Wisselbestand slibt vol

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pinpanter

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2009
Berichten
5
Ik heb al (o.a.):
- wisselbestand vergroot
- memory-use gemonitord
- gedefragmenteerd
maar zelfs al doe ik niks, na verloop van tijd loopt mijn wisselbestand vol. Na iedere twee tot vier uur moet ik opnieuw opstarten. Naarmate ik meer Word en/of Excel gebruik is het eerder. De computer loopt dan vast. Voorafgaand begint meestal eerst de toetsenbord-taalinstelling te verspringen.
Ik meen dat het begonnen is na het installeren van een nieuwe Java-versie, maar nadat ik die weer heb verwijderd bleef het probleem voortduren. Maar door de interval van enkele uren is dat niet met zekerheid te zeggen. Wie ken me een hint geven?
Het lijkt alsof er wel geschreven wordt in - maar niets verwijderd wordt uit - dat wisselbestand.

Pinpanter
 
Misschien is een Systeemherstel een idee? Laat je je wisselbestand beheren door Windows of heb je het zelf aangepast? Als je het zelf aangepast hebt, laat het dan is door Windows doen, misschien dat dat helpt...
 
Beste Tomdb,
ook dat heb ik geprobeerd maar ik zie geen enkel verschil.
Ik vraag me af welk programma/systeem-onderdeel zorgt voor het wissen van datgene wat in de swapfile is gezet en niet meer nodig is. En is er een mogelijkheid om niet alleen het percentage gebruik maar ook wat er feitelijk in staat te bekijken? Zodat ik de vervuiler misschien zou kunnen opsporen?
 
Volgens mij staat dat in Taakbeheer onder het tabblad Processen bij Geheugengebruik. Zou je de hoogste getallen en de bijbehorende processen even door kunnen geven?
 
Run-regedit-HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\ClearPageFileAtShutdown
Zet de dword-waarde op1
Dan wordt in ieder geval het wisselbestand geleegd bij afsluiten.
Het is geen oplossing voor je probleem ik denk eerder dat spyware/virus het probleem veroorzaakt!
Weet niet hoeveel RAM je hebt anders zou ik 't wisselbestand eens helemaal uitschakelen om te kijken wat de reactie is!
run-sysdm.cpl-geavanceerd-bovenste tab instellingen-geavanceerd-virtueel geheugen-wijzigen-geen wisselbestand aanvinken
Daarna herstarten.
Download anders dit tooltje eens daar kun je je pagefile mee monitoren en zien wat er werkelijk van je pagefile gebruikt wordt!Dat is normaal maar heel weinig als je genoeg RAM hebt.Ik heb zelf 2GB RAM en m'n pagefile op 200MB(vaste grootte) staan terwijl de piek nooit boven de 60MB komt.Doe je veel videobewerking dan zal dit natuurlijk hoger uitkomen.
 
Laatst bewerkt:
vast veel dank voor het meedenken!

De registercode staat al actief op schoonmaken bij afsluiten, en dat werkt ook gelukkig zo. Daarom helpt ook dat herstarten wel, maar dat wordt zo vervelend elke paar uurtjes.

In Taakbeheer kan ik het CPU-gebruik zien (maar niet strikt of gescheiden naar SWAP en CPU). In ieder geval laat het overzicht zien dat 90% van de CPU-capaciteit op gaat aan 'niet actieve systeemprocessen' (wat ik als non-informatie ervaar overigens).
 
Nou,ik denk dat je dat verkeerd interpreteert die 90% betekent dat 10% actieve processen gebruik maken van de cpu en die kun je wel zien.
Ga eens in taakbeheer naar beeld-kolommen en selecteer geheugengebruik dan zul je zien dat "niet actieve systemen" althans bij mij maar 16kb van 't geheugen gebruikt en bij prestaties krijg je wel degelijk een grafiek van het wisselbestand te zien.
 
Laatst bewerkt:
dank voor de terechtwijzing! (niet actief proces klinkt als slapend proces)
Bij Prestaties zie ik nu dat CPU-gebruik 7% (behalve de piekjes) beloopt, maar het wisselbestand zit vlak bij de limiet.

Totalen Fysiek geheugen (kB)
Ingangen 13606 Totaal 523744
Threads 607 Beschikbaar 140864
Processen 54 Systeemcache 115496

Geheugengebruik (kB) Kernelgeheugen (kB)
Totaal 1484260 Totaal 60212
Limiet 1912680 In wisselbestand 43816
Piek 1484920 Niet in wisselbestand 16392

CPU-gebruik 8% Geheugengebruik: 1469/1867 Mb
 
Vraagje,hoe kom je aan 54 processen?Je draait toch WinXp neem ik aan?Bij mij 27 processen(inclusief FireWall/VirusScanner) dat is de helft!
Ga 's naar run-msconfig en vink alles uit op je evt. firewall en virusscanner na de rest kun je allemaal handmatig d.m.v. shortcuts opstarten als je ze werkelijk nodig hebt ook java(jusched) en AdobeUpdater etc. uitschakelen kun je allemaal van tijd tot tijd handmatig doen,PrinterUpdates(inkt bestellen) en nog meer van die onnodige opstarters wég ermee!Office,als je 't nodig hebt start 't vanzelf op dat hoeft allemaal niet met Windows op te starten.
 
Laatst bewerkt:
het lijkt opgelost!

Heel hartelijk dank voor de aanwijzingen, want zo heb je me geholpen de oplossing te vinden! Wat ik niet wist is dat je via Taskmanager_Beeld_Kolommenselecteren en een vinkje bij 'Grootte van Virtueel Geheugen' precies kunt zien welk proces hoeveel van dat geheugen weg trekt.
Dat leverde op dat het ging om JQS (Java Quick Starter)! Dat geheugenbeslag groeide en groeide maar, precies zoals dat bij Prestaties in Tasmanager goed te zien was.

Ik heb in Configuratiescherm_Java_Advanced_Miscellaneous (het Java Control Panel), de Java Quick Starter uit gezet en direct na activering viel het geheugenbeslag terug, En vooral ook: in de Pestaties-grafiek was er nu een rechte horizontale lijn.

Uit dankbaarheid heb ik ook een reeksje andere processen uitgeclickt.

Ik meen nu te begrijpen waarom IBM toch maar niet is overgegaan tot de overname van SUN: dat werd immers bekend vrijwel direct na mijn melding.
 
Laatst bewerkt:
Ja vanaf update 13 is dat "jqs"(JavaQuickStart) erbij gekomen(vreet blijkbaar geheugen) en zoals je ondervonden hebt werkt het blijkbaar niet perfect,bij FlashPlayer update 10 werkte ook een en ander niet goed,het enigste wat bij mij op automatische update staat is de antivirussoftware.Hoe meer programma's een AutoUpdate hebben hoe langzamer je pc én je browser wordt! Gelukkig had ik zelf al de invoegtoepassing(JQSIEStartDetectorImplClass) uitgeschakeld in IE dus ik heb er verder geen last van gehad.
Succes verder!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan