We begrijpen elkaar ergens verkeerd. Aan de Experia hoeft niks gewijzigd te worden (het buitensluiten waar jij over spreekt, begrijp ik niet). Je mag die gewoon op laten staan. Het is alleen de pc die je tijdelijk dmv een ethernet kabel op de ECB gaat verbinden die geen contact mag maken met de experia.
De ECB is standaard bereikbaar op 192.168.1.2 (vermoedelijk tevens met subnet masker 255.255.255.0). Om in de webinterface vd ECB te geraken, moet het ip-adres vd pc in die range liggen, dus configureer je in je pc op de bekabelde netwerk adapter het vaste adres 192.168.1.10 (bijvoorbeeld). Als je in de webinterface vd ECB bent en je kiest daar AP mode, zal de ECB, als ik het me goed herinner, door een heropstart gaan. En dan zal je om terug in de webinterface vd ECB te geraken het adres 192.168.1.1 dienen te gebruiken ipv 192.168.1.2.
Dan pas voer je de aanpassingen door om de ECB als AP met de experia te laten werken. Zoals dezelfde SSID, een draadloos kanaal dat voldoende ver van het experia wireless kanaal ligt. Bv. wireless kanaal experia op 6, dan stel je de ECB op 1 of op 11 in. En last but not least, geef je dan een ip adres aan de ECB in de 192.168.2.xxx reeks maar eentje dat buiten de DHCP adressenreeks ligt die de experia uitdeelt. Ik vermoed dat bv 192.168.2.250 een goede keus zou kunnen zijn.