan ik dan het accesspoint gebruiken zonder verlies? Of moeten die twee fysiek aan elkaar zitten? Ik wil dus geen aansluiting via de computer.

Je zal de ECB9500 in repeater modes moeten zetten als je hem als versterker wil gebruiken. Het beste is om een kabel te trekken waar de engenius op aangesloten wordt zodat hij als een soort tweede access point wordt gebruikt in huis.

als repeater instellen zou ik niet aanraden omdat je dan de snelheid halveert. Access point is beter zoals LTD666 ook aanraadt maar dan moet er wel een ethernet kabel tss de experia en de ECB getrokken worden. Let op met die ECB want als je bij Operation mode kiest voor AP, maakt de Enginius automatisch het ip-adres 192.168.1.1 aan en dit staat nergens gedocumenteerd. Je kan alvast inspiratie halen uit de topic van Bruggeling waaraan ik een tijdje geleden heb zitten zoeken.

Ik heb geprobeerd de ECB9500, fysiek verbonden met de computer, te configureren. Dus Experia wireless. En de Egenius 9500 met kabel. Uiteraard traceerbaar via wifi maar ik kom helaas niet in de set-up zodat ik niets kan instellen. Het IP adres is 192.186.1.2
Maar dat geeft geen sjoege. Dit zou weer te maken hebben met het IP adres van de Experia. (dit staat op automatisch) Wat moet ik nu instellen om de Engenius als een echt bruikbaar accespoint te kunnen gebruiken, en hoe kom ik in de set-up want ik heb nu het idee dat de twee modems elkaar in de weg zitten.

de pc die je gebruikt om de ECB te configureren mag geen contact kunnen maken met de experia.Schakel dus het draadloze gedeelte uit op de pc indien aanwezig. Er mag ook nog geen bekabelde verbinding zijn tss de experia en de ECB op dat moment.
Volgens de lectuur is het default adres vd ECB inderdaad 192.168.1.2 maar van zodra je de mode Access Point hebt ingesteld zal de ECB na het heropstarten het adres 192.168.1.1 als eigen adres gebruiken.
Heb je de configuratie pc voorzien van een vast ip-adres bv 192.168.1.10 met subnetmasker 255.255.255.0 of heb je hem op automatisch een ip adres verkrijgen laten staan? Mijn advies is sowieso een vast ip adres gebruiken en pas daarna de instellingen op de configuratie pc naar de originele instellingen terugzetten.
Als je de ECB later gemakkelijk wil terugvinden in je netwerk (ik bedoel dan op ip niveau) geef je die dan best een vast ip-adres dat buiten de adressenreeks ligt die door de experia worden uitgedeeld.

Contrazoom: Als ik de Experia buitensluit heb ik geen internet en kan derhalve ook de ECB niet configureren, de Experia staat op automatisch. Als ik ze een IP geef binnen de limiet van de Experia krijg ik ze wel allebei te zien en kan ik via Wifi kiezen op mijn iPad of iPhone bijv.. Alleen de Experia geeft dan de bekende onvoldoende bandbreedte op de bovenste verdieping en de ECB doet helemaal niets met internet en ik kan nog steeds niet in het configuratie scherm komen. Misschien toch niet de juiste ip's gebruikt? ECB ip = 192.168.1.2 Experia vanaf 192.168.2.21 etc subnetmask: 255.255.255.0 ?

We begrijpen elkaar ergens verkeerd. Aan de Experia hoeft niks gewijzigd te worden (het buitensluiten waar jij over spreekt, begrijp ik niet). Je mag die gewoon op laten staan. Het is alleen de pc die je tijdelijk dmv een ethernet kabel op de ECB gaat verbinden die geen contact mag maken met de experia.
De ECB is standaard bereikbaar op 192.168.1.2 (vermoedelijk tevens met subnet masker 255.255.255.0). Om in de webinterface vd ECB te geraken, moet het ip-adres vd pc in die range liggen, dus configureer je in je pc op de bekabelde netwerk adapter het vaste adres 192.168.1.10 (bijvoorbeeld). Als je in de webinterface vd ECB bent en je kiest daar AP mode, zal de ECB, als ik het me goed herinner, door een heropstart gaan. En dan zal je om terug in de webinterface vd ECB te geraken het adres 192.168.1.1 dienen te gebruiken ipv 192.168.1.2.
Dan pas voer je de aanpassingen door om de ECB als AP met de experia te laten werken. Zoals dezelfde SSID, een draadloos kanaal dat voldoende ver van het experia wireless kanaal ligt. Bv. wireless kanaal experia op 6, dan stel je de ECB op 1 of op 11 in. En last but not least, geef je dan een ip adres aan de ECB in de 192.168.2.xxx reeks maar eentje dat buiten de DHCP adressenreeks ligt die de experia uitdeelt. Ik vermoed dat bv 192.168.2.250 een goede keus zou kunnen zijn.

vervolg (internet verbinding was er even uit)
dan de ECB met ethernet kabel verbinden op de experia en testen. Je pc zal je dan ook terug naar de originele instellingen dienen terug te zetten zodat je terug op Internet kunt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan