Witte sneeuw bij sommige vensters

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jooordy

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2012
Hallo,

sinds kort krijg ik dikwijls 'witte sneeuw' wanneer ik bepaalde vensters open. (https://i.imgur.com/s6oiYMZ.png)

Ik heb al geprobeerd om mijn GPU (RTX 2070 SUPER) drivers te updaten maar dit heeft niet geholpen

Heeft er iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt!

Jordy

Driver eerst verwijderen, en dan updaten?

Bedankt voor het bericht.
De driver verwijderen heeft inderdaad voorlopig geholpen. Installeer ik nu terug een oudere driver of wacht ik beter op een nieuwe driver?

UPDATE: oplossing bleek van tijdelijke duur, het probleem doet zich opnieuw voor...

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk eens naar de temperatuur van de kaart...?
Dit verschijnsel kan nl. ook door een te hoge temp. veroorzaakt worden.

Door middel van een displayport-kabel in de GPU.

Een kleine storing is meestal niet een slechte kabel. Dit noemen ze artifacten en die extra in beeld verschijnende punten of strepen duiden op een kapotte kaart. Er rest jou volgens mij alleen nog om na te gaan of je geen versnelling functies gebruikt (overklokken) want daarmee kan het voltage te laag worden. Deze kaarten zijn vaker defect, zoek op merk en model voor het bewijs ervan. Als de kaart van een ander merk is dan Nvidia, dan zijn er wellicht van dat merk ook drivers en misschien betere voor deze kaart dan die van Nvidia. Als je dat geprobeerd hebt dan zou ik de kaart terugbrengen.

Deze artifacten zijn enkel zichtbaar bij bepaalde software (VS Code, MS Teams, Brave Browser, ...)
Bij Google Chrome bijvoorbeeld krijg ik deze artifacten nooit. Hetzelfde geldt bij het spelen van games.
Zou het dan niet eerder een software probleem zijn?
Ik heb al even zitten Googlen, maar vind de juiste (Engelse) termen niet om dit probleem terug te vinden.

Het is duidelijk dat de kaart bepaalde dingen niet kan. Voor software en drivers heb je de keuze tussen oudere en nieuwere drivers of stuurprogramma's en de drivers die de fabrikant van de kaart levert. Welk merk is het, want verschillende kaarten hebben deze chipset? Is de kaart van een betrouwbare leverancier of herkomst onbekend? Er bestaan ook namaak. Een oplossing zou kunnen zijn het naar beneden brengen van de VRAM frequentie naar 100 MHz. in de geavanceerde instellingen van het stuurprogramma. Gebruik je geen tweede monitor en staat er één monitor aangegeven bij beeldinstellingen? Is de BIOS bij Init First ingesteld op PCI in plaats van On-board?

De kaart is besteld bij een populaire Nederlandse webshop en is van het merk MSI (GeForce RTX 2070 Super Gaming X).
Ik moet wel zeggen dat de ingebouwde RGB in de fans van de GPU van in begin bugt... Deze verandert soms willekeurig van kleur en is niet altijd controleerbaar in de software.
Momenteel gebruik ik slechts 1 monitor.
Ik vermoed dat ik deze videokaart zekerheidshalve misschien beter retour stuur naar de desbetreffende webshop? (ik heb deze 3 maand geleden aangekocht)

Ik heb zonet de videokaart er uit gehaald en de artifacten zijn niet meer zichtbaar.
Straks doe ik ze binnen bij de post en als alles goed verloopt zou ik volgende week een nieuwe GPU in de bus moeten hebben.

Allen bedankt voor de info & de moeite!

Het probleem geraakt niet opgelost...
Intussen zit er een nieuwe videokaart in mijn pc.
Ik heb geprobeerd om een andere kabel te gebruiken om verbinding te maken met de monitor.
De Nvidia instelling terug op default gezet. MSI Afterburner uitgeschakeld. BIOS instellingen volledig gereset, ....

Ik word er hopeloos van!

Hier heb ik een video geüpload ter illustratie van het probleem. https://gfycat.com/healthyweakarkshell
Zoals je kan zien komen de witte pixels enkel tevoorschijn bij bepaalde programma's... Bij Google Chrome & Blizzard is alles in orde.
Maar vanaf VS Code wordt geopend verschijnen die vervelende pixels weer die verplaatsbaar zijn.

Heeft er iemand nog een mogelijk oplossing voor dit probleem?

Zet eens een weblink neer van het hardware-overzicht van deze pc..?
Hoe..?
Kijk naar de blauwe links onder in post #14.

Wat is het voor een nieuwe videokaart? Bedrijven sturen soms de zelfde hardware retour dus uiteindelijk weten wij hier daarmee nog minder dan niets.

In reviews (zoek zelf eens de juiste kaart met google op newegg.com) vind ik maar één persoon met artivacten die lijken op Space Invaders. De kaarten gaan meestal snel verder stuk.

Ervan uit gaande dat het aan de computer of instellingen ligt en dat het terugbrengen van de snelheid niet helpt en er staan ook geen twee monitoren geselecteerd en drivers van MSI gebruiken helpt niet, is het uitschakelen van hardwareversnelling te proberen. Visual Studio schrijft zelf dit:
VS Code is blank?
The Electron shell used by Visual Studio Code has trouble with some GPU (graphics processing unit) hardware acceleration. If VS Code is displaying a blank (empty) main window, you can try disabling GPU acceleration when launching VS Code by adding the Electron --disable-gpu command-line switch.

Zelf heb ik wel eens een probleem verholpen door bij Apparaatbeheer de monitor weg te halen en opnieuw te laten detecteren. Windows maakt onderscheid tussen Plug and Play en Generiek als ik het mij goed herinner. De resolutie van de monitor moet ingesteld staan op het aantal pixels die het heeft en de frequentie de voorgeschreven bij beeldinstellingen.

Zet eens een weblink neer van het hardware-overzicht van deze pc..?
Hoe..?
Kijk naar de blauwe links onder in post #14.

http://speccy.piriform.com/results/QwHr6nIrd75GyUW6p4fuA4i

Wat is het voor een nieuwe videokaart? Bedrijven sturen soms de zelfde hardware retour dus uiteindelijk weten wij hier daarmee nog minder dan niets.

In reviews (zoek zelf eens de juiste kaart met google op newegg.com) vind ik maar één persoon met artivacten die lijken op Space Invaders. De kaarten gaan meestal snel verder stuk.

Ervan uit gaande dat het aan de computer of instellingen ligt en dat het terugbrengen van de snelheid niet helpt en er staan ook geen twee monitoren geselecteerd en drivers van MSI gebruiken helpt niet, is het uitschakelen van hardwareversnelling te proberen. Visual Studio schrijft zelf dit:

Zelf heb ik wel eens een probleem verholpen door bij Apparaatbeheer de monitor weg te halen en opnieuw te laten detecteren. Windows maakt onderscheid tussen Plug and Play en Generiek als ik het mij goed herinner. De resolutie van de monitor moet ingesteld staan op het aantal pixels die het heeft en de frequentie de voorgeschreven bij beeldinstellingen.

De videokaart die er nu in zit is mijn oude ASUS Nvidia Geforce GTX 770, in afwachting van de geretourneerde kaart. (die nog intact was)

Ik ga dadelijk de hardwareversnelling proberen uitschakelen en de monitor opnieuw proberen verbinden bij apparaatbeheer.

Ik geef je weinig hoop, als je gaat zoeken op 'GeForce RTX 2070 Super Gaming X artifacts' kom je veel problemen tegen, uiteindelijk heeft de kaart 'underclocken' het meeste resultaat (maar daar heb je de kaart niet voor), maar ook dat blijkt nog geen garantie te zijn dat het over is.
Als je de diverse oplossingen/probeersels leest zie dat overall het een combinatie van moederbord(bios), voeding en kaart is die gewoon niet lekker wil werken. Een heel enkele keer zie dat een RMA wel zin heeft, laten we hopen dat het bij jou wel gaat helpen.

Ik heb vermoedelijk de oorzaak van het probleem gevonden.
Wanneer ik bij device manager de display adapter uninstall en dan reboot, verdwijnen de artifacten in de vensters...
Het probleem is nu wel dat ik de Nvidia drivers niet meer kan installeren zonder dat de artifacten zichtbaar worden.

Wacht ik voorlopig driver updates af? Of is er een andere oplossing?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan