Wiskunde nodig om te progammeren ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cisco18

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2003
Is hoeverre speelt wiskunde een rol tijdens het programmeren. Deze vraag stel ik omdat heel veel hoge scholen en universiteiten de eis stellen dat je wiskunde b1.2 beheerst.

Wil je gaan studeren of wil je alleen programmeren? Voor de opleiding Informatica aan de Universiteit heb je in ieder geval wel wiskunde nodig.

Laatst bewerkt:
Wil je gaan studeren of wil je alleen programmeren?

Hij heeft het over hogere scholen, dus dat lijkt me duidelijk.

@TS Ikzelf programmeer in C++ en ik heb niet het idee dat ik echt hogere wiskunde gebruik, hoogstens een keer het vermenigvuldigen van bijv. de schermresolutie o.i.d. Mocht je overigens zeer geavanceerd willen gaan programmeren (en dan heb ik het bijv. over next-gen games) dan denk ik dat het wel vaker gebruikt zal worden, hoewel in C++ de vele libraries vaak al zeer uitgebreid zijn en standaard functies vaak al vooraf gedeclareerd zijn.

Bedankt voor jullie snelle reactie ,maar de vraag was niet of je wel of geen wiskunde nodig hebt op de universiteit maar waarom je wiskunde nodig hebt.

gast0231 het is dan opmerkelijk dat je haast geen wiskunde gebruikt met programmeren maar het toch als eis wordt gesteld.

Ben wel benieuwd waarom dat een eis is iemand die ook informatica studeert aan de universiteit ?

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor jullie snelle reactie ,maar de vraag was niet of je wel of geen wiskunde nodig hebt op de universiteit maar waarom je wiskunde nodig hebt.

gast0231 het is dan opmerkelijk dat je haast geen wiskunde gebruikt met programmeren maar het toch als eis wordt gesteld.

Ben wel benieuwd waarom dat een eis is iemand die ook informatica studeert aan de universiteit ?

Zoals ik al zei, denk ik dat je wanneer je geavanceerder gaat programmeren je het wel meer gebruikt, maar ik denk dat je toch echt even op reactie van een student moet wachten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Informatica aan de universiteit is ten eerste niet alleen programmeren, er zijn ook andere aspecten. Maarbijvoorbeeld bij het analyseren van algoritme komt er zeker wiskunde bij kijken, bijvoorbeeld om te kijken wel algoritme sneller is dan de andere. Er wordt dan bewezen dat het ene algoritme sneller is dan de andere. Dit is maar een voorbeeld die je tegenkomt in de opleiding Informatica aan de universiteit, en waarom wiskunde een rol speelt.

Laatst bewerkt:
Informatica aan de universiteit is ten eerste niet alleen programmeren, er zijn ook andere aspecten. Maarbijvoorbeeld bij het analyseren van algoritme komt er zeker wiskunde bij kijken, bijvoorbeeld om te kijken wel algoritme sneller is dan de andere. Er wordt dan bewezen dat het ene algoritme sneller is dan de andere. Dit is maar een voorbeeld die je tegenkomt in de opleiding Informatica aan de universiteit, en waarom wiskunde een rol speelt.

Aha, nouja, ik bereken toch geen algoritmes en vertrouw erop dat anderen dit goed hebben gedaan en gebruik deze.

Even mijn gedachten: het is niet zozeer de kennis van wiskunde, maar vaak als je goed bent iin wiskunde, dan heb je ook een goed ontwikkeld analytisch vermogen.
En geloof me: dat heb je écht wel nodig bij het programmeren en zéker bij het foutzoeken.

Als je namelijk niet ziét waarom er iets verkeerd in je code staat, dan ben je kansloos.

Niet alleen het niveau, ook de foutloos werken is van belang.

Dus een Havo leerling met 8 of hoger is beter als VWOer met slechts een 6 je.....
Door eerst makkelijker Havo met hoge cijferlijst en dan via sprintklas VWO te halen heb je
en hoge cijfers en VWO en die scoren bij sollicitatie meestal beter als gelijk VWO met matige cijfers.

Als je gaat programmeren op WO-niveau zul je veel te maken krijgen met algoritmes. Hiervoor is een goede wiskundige kennis van groot belang. Ik ga nu gewoon een paar voorbeelden noemen, of je in die richting zit te denken weet ik natuurlijk niet.

Stel je voor dat je een filter wilt maken om bijvoorbeeld ruis uit een sample te halen. Hiervoor heb je bijvoorbeeld een Laplace (of Fourier) transformatie nodig. Hierbij komt een (hele) hoop integreren en differentiëren kijken. Dit zijn dingen die je met Wiskunde B wel leert, maar met Wiskunde A niet.

Of je wil een sorteeralgoritme maken om bijvoorbeeld een lijst van studenten te sorteren. Welk algoritme je hier voor gaat maken hangt of van de tijdscomplexiteit van het algoritme. Hiervoor dien je logaritmen van binnen en buiten te kennen.

Hoewel je misschien zegt: "bovenstaande voorbeelden zijn op mij niet van toepassing, want ik wil eigenlijk xxxxx programmeren!", zul je op de universiteit meerdere van dit soort opdrachten krijgen als je C/C++ wil gaan programmeren. Daar heb je dus wiskunde voor nodig. :)

Waarom wiskunde toch oh zo belangrijk is, zonder je het gebruikt..

Ikzelf ben afgestudeerd als Informaticus (professionele bachelor) aan een hogeschool waar me geen voorkennis wiskunde vroeg, en ook geen wiskunde gaf. Ikzelf had in mijn middelbaar echter wel 8u wiskunde in de week gevolgd (lekker veel te veel..)
Ik bevind mij als programmeur zowel in het interfacing gedeelte (drivers voor sensoren schrijven etc) als op 3D-beeldvorming. En inderdaad 'echte' wiskunde heb ik zelden nodig..
Maar wat wel opviel waren dat de mensen die wiskunde hadden gestudeerd, veel sneller wegwaren met de pipeline van 3D-rendering, en sneller begrepen waarom iets op een bepaalde manier gebeurde.
Daardoor kan je die algoritmes ook in andere situaties uitbuiten (voor mezelf: een interface maken voor een sonar), en efficiëntere code schrijven.

En ja, je kan goed zijn in logica en analyse zonder dat je goed bent in wiskunde, maar ik zie er slechts weinigen van dat kaliber rondlopen..

Ik ben momenteel student universiteit (belgië) informatica

en er zijn vakken die ik krijg (beeldverwerking, algoritmen & datastructuren, computer graphics) waar je wel degelijk (zeker beeldverwerking) goede wiskunde nodig hebt.

Voor de universiteit heb ik ook nog hogeschool gedaan en daar is het meer toegepaste informatica en is het meer (bij mij toch) een soort van zakelijke applicaties maken. In dit geval heb je idd minder tot bijna geen wiskunde nodig maar daar is het wel handig in het logisch nadenken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan