Wireless??

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeterVeen

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2001
hallo everybody,

Sinds kort heb open Suse 11.1 op mijn pc gezet. Ik kan alleen op internet met een wired connection terwijl ik op mijn desktop ook een LynksysWMP54G wireless (pci) heb. Via Lynksys heb ik geen hulp gekregen: zij maken geen linux drivers.
Ik ben op intenet wat wezen snuffelen maar ik kom er niet echt uit. Van Suse krijg ik de melding dat de fimware moet worden veranderd. Verder zie ik vaak oplossingen via de terminal waar ik "nog" niet in thuis ben. Ik zou het ook fijn vinden als mijn laptop ook via mijn router kan functioneren als daar ook linux op staat.
De router is: Alcatel SpeedTouch.

Come on man, er is een solution toch?
:rolleyes:
Alvast bedankt

Kan je de output van hetvolgende eens posten?

druk alt+F2 tik daar: gnome-terminal
als je gnome gebruikt, anders: konsole
en in die terminal tik je:
lspci

Dan zien we welke chipset er op je pci kaart zit en kunnen we eens gaan zoeken naar een kernel module (driver) die evt met die chipset werkt.

Dropl,

Dit is 1 regel uit de listing van lspci.
Het lijkt er op dat het Ralink chipset is.

linux-hi8f:/home/piotr45 # lspci
05:08.0 Network controller: RaLink RT2561/RT61 802.11g PCI
Controller (PHY/Link)

Ik heb ook nog lsmod gedaan.

Hier een gedeelte van de listing waaruit lijkt mij blijkt dat de wireless adapter wel herkent wordt maar ik kom geen wlan module tegen. Ik geef een gedeelte van de listing hier:

linux-hi8f:/home/piotr45 # lsmod
Module Size Used by
_midi,snd_emux_synth,snd_seq_virmidi,snd_seq_midi_event,snd_seq_midi_emul
af_packet 16596 2
ip6t_REJECT 4984 3
nf_conntrack_ipv6 20196 4
ip6table_raw 1792 1
xt_NOTRACK 1544 4
ipt_REJECT 2760 3
xt_state 1904 8
iptable_raw 2056 1
iptable_filter 2548 1
ip6table_mangle 2288 0
nf_conntrack_netbios_ns 2152 0
nf_conntrack_ipv4 10480 4
nf_conntrack 67400 5 nf_conntrack_ipv6,xt_NOTRACK,xt_state,nf_conntrack_netbios_ns,nf_conntrack_ipv4
ip_tables 11348 2 iptable_raw,iptable_filter
ip6table_filter 2408 1
ip6_tables 12580 4 ip6t_LOG,ip6table_raw,ip6table_mangle,ip6table_filter
x_tables 14500 12 ip6t_LOG,xt_tcpudp,xt_pkttype,ipt_LOG,xt_limit,xt_physdev,ip6t_REJECT,xt_NOTRACK,ipt_REJECT,xt_state,ip_tables,ip6_tables
ipv6 242608 35 ip6t_REJECT,nf_conntrack_ipv6,ip6table_mangle
fuse 52488 3
loop 15028 0
ppdev 6876 0
snd_cs4232 13608 0
snd_opl3_lib 10648 1 snd_cs4232
snd_cs4231_lib 24248 1 snd_cs4232
snd_mpu401 7288 0
snd_mpu401_uart 7172 2 snd_cs4232,snd_mpu401
ns558 5132 0
rtc_cmos 11488 0
rtc_core 18048 1 rtc_cmos
rtc_lib 2816 1 rtc_core
pcspkr 2344 0
k8temp 4156 0
arc4 1728 2
ecb 2672 2
isp1760 18128 0
crypto_blkcipher 16940 1 ecb
rt61pci 18588 0
crc_itu_t 1880 1 rt61pci
rt2x00pci 6792 1 rt61pci
snd_emu10k1 137544 4 snd_emu10k1_synth
parport_pc 35032 0
rt2x00lib 26616 2 rt61pci,rt2x00pci

Op de laatste regel staat de pci adapter toch?
Ben benieuwd of je er iets aan hebt.

Hier vind je wat meer over de linux driver: http://wireless.kernel.org/en/users/Drivers/rt61pci
Deze heeft inderdaad firmware nodig. Waarschijnlijk heb je die dan dus niet. Doorgaans kan je die met het software beheer programma van je distro (yast2 als ik me niet vergis bij opensuse) een pakket met die firmware installeren.
Zoniet kan je de firmware van de site van ralink downloaden (link staat op die wireless.kernel.org site, zorg dat je de goede versie hebt) en zelf (als root) naar de map
/lib/firmware copieren.
Daarna opnieuw opstarten en kees zou klaar moeten zijn.

Ik heb wat problemen gehad met met mijn RAID configuratie daarom kon ik ff niet verder.
Ik ben blijkbaar nog niet handig genoeg om de gedownlowde bestanden van Ralink te kunnen copieren via de terminal. Dus ben ik eerst teruggegaan naar de grafische omgeving. Ik wilde copy en paste uitvoeren maar dat kan niet. Er wordt dan gevraagd om root permissions die ik dan niet heb. Hoe word ik root bij het installeren van (in dit geval) open Suse 11.1. Daar begrijp ik nog steeds niets van. Lastig hoor. Ik kom er wel uit maar met veel lezen en vragen nb. Ik heb een goed leerboek gekocht en het kost tijd.

Maar Hoe copieer ik dat .bin bestand van Ralink nu naar die juiste directory? Het is een zip formaat wordt er gezegd. Met welk prog moet ik het dan unzippen?

Veel vragen allright. Alvast bedankt:thumb:

Weet je zeker dat die firmware niet gewoon vanuit de pakketbronnen van opensuse te installeren is?

Maar goed, stel dat je het zip bestand naar je Desktop gedownload hebt. Dan doe je hetvolgende in een terminal:
Code:
su -
(root wachtwoord)
cd /home/jouwwnaam/Desktop
unzip firmware.zip
ls
cd firmware
mv ./firmware.bin /lib/firmware
exit
Mocht je het commando unzip niet hebben dan je dat installeren.

Hoe kom ik bij de pakketbronnen? Met yast? En hoe dan? Ja sorry ik ben zo nieuw hiermee.
De firmware staat al in /lib/firmware als rt2561.bin en ook license ralink-firmware.txt Is het toch gelukt met het copieren. En dat is geen zipfile. Maar nog steeds geen wireless verbinding. Waarschijnlijk moet ik de firmware en/of de adapter nog instellen?
Bij lsmod staat rt61pci en geen rt2561pci , maakt dat nog verschil?

Heb nog wel wat te doen om deze materie onder de knie te krijgen.

Ik ben niet erg bekend met opensuse, misschien dat iemand met meer ervaring met opensuse je hier beter mee kan helpen.
Ik kan je alleen algemene linux commando's geven:
met het commando
ifconfig -a
zie je alle netwerk interfaces.
met commando
dmesg
zie je wat de kernel te melden heeft over alle hardware en drivers

Volgens mij zou je standaard network-manager geïnstalleerd moeten hebben, daarmee zou je je draadloze interface moeten kunnen beheren.

Via Yast ga je naar je softwarebeheer en daar kan je extra pakketten installeren. Alvorens dit te doen ga je best even naar klik en voeg je packman toe aan je softwarebronnen.:thumb: (eveneens via Yast)

Verder vond ik dit klik die blijkbaar via linuxant een driver vond in RPM formaat. (geen freeware!!)

Ik zou trouwens eerst upgraden naar OpenSuse11.2 alvorens veel te gaan configureren. De KDE 4.3 is echt een hele stap voorwaarts.

Laatst bewerkt:
Ik heb V.11.2 geinstalleerd en nu heb ik eindelijk mijn wireless verbinding.:thumb:
Hal is die packman toch nog interessant om er ebij te halen. Ik heb nl nog problemen met mijn videokaart.Geforce 6800 ultra 256 mb. Ik kan geen 3d weergeven en ben er nog niet achter hoe dat wel moet.

Thanks mates;)

Volgens mij is packman de sleutel voor een degelijk werkende OpenSuSE. Suse kan niet alle software mee leveren omdat ze dan tegen licentie en wetgevingen aanlopen. Zo zal bvb de videoplayer Xine vanaf de OpenSuSe DVD niet echt veel kunnen spelen. De Packman versie doet een stukje meer:cool: even als Amarok de mp3 player:D Verder vind je er pakketten op die niet in de OpenSuse repo staan en ze supporteren op hun website ook de one click install:thumb:

Je kan ook best de online repo's van opensuse aan je bronnen toevoegen en de prioriteit van je dvd verlagen (hoger cijfer:rolleyes:) zodat de volledige installatie van nieuwe pakketten online gebeurd (je hebt dan steeds de nieuwste versies). De DVD heb je dan niet meer nodig.

Voor je videokaart via de one click install de nvidia driver installeren. klik maar nog niet voor 11.2 dus nog even geduld uitoefenen :(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan