Wireless ververst ongewenst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cyroq

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2009
Hoi allemaal,

Ik heb thuis een Telfort modem staan (Zyxel P-2812HNU-F1) met daaraan een Linksys WRT54G router (met dd-wrt software) aangesloten als bridge. Aansluitingen per kabel doen het prima, maar via wifi loopt het niet helemaal lekker. Ik heb de wifi op de Zyxel modem uitstaan, ze apparaten maken verbinding met wifi van de Linksys router.
Het probleem: wanneer ik met m'n Android apparaat op wifi zit zie ik eens in het half uur / uur dat er opnieuw verbinding wordt gemaakt. Dit is erg onhandig, omdat een webpagina dan niet goed geladen wordt, of een audio/videostream dan wegvalt. Dit probleem lijkt zich vaker voor te doen als er meer wifi apparaten zijn ingelogd.

Ik dacht dat het misschien een IP conflict zou kunnen zijn, maar na het instellen van statische adressen binnen de Zyxel modem (verder DHCP) is het probleem niet verholpen. Voorheen had ik op de Linksys een apart netwerk (oftewel op de Zyxel 192.168.1.x en op de Linksys 192.168.2.x) en toen had ik er geen problemen mee. Ik wil ze echter binnen hetzelfde netwerk houden ivm een NAS die is aangesloten op de Zyxel.

Waar zou dit ongewenste refreshen aan kunnen liggen?
Alvast bedankt!

Ik vermoed een dhcp probleem.
De zyxel is een modem/router voor als je dit nog niet wist.
Dus heb je de dhcp server van de zyxel uitgezet.
Voorts is de linksys erg gedateerd.
Als ik het zou moeten doen zou ik een draadloos accesspoint neerzetten op de plaats van de linksys, een 300N bv.
Voor de rest 1 of meerdere switches om bedraade apparaten aan te sluiten.

Ja, dat wist ik. DHCP staat op Zyxel gewoon aan.
Het nadeel van een draadloos accesspoint is dat de snelheid halveert, en ook al is de Linksys gedateerd, in principe zou het gewoon moeten werken. Daarnaast is budget ook een punt ;)
Wat zou ik nog meer kunnen proberen omtrent DHCP?

U is verkeerd geinformeerd.
Van een extender wordt de snelheid gehalveerd, niet van een accesspoint.
Namelijk een accesspoint is hetzelfde apparaat wat ook in een router gemonteerd is, maakt geen ene r**t uit.
En verder kun je geen 2 dhcp servers in je netwerkje hebben, dat gaat niet goed komen.
Dus 1 van de 2 MOET uit.

Maar dan fungeert de Linksys in dit geval toch gewoon als een Accesspoint? Een nieuw accesspoint kopen lijkt me dan ook erg dubbel.
DHCP staat op de Linksys uitgeschakeld en bij mode en wireless mode staat dan ook "AP". Bij netwerk configuration staat Bridged aangevinkt, misschien kan dat nog iets uitmaken?

Ja, bridged is niet goed.
Dit houd in dat de linksys als extender functioneerd, niet als AP.
Maar een TP-LINK ap kost ongeveer 30 euro.
Je hebt dan maar 1 router, de Zyxel, en je hebt 300N in plaats van 54G draadloos internet.
Lijkt mij toch een vooruitgang, of niet.

Misschien was het niet duidelijk, maar mijn Linksys is gewoon met een kabel verbonden aan de Zyxel. Speedtests laten geen lagere snelheid dan gewenst zien in ieder geval. Dit betekent ook dat ik op de Zyxel wireless uit heb staan, mede door de onhandige ligging in het huis (de Linkys ligt veel centraler).
Als ik in de Linksys router Bridged verander naar Unbridged krijg ik de optie een IP adres en Subnet Mask in te vullen. Is dit respectievelijk het adres van het modem en 255.255.255.0? Daarnaast verschijnt nog de optie voor Multicast forwarding, moet dit aan of uit staan?
Bedankt voor de hulp!

Multicast is alleen wenselijk als je ISP dit ondersteunt.

Na wat testen is duidelijk dat de modus op Bridged moet staan, want met Unbridged willen apparaten überhaupt geen verbinding maken met wifi.

Maar ondertussen is je probleem nog niet opgelost.
Als je zou doen wat ik voorstelde zou je netwerk vele malen simpeler worden.
En nu is het meer van, waarom zou ik het makkelijk doen als het ook moeilijk kan.

Dat is waar. Maar zoals ik ook al zei: dit heeft ooit gewerkt, en budget speelt een rol. Jij zegt dat het moeilijk doen is, maar ik zie het liever als proberen het probleem op te lossen in plaats van compleet nieuwe hardware aan te schaffen ;) Zo leer ik er nog wat van.
Alle tips omtrent DHCP zijn nog altijd welkom!

Dat wordt dus experimenteren.
Je hebt statische ip adressen ingesteld op de zyxel.
DHCP staat aan op de zyxel en waar begint de DHCP pool op de zyxel.
Dit moet hoger zijn als je statische ip adressen

Uiteindelijk heb ik het probleem anders opgelost. Alle statische adressen heb ik weer dynamisch gemaakt (in de praktijk veranderen ze toch eigenlijk nooit). Ik heb Wireless op de Zyxel nu ook aangezet met dezelfde SSID en wachtwoord als op de Linksys. De wifi apparaten lijken nu automatisch op het meest stabiele netwerk in te loggen, en daarmee is het probleem opgelost!
Bedankt voor je hulp en opheldering :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan