Wireless Instellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

f12f12f12

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2003
Goeiemiddag

Ik had een vraag over zoals ze het noemen Roaming.

Ik moet voor een vriend van mij ze wireless netwerk instellen, nou heeft hij een nogal groot huis ( 4 verdiepinge 110m2 per verdieping) en is 1 wireless router simpelweg niet genoeg (draytek 2900g)...

Nu had ik het idee om er een Access point bij te brengen zodat het hele huis een goede dekking hebben wat erg gewild is daar

Even de huidige situatie

Modem------Switch-------WL router

Nieuwe Situtie

Modem------Switch-------WL Router---------WL accespoint

Het liefst wil ik dat de laptops de beste ontvangst pakken dus dat ze zowat zonder het te merken kunnen switchen van router naar accespoint!

Hoe moet ik dat instellen qua

*kanaal
*ssid
*DHCP

En miss hebben jullie nog tips waar ik op moet letten,

Ik heb ook gedacht aan de antennes veranderen maar ben bang dat dat niet genoeg is.

Groet Edwin

Als ik je vraag zo lees. Vraag ik mezelf af of je er misschien niet nog een ap (accesspoint) bij moet zetten?
Dit is gewoon een kwestie van testen, dus met laptop het hele huis doorlopen. En kijken hoe de ontvangst is. Een programma wat je daar goed kan bij helpen is --Network stumbler--.

Volgens mijn kennis is het met de kanaal een kwestie van testen, wat het beste is. De ssid, zou ik het zelfde naam geven als de wlan en de ap. M.I.V de overgang naar een ap. Kijk ook of er een optie is op je wlan router om je ssid teverbergen. Zo valt je draadloosnetwerk een stuk minder op.

Ik zou persoonlijk de dhcp uit schakelen. Dit vanwege het inbreken op wlan's. Je weet maar nooit ;). Kijk ook of er op de wlan router, een mac filter zitten. Zo beveilig je draadloos netwerk weer een stukje beter.

Succes :thumb:

Laatst bewerkt:
misschien is dit iets :)

Zet in elk geval je kanalen verschillend kanaal 6 en 11 zijn het mooiste, geen interferentie met andere kanalen.Gelijke kanalen geeft in elk geval problemen. Zeker als je het zelfde SSID gebruikt.
SSID uitzetten kan, is goed verborgen maar automatische nerwerkzoeken kan je vergeten.
Wat er niet is kan je ook niet vinden, dus zal je handmatig je netwerk aan moet aanspreken.
Met een goede beveiliging kan je dat eigenlijk ook niet zoveel schelen dat je SSID aan het "broadcasten" is. Alleen de omliggende buren zullen misschien eens roepen dat je een accesspoint hebt.

110M2 is trouwens goed te doen met 1 accesspoint maar moet wel redelijk centraal hangen en power genoeg hebben. Dit laat in combinatieapparaten, routers met wireless(meestal rond de 60 / 70 mW), wel eens te wensen over.

Een apparaat wat alleen een accesspoint is heeft over het algemeen genomen meer power. Met nadruk op algemeen.
Max.is 100mW wat uitgestraald mag worden. Een externe antenne kan veel goedmaken.
een antenne met 3dB gain geef 2 maal je vermogen, dit geldt tevens voor je ontvangst en ruis met deze versterking. En dit gaat quadratisch omhoog ( 6dB geeft 4x vermogen en 9dB 8x)
Dit is in elk geval een leuke wetenschap.

Als je de mogelijkheid heb om op je WL router een externe antenne te zetten met 12dB gain en deze te plaatsen in het centrum van de ruimte blaas je bij de buren de kabels uit de pc.

Kabel en antenne kosten in de handel ong. €50,00 even rondkijken en je hebt veel lol.
Let wel dit mag wettelijk niet. 100mW uitstraling is wettelijk maximaal. Je kan wel vaak je vermogen terug stellen in je WL apparatuur en los je dit probleem makkelijk op :rolleyes:

succes in elk geval.
Voor deze wetenschap ben ik niet verantwoordelijk. Als je denk dingen te doen die wettelijk niet mogen is dat volledig voor eigen risico.
Deze gegevens zijn trouwens vrij op het www te vinden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan