Wireless Router installeren in studentenkamer zonder modem mét ethernetkabelpunt

Status
Niet open voor verdere reacties.

job56

Gebruiker
Lid geworden
18 aug 2009
Beste allemaal,

Ik probeer al een paar avonden op rij mijn nieuwe Belkin wireless router Surf N300 te installeren op mijn computer. Ik woon in een studentenflat waar elke kamer in de muur een internetaansluiting heeft. Geen modem dus. Tot voorheen plugte ik een internetkabel in de muur en aan de andere kant in mijn pc en dan had ik internet. Als ik die internetkabel aan de ene kant in de muur doe en aan de andere kant in mijn router, dan kan ik via mijn smartphone gewoon verbinding maken met het internet.

Als ik mijn pc opstart gaat het echter niet. Hij 'ziet' de wireless router wel, kan er ook verbinding mee maken, maar kan geen internettoegang krijgen. Als ik de bijgeleverde cd in mijn pc stop en de setup laadt, dan kan hij het niet voor elkaar krijgen om de goede instellingen te vinden. Waarschijnlijk komt dit omdat ik geen modem heb (daar vraagt de setup wel telkens om). Zijn er instellingen die ik kan veranderen zodat ik wel verbinding kan maken?

Mijn gevoel zegt dat dit wel moet lukken, aangezien de router het wel doet als mijn pc uitstaat. Heb echter niet super veel verstand van dit soort zaken dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast veel dank.

Job

Daarvoor moet je contact hebben met degene die de studentenflat aan je verhuurt.
Hij/zij heeft daar ook internet op aan laten sluiten.

Daarvoor moet je contact hebben met degene die de studentenflat aan je verhuurt.
Hij/zij heeft daar ook internet op aan laten sluiten.

En wat moet ik dan vragen? De situatie blijft dat ik zelf geen modem heb. Volgens mij werken ze hier met wisselende ip-adressen....
Is er geen trucje om die modem te omzijlen met instellingen?
Een huisgenootje heeft een Belkin en daar is het wel gelukt (Ze kon met niet vertellen hoe precies).

Er zit wel een modem in de meterkast beneden, dat moet haast wel.
Probleem is alleen dat je niet weet welke.

Je zult dus inderdaad om de modem gegevens moeten vragen waar je Setup naar vraagt.

Er zit wel een modem in de meterkast beneden, dat moet haast wel.
Probleem is alleen dat je niet weet welke.

Je zult dus inderdaad om de modem gegevens moeten vragen waar je Setup naar vraagt.

Ik voorzie een klein probleempje aangezien de woonstichting niet wil dat studenten zelf een draadloos netwerkje opzetten. Ben bang dus dat ik die gegeven niet ga krijgen. Bovendien heeft mijn huisgenootje het zonder die gegevens gedaan...

Enige wat ik dan kan vragen is een screenshotje te uploaden van de pagina waar je bij de setup komt vast te zitten.

Enige wat ik dan kan vragen is een screenshotje te uploaden van de pagina waar je bij de setup komt vast te zitten.

Kan ik best doen hoor, maar op een gegeven moment gaat ie heel lang zoeken (duurt minimaal een kwartier). Dan lukt het niet en tot slot vraagt de setup om allerlei gegevens (ip adress, servers, en dergelijke), maar die gegevens heb ik dus niet en kan ik hoogstwaarschijnlijk ook niet krijgen..... Any other options?

IP adres is makkelijk te achterhalen: dat is je default gateway als je je IP configuratie van je laptop uitleest.

IP adres is makkelijk te achterhalen: dat is je default gateway als je je IP configuratie van je laptop uitleest.

Deze settings wil de setup van mij. Bovenste 2 heb ik, onderste drie heb ik geen idee van...
Settings.jpg

DNS zou ik hier kunnen vinden lijkt me, maar dit is leeg. Kan dat het probleem zijn?
DNS.jpg

Heb je al geprobeerd om je router simpelweg als accespoint te configureren ipv als DHCP router? Zit je op het netwerk van de universiteit? Zo ja; heeft dat geen authenticatie stap?

DNS krijg je van je modem/router van de woningbouw... dus DNS server kan je hetzelfde instellen als default gateway.
Maar het vreemde vind ik wel: je krijgt tegenwoordig geen brief meer met dat soort info... het is allemaal wel statisch, maar automatisch opgehaald.
Maar goed, zet bij DNS eens hetzelfde als bij Default gateway en kijk eens hoe dat gaat.

Heb je al geprobeerd om je router simpelweg als accespoint te configureren ipv als DHCP router? Zit je op het netwerk van de universiteit? Zo ja; heeft dat geen authenticatie stap?

Hou stel ik mijn router in als accespoint ipv DHCP?
Ik zit (bijna zeker) inderdaad op het netwerk van de uni.
Het rare: een huisgenootje van mij is het zonder bombarie wel gelukt.
En daarbij: als mijn pc uit is doet de router het wel en kan ik gewoon verbinden maken via mijn smartphone....

Ok, dus verbinding met smartphone werkt wel dus. Heb je al eens geprobeerd met de firewall/virusscanner uit?

Ok, dus verbinding met smartphone werkt wel dus. Heb je al eens geprobeerd met de firewall/virusscanner uit?

Ook dat heb ik al eens geprobeerd. Kan het ook een combinatie zijn van factoren? Ben echt radeloos. Heb mijn router nu 2 weken en nog steeds niet werkend gekregen op mijn laptop.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan