Wisselbestand in W10, op welke partitie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
719
Ik ben in W10 bezig met reorganisatie van de partities C: en D: (één fysieke schijf) en instellen van een nieuw wisselbestand.
Ik las al op meerdere plekken dat ik het wisselbestand het beste een vaste grootte kan geven (1,5 tot 3x RAM = in mijn geval 6 tot 12 GB).
Maar maakt het veel uit voor de prestaties of ik die op systeempartitie C: vastzet of juist op D: ?
 
Laatst bewerkt:
Nee, zolang het 1 en dezelfde fysieke schijf betreft, zoals in jouw geval, maakt dat totaal geen merkbaar verschil.
 
Nee, zolang het 1 en dezelfde fysieke schijf betreft, zoals in jouw geval, maakt dat totaal geen merkbaar verschil.

Dank! En als het wél twee aparte schijven zouden zijn? (voor mijzelf niet ondenkbaar met een nieuwe pc in de nabije toekomst. Of als tip voor anderen die met twee fysieke schijven zitten)
 
Maakt geen verschil. Nog beter is het RAM uit te breiden. Laat Windows het virtuele geheugen automatisch beheren anders is een instelling van 4096 MB virtueel genoeg. Bij grote programma's en grote updates virtueel zetten op 8192 MB.
 
Laatst bewerkt:
Dank! En als het wél twee aparte schijven zouden zijn? (voor mijzelf niet ondenkbaar met een nieuwe pc in de nabije toekomst. Of als tip voor anderen die met twee fysieke schijven zitten)

Dan op de snelste schijf zetten.
Maar daar zou ik dan ook windows zetten.
Tip: schaf dan een SSD aan.
 
Inderdaad, een SSD zou in dat opzicht een grote stap vooruit zijn.
Maar afgezien daar van, al zou je 2 aparte schijven, dan nog verwacht ik niet dat je dat in de systeemprestaties terug ziet, in elk geval niet merkbaar voor jou als gebruiker.
 
geen invloed, inderdaad ... erg verklaarbaar.
Een wisselbestand wordt geschreven vanuit het werkgeheugen : of Windows nu schrijft naar A of naar B maakt geen verschil als de betrokken schijf maar snel is.
Waar Windows zelf staat is in deze niet relevant.
 
geen invloed, inderdaad ... erg verklaarbaar.
Een wisselbestand wordt geschreven vanuit het werkgeheugen : of Windows nu schrijft naar A of naar B maakt geen verschil als de betrokken schijf maar snel is.
Waar Windows zelf staat is in deze niet relevant.

Nou, het maakt nog al wat uit waar windows staat. Als windows op een SSD wordt gezet wordt de hele pc veel sneller (om maar eens een voorbeeld te geven dat de plek van windows wel degelijk iets uit maakt). Het is logisch om dan ook daar het wisselbestand te zetten omdat dat de snelste schijf is.
Als het echte geheugen wat klein is uitgevallen, wordt het helemaal belangrijk waar het wisselbestand staat (en kan een ssd een belangrijke versnelling geven, ook bij een klein werkelijk geheugen).
 
@srpchulp : daar ging het niet over ! Uiteraard is Windows sneller als het op een SSD staat ... De vraag was of - vertrekkende van een Windows installatie 'ergens' - er een verschil zou ontstaan in snelheid of je het wisselbestand op DEZELFDE schijf zet, of op een andere schijf.
En eens je Windows zo ergens staan hebt maakt dat niet uit, of het naar A of B wordt geschreven omdat er vanuit het werkgeheugen naar A of B wordt geschreven.

Uiteraard zet je Windows én wisselbestand best op de snelste soort schijven, dat spreekt ...
 
En aanvullend. Tegenwoordig meer dan geheugen genoeg in de gemiddelde pc, dus is het wisselbestand helemaal niet meer zo interessant. Was vroeger wel anders met 64MB geheugen :)
 
Ja, en ik heb al gemerkt : als je het opstaan hebt wordt het gebruikt door Windows of je nu geheugen op overschot hebt of niet ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan