wireless router met ipadres verschillend van 192.168.x.x

Status
Niet open voor verdere reacties.

kriske700

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 feb 2012
Hallo,

Graag even jullie mening hierover...

Ik ben bezig met de installatie van een draadloze router van een kameraad (belkin). Op zich is dit redelijk kinderspel moest het niet zijn dat de router een andere gateway definieert dan 192.168.1.1.

Om een dubbelcheck te hebben van wat ik doen, heb ik mijn eigen router ernaast gezet en alles vergeleken. De kabels zitten dus zeker juist en als ik een ipconfig opvraag krijg ik volgende settings:

DNS: telenet.be
ipv4 address 81.83.37.186
subnet mask 255.255.254.0
gateway 81.83.36.1

Op zich lukt surfen wel zonder enig probleem, maar de router benaderen lukt niet. ik slaag er niet in van te surfen naar het opgegeven ipadres.

Ook een reset van de router heb ik meermaals geprobeerd, zonder resultaat.
Als ik hem aansluit met een lan-verbinding krijg ik ook daar geen 192.168.x.x

Ik weet het nu eigenlijk niet meer, wat ik nog kan doen om deze router juist te configureren... wat is jullie mening hierover? weten jullie misschien nog oplossingen?

Alvast bedankt
Groeten,
kris

Als dat de instellingen van je pc zijn, dan staat de router in de zogenaamde pass-through mode. Het modem is IP technisch onzichtbaar.

Wat je zult moeten doen is het modem een harde reset geven (zie handleiding) zodanig dat alle instellingen verloren gaan. Hierna zou het modem weer in de "normale" stand moeten staan. In die stand krijgt het modem een IP adres van telenet en krijgen de pc's in het netwerk een eigen IP adres. Inderdaad meestal 192.168.x.x . Hierna kun je ook weer bij de instellingen van je modem.

Soms is een router die in pass-through modus staat wel te bereiken, maar dan moet je op de aangesloten pc zelf een ip-adres instellen dat valt in de 'normale' reeks.
Dus stel dat de Belkin als LAN adres 192.168.1.1 zou (moeten) hebben, dan in de ipv4 instellingen van de aangesloten pc een vast ip-adres instellen, bijv.
ip-adres: 192.168.1.100
subnetmasker: 255.255.255.0
standaargateway: <kan leeg blijven, want er valt toch niet mee te internetten op deze manier: het is maar om de router te configureren>

PS: ik raad aan om een bedrade verbinding te maken, dus de router niet te configureren via draadloos. Natuurlijk moet dan op de bedrade netewerkverbinding (tijdelijk) een vast ip-adres worden ingesteld.
PS2: zodra het configuratiewerk is gedaan, dan kunnen de IPv4 instellingen weer teruggezet worden op "Automatisch een IP-adres laten toewijzen" en "Automatisch een DNS-server adres laten toewijzen."

Hopelijk werkt dit, zodat er geen reset nodig is zoals in de posting van RogerS.

Succes,

Tijs.

probleem opgelost

Probleem opgelost... bedankt voor jullie reactie.
Blijkbaar was er iets misgelopen bij mijn eerste flashoperaties. Ik heb de harde reset terug gedaan, volgens het boekje en hiermee krijg ik terug een gewone 192.168.x.x.

Thx!!

Fijn dat de vraag is opgelost.
Graag nog even de vraag als opgelost aangeven: Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan