wireless netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcelj

Gebruiker
Lid geworden
19 apr 2004
Hi

Als eerste: ik ben wat netwerken betreft een absolute dummy en zoek daarom hulp van buitenaf (hoeft
niet persé buitenaards te zijn).

Ik werk met WXP-Pro (SP2) en W2000-Pro en heb het hieronder weergegeven probleem onder beide OSsen.
Sinds begin dit jaar werk ik met de Wireless Gateway 9106 van USRobotics en in m'n beide PC's met de
bijbehorende Wireless PCI Adapter 5416.
Deze twee NW-componenten hebben hun eigen install- en util-software, waardoor de configuratie min of
meer buiten Windows om gaat.
Tot begin november heb ik nooit problemen gehad. Maar plotseling werd m'n Internet-verbinding er
constant uitgegooid, kwam even later weer terug en werd er weer uitgegooid. Dat jojo-de zo door.
Via de USRobotics Wireless Lan Conf.Util, optie Site Survey (welke uit 2 windowtjes bestaat: Available
Networks en Profile), zag ik bij Available networks behalve m'n eigen Network (= Gateway naam) opeens
Sitecom staan. Door hierover een vraag te stellen op dit forum ben ik er achter gekomen, dat iemand
bij mij in de buurt dus ook Wireless gegaan is.
Na twee probleemdagen leek het probleem zich opgelost te hebben. In het availnetworks scherm werd nog
steeds Sitecom getoond, maar vooraf gegaan door een slotje: locked dus. Prachtig, dacht ik.
Helaas, sinds een kleine twee weken kan ik nauwelijks meer Internetten. Als ik in het Avail.NWs scherm
kijk, zie ik:
-of mijn NW gelocked en Sitecom open
-of mijn NW helemaal verdwenen, uit zowel AvailNws als het Profile schermpje. Sitecom staat dan open
-of mijn NW verdwenen uit AvailNWs en in Profile-scherm voorzien van een rood x-je
-of beide schermpjes zijn leeg
-of AvailNWs laat mijn NW en Sitecom zien, maar allebei gelocked

Sinds die kleine 2 weken staat dus meestal Sitecom open en kan ik dus niets doen; en als ik een
verbinding had, valt die dus weg.
Ik heb binnen XP wel iets gevonden over VoorkeursNetwerk, maar omdat de config via USR Util loopt, kan
ik daar niets mee. En binnen de USR software heb ik geen instellling kunnen vinden voor voorkeurs
netwerk.
Die Util bevat ook een optie Configuration, daar zie ik mijn NW staan, met uiteraard nog wat andere
gegevens. Als ik in dat scherm op Apply druk, wordt meestal de verbinding weer hersteld, maar ook
meestal niet voor lang. Sitecom overruled me dan weer.
Als ik in het SiteSurvey/AvailNWs mijn netwerk selecteer (als ie tenminste vermeld wordt) en ik klik
dan op Connect, dan wordt de verbinding meestal ook weer hersteld, maar ook hier maar tijdelijk.

De Gateway heb ik van een password voorzien, ik heb 128-bits WEP-encryptie aan staan en ik heb een
MAC-filter voor de MAC-addressen van beide PC's ingesteld.

Ik heb op 6 en op 12 november een mailtje hierover naar USR gestuurd (ja, wel in het Engels), maar
daar krijgen ze natuurlijk wel meer mail, dus dat kan wel even aanlopen.

Ik begrijp absoluut niet (maar daar ben ik dan ook een NW-dummy voor), hoe mijn omgeving blijkbaar
aangepast kan worden door een ander NW of wat dan ook. Dat geeft me niet bepaald een ZwitserLeven
gevoel.
Maar goed, wie kan mij (in eenvoudige bewoordingen) vertellen, hoe ik:
-of Sitecom vanuit mijn omgeving gezien helemaal verwijder
-of Sitecom permanent gelocked hou
-of mijn NW als voorkeurs NW instel (buiten Windows om dan, denk ik)
-of in ieder geval een methode om mijn NW constant in de lucht te houden.

Nou ik toch bezig ben, ik heb nog een tweede vraag. Maar uiteraard is het oplossen van het hierboven
geschetste probleem voor mij prioriteit nummer 1.
Ik heb al twee keer geprobeerd, de WEP-encryptie te vervangen door de veiligere WPA-AES encryptie,
maar moest beide keren de Gateway via een harde reset opnieuw configureren. Dus ergens doe ik iets
fout, helaas vind ik in de manual wel een vermelding van WPA-AES, maar niet hoe het ingesteld moet
worden.

Als iemand mij in ieder geval met het oplossen van het eerste probleem kan helpen, graag.
Iedereen, die (positief) meedenkt, alvast bedankt.

Ben benieuwd, hoe lang ik er over doe, om dit stuk tekst op het forum te krijgen.

Groetjes,
Marcel
:evil:

Bijgevoegd een Word-documentje met wat voorbeelden

Marcelj.

een regel uit jou stukje: Maar goed, wie kan mij (in eenvoudige bewoordingen) vertellen, hoe ik:

Jou stuk(je) is niet eenvoudig in bewoording. Er staat veel maar ......

Is het stuk(je) een school opdracht of ben je aan het kijken hoe........

De informatie is in dit stuk te overvloedig (ja dat kan ook)
Ik denk dat er weinig mensen zullen zij die dit hele stuk(je) gaan lezen.
Ik heb het ondertussen drie keer gedaan en weet nog steeds niet wat ik jou moet/kan antwoorden.

Jij hebt het steeds over dummy, nou dat is dat stuk(je) niet.

Geplaatst door marcelj

Bijgevoegd een Word-documentje met wat voorbeelden

Dat zou misschien verhelderend kunnen werken :)

Hi Puppie,

Ik heb geprobeerd het probleem zo duidelijk mogelijk te omschrijven.
Het is geen schoolopdracht, maar helaas de harde werkelijkheid.
Het komt er op neer, dat sinds begin deze maand een andere Wireless-gebruik(st)er mijn verbinding constant eruit knikkert. En dat is zeer vervelend.

Hi Mumzel,

Ik had voorbeelden bijgevoegd, maar het bestand was veel te groot.
Nog maar een keer probereb dus.

Groetjes,
Marcel

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi upsidaisy

De manual heb ik ooit al eens naar m'n PC gehaald. En gebruikt bij het configureren. Maar ik vind er niets in over hoe ik andere netwerken permanent lock of zo iets.
Maar ik zal 'm nog eens een keer rustig doorlezen.
En nee, het probleem is nog niet opgelost, maar wel hartstikke bedankt voor je meedenken.

Groetjes,
Marcel

Wat ik zo op je plaatje zie,maar ik kan me vergissen,dan heb je 2 draadloze netwerken en heb je de clientsoftware geinstalleerd.Kijk eens even of de wireless zero binnen xp uit staat.

Ik heb maar één draadloos netwerk: Marcel's Gateway. De Sitecom, die je ziet is er dus sinds begin nov., die heb ik absoluut niet er bij geconfigureerd.
De Wireless Zero Conf heb ik inmiddels uitgeschakeld, dat advies kreeg ik gisteren van iemand anders.
Heb vanmiddag wat gedownload, leek beter te gaan, maar werd er toch een keer of twee uitgegooid. Dit gebeurde voorheen nooit.
Is die W.Z.Conf trouwens hetzelfde als Wireless Config-service onder W2000? Daar heb ik hetzelfde probleem en als dit onder XP de situatie aanzienlijk verbetert, zal ik onder W2K iets dergelijks moeten doen.
Weer hartstikke bedankt zover.

Groetjes,
Marcel

Geplaatst door marcelj
Ik heb maar één draadloos netwerk: Marcel's Gateway. De Sitecom, die je ziet is er dus sinds begin nov., die heb ik absoluut niet er bij geconfigureerd.
De Wireless Zero Conf heb ik inmiddels uitgeschakeld, dat advies kreeg ik gisteren van iemand anders.
Heb vanmiddag wat gedownload, leek beter te gaan, maar werd er toch een keer of twee uitgegooid. Dit gebeurde voorheen nooit.
Is die W.Z.Conf trouwens hetzelfde als Wireless Config-service onder W2000? Daar heb ik hetzelfde probleem en als dit onder XP de situatie aanzienlijk verbetert, zal ik onder W2K iets dergelijks moeten doen.
Weer hartstikke bedankt zover.

Groetjes,
Marcel

Ik ken het niet onder W2000,maar het zal ongetwijfeld in dezelfde richting gaan,dus ook daar uitzetten.
Is Marcels's Gateway de benaming van SSID ?

Welke provider heb je ?

Dat is inderdaad de SSID van mijn USRobotics Gateway.
Provider is Planet.

Groetjes, Marcel

Check je instellingen eens adhv bijgevoegd voorbeeld:

Service Provider Settings:
ADSL Standard:
- Modulation: Auto mode (G.DMT, G.lite or T1.413)
WAN Setup:
- VPI: ?
- VCI: ?
- Service Category: UBR without PCR
- Connection type: PPP over ATM (PPPoA)
- Encapsulation mode: VC/MUX
- PPP username: loginnaam@planet.nl-extensie
- PPP password: zoals verkregen van Planet
Authenication method: AUTO
- Dial on demand: uit
- PPP IP extention: uit
- Enable IGMP Multicast: aan
- Enable WAN Service: aan
- Service name: pppoa_X X
- Enable Quality of Service: uit
Access control:
- HTTP LAN: aan
- TELNET: aan
- TFTP: aan
Quality of Service: alle velden leeg.

Network:
- Default gateway: enable automatic assigned default gateway: aan
- DNS Server: enable automatic assigned DNS: aan
- Dynamic DNS: alle velden leeg
- Routing: static route: alle velden leeg

NB: Als je de Network opties niet ziet, moet je het modem eerst resetten (met pen 10 sec. knopje indrukken op apparaat).

VPI en VCI moet je even bij Planet checken maar ik dacht aan:8 en 48 indien via KPN.
Dit moet dan ook weer achter pppoa staan.
Beste is wellicht met netwerkkabel en persoonlijk zou ik SSID uit zetten.

Oh volgens mij kent W2000 toch niet zoiets als wireless zero maar ok.

Hi upsidaisy,

Hartstikke tof dat je er zo mee bezig bent.
Ik zal op korte termijn je hele lijst eens nalopen en zal je laten weten, waar ik dan eventueel dingen anders heb staan.
Maar dat wordt iets later dan gisteren.
Nogmaals echt hartstikke bedankt, grandioos.

Groetjes,
Marcel

Hi Upsidaisy,

Ik heb niet alles terug kunnen vinden zoals jij het opgenoemd heb, of moet ik daarvoor opnieuw vanaf scratch door de GW-configuratie heen?
In ieder geval, hier volgt wat ik wel gevonden heb:

ADSL Standard:
- Modulation: Auto mode (G.DMT, G.lite or T1.413) OK
WAN Setup:
- VPI: ? 8
- VCI: ? 48
- Service Category: UBR without PCR OK
- Connection type: PPP over ATM (PPPoA) OK
- Encapsulation mode: VC/MUX OK
- PPP username: loginnaam@planet.nl-extensie OK
- PPP password: zoals verkregen van Planet OK
Authenication method: AUTO Kan ik niet vinden.
Onder "Wireless AP/Security" staat Network Authentication Disabled.
- Dial on demand: uit Waar?
- PPP IP extention: uit Waar?
- Enable IGMP Multicast: aan disabled
- Enable WAN Service: aan Waar?
- Service name: pppoa_X X pppoa_8_48
- Enable Quality of Service: uit enabled
Access control:
- HTTP LAN: aan enable
- TELNET: aan enable
- TFTP: aan enable
ICMP is grijs, kom ik niet bij
Quality of Service: alle velden leeg. Is enabled, maar alle velden leeg

Network:
- Default gateway: enable automatic assigned default gateway: aan OK
- DNS Server: enable automatic assigned DNS: aan OK
- Dynamic DNS: alle velden leeg OK
- Routing: static route: alle velden leeg OK

Onder "Security" staat UPNP aan ("UPNP allows you to share the resources of your gateway with others").
Volgens mij share ik niets, of wordt daar een tweede PC mee bedoeld?

SSID uitzetten heeft volgens mij gevolgen voor de communicatie tussen de GW en m'n 2 PC's. Ik moet dan ergens zaken anders instellen, volgens mij. Fixed IP adressen ofzo?

Ik hoop, dat je me aan de hand van dit nog wat nuttige aanwijzingen kunt geven, al ben ik al blij, dat je me al zover geholpen hebt.

Groetjes,
Marcel
:thumb:

Beste is idd helemaal opnieuw set-up te doen,maar wellicht is er nog een tussenfase.
Die persoon die bij jou in de buurt ook draadloos is gegaan kun je achterhalen wie dat zou kunnen zijn ?
Mijn advies is om SSID uit te doen,en alleen via de clientsoftware de verbinding op te zetten en als dat werkt zsm afbakenen met MAC of WEP.Zou dit gewoon met netwerkkabel aangesloten op je router doen.

Hi upsidaisy

WEP en MAC-filter heb ik al geïmplementeerd.
SSID uit zetten ga ik eerst uitzoeken, want dan moet ik volgens mij m'n 2 PCI-adapters op een andere manier koppelen aan de GW.
Kan je verder nog iets zeggen over mijn config zoals ik die in m'n laatste reply heb gegeven. Niet alles staat nl zoals jij het had opgegeven. Kan ik het beter aanpassen of ziet het er zo goed uit?
En zo niet, hoe kom ik dan bij "Authenication method", Dial on demand, PPP IP extention, Enable WAN Service.
En IGMP Multicast: aanzetten of disabled laten?
En Quality of Service: uitzetten of enabled laten?
En uiteraard de vraag
Onder "Security" staat UPNP aan ("UPNP allows you to share the resources of your gateway with others").
Weet je daar iets over?

Alvast weer hartstikke bedankt, ik blijf het een moeilijke materie vinden. Daarom is jouw hulp meer dan welkom.

Groetjes, Marcel

Hi UpsiDaisy,

Ik heb zelf nog wat verder gespit en het volgende gevonden:
Authenication method: AUTO --> Staat op Auto
Dial on demand: --> Staat uit
PPP IP extention: --> Staat uit
Enable IGMP Multicast --> Aangezet
Enable WAN Service --> Staat aan
Enable Quality of Service --> Stond aan, Uitgezet
ICMP (whatever that is) nog steed grijs, kom ik niet bij

En dan natuurlijk nog UPNP, die aanstaat; geen idee wat dat inhoudt.

Als je nog aanwijzingen hebt, hou ik me aanbevolen.
Groetjes, Marcel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan