WLAN pc-laptop: div vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

marianneke

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 feb 2001
Berichten
1.836
Vandaag geinstalleerd/aangesloten: WLAN met E-tech modem-router met UTPkabel aangesloten op pc, en WLAN PCMCIAkaartje in de laptop.
Zowel met de pc als de laptop kunnen we nu internetten/mailen.
Alleen ben ik er nog niet uit hoe ik mijn "gewone" netwerk aan de praat moet krijgen.
Ik heb op beide pc's al wat schijven en mappen gedeeld. Op de pc waar de printer aan zit, ook de printer gedeeld.
Beide pc's hebben dezelfde groepsnaam.

Heb de Wizard Thuisnetwerk maken uitgevoerd op beide.
Maar als ik kijk bij Netwerklocaties op de pc, geeft ie helemaal niks. Op de laptop geeft ie wel het volledig netwerk.
Als ik op de pc laat zoeken naar computers in het netwerk, krijg ik de volgende melding terwijl ik als beheerder op de pc zit:
wlan%20fout.JPG


En dan nog een vraagje over de beveiliging: ik heb die 64bits beveiliging ingesteld. Op beide pc's werkt ook nog NIS2004 met firewall. De XP firewall heb ik uitgeschakeld.
Hoe kan ik controleren of ik goed beveiligd ben?

Kan NIS een probleem opleveren bij het delen van bestanden ed?

Ook weet ik niet hoe ik vanaf de laptop iets kan printen op de printer die is aangesloten op de pc.
 
Zet eerst eens norton uit op beide pc's om te zien of die roet in het eten gooit
 
Voor wat betreft het sharen van resources op beide pc's:

Rechtsklik op je Lan-verbinding en klik op eigenschappen.

Zowel "Client voor Microsoft-netwerken" als "Bestands- en printerdeling Microsoft-netwerken" moet afgevinkt zijn.

Dennis.
 
@Dennis:
laptop: rechtsklikken op icoon geeft niet die opties die jij noemt, ook niet als ik daarin verder doorklik.
pc: heb helemaal geen icoon in de systemtray mbt de verbinding.

@Mario:
daar zit inderdaad ws een probleem. Heb even eea uitgeprobeerd. Mi vreemde verschijnselen, weinig logica. Puntsgewijs genoteerd:

1 Bij beide Beveiliging aan:
laptop: kan niet in pc
pc: kan niet in laptop

2 Beveiliging laptop aan, pc uit:
laptop: kan wel op pc
pc: kan niet op laptop, later wel....(nadat beveiliging laptop uit en weer aan is gezet)

3 Beveiliging laptop uit, pc aan:
laptop kan niet op pc, later wel....
pc kan niet op laptop, later wel....

4 Beide beveiliging uit:
nergens een probleem, beide hebben toegang.

Het vreemde is dus, als ik na stap 4 weer terugkeer naar stap 3 of 2 dat dan de toegang wel blijft...
Ook vind ik stap 3 niet logisch.

Na het opstarten van pc en laptop, dus weer "blanco" beginnen, staat de beveiliging dus aan en hebben beide weer geen toegang.

(even een zijdelingse vraag: dat uitzetten van die firewall, dan loop ik toch risico dat anderen toegang tot mijn pc hebben? Of is dat niet zo zolang ik het venster van Internet Explorer niet open heb?)

EDIT:
dit kreeg ik toen ik opnieuw de wizard netwerk opnieuw doorliep om de opties van Dennis te proberen vinden.
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door marianneke
@Dennis:
laptop: rechtsklikken op icoon geeft niet die opties die jij noemt, ook niet als ik daarin verder doorklik.
Die moet er natuurlijk wel zijn, anders kun je nu niet gaan internetten.

Start/Verbinding maken/Alle verbindingen weergeven

Hier bevindt zich het netwerkkaart icoontje, en geef je hierop een rechtsklik, vervolgens een klik op eigenschappen.

Om dat icoontje op het systray zichtbaar te maken vink je het vierkantje, links helemaal onderaan, af.

Dennis.
 
Geplaatst door DENNIS90

Om dat icoontje op het systray zichtbaar te maken vink je het vierkantje, links helemaal onderaan, af.

Dennis.
Deze stond inderdaad uit op de pc.

Ik kan nog niet die opties die jij noemde vinden:
PC: als ik rechtsklik op het icoon krijg ik: uitschakelen, status, herstellen, beschikbare draadloze netwerkverbindingen weergeven, netwerkverbindingen openen.
Als ik kies voor de laatste en rechtsklik op de betreffende verbinding krijg ik: tabbladen Algemeen met optie om te configureren waarbij ik in Apparaatbeheer kom, en tabblad verificatie.

Nog even over de veiligheid:
heb de pc getest op veiligheid met NIS aan.
En dit was van de laptop.

EDIT
Ik blijf testen:
als ik op de pc NIS aan heb: geen toegang tot laptop, zet NIS op disable (test: wel toegang tot laptop) en meteen daarna weer op enable, dan blijft(!) toegang tot de laptop mogelijk...
 
Laatst bewerkt:
Je zat al goed bij het tabblad Algemeen. Vlak onder de knop "Configureren" zie je een listbox staan, zie je daar dan niet de tekst "Client voor Microsoft-netwerken" en ook de tekst "Bestands- en printerdeling Microsoft-netwerken" staan? Standaard moeten ze er wel zijn.

Dennis.
 
Geplaatst door DENNIS90
Voor wat betreft het sharen van resources op beide pc's:

Rechtsklik op je Lan-verbinding en klik op eigenschappen.

Zowel "Client voor Microsoft-netwerken" als "Bestands- en printerdeling Microsoft-netwerken" moet afgevinkt zijn.

Dennis.

Zonder dat ik daar een screenshot van zie weet ik dat het aanstaat aangezien dat standaard al aanstaat en staat het niet aan kun je ook niet delen. Als norton uitstaat kun je nl wel op beide pc's komen
 
Volgens mij werkt zo'n wizzard niet altijd erg lekker.

Probeer eens Netwerkbrug 9 uit te schakelen en kijk je nog eens of je de door mij hierboven genoemde Microsoft Netwerken kunt aanschouwen?

Dennis.
 
Dat je niet hoeft te concentreren op die vinkjes maar dat je het echt moet zoeken in Norton.

Helaas voor jou heb ik geen norton draaien (ik vertrouw op mijzelf en op mijn firewall in mijn router) zodat ik je daar niet veel verder mee kan helpen
 
@Dennis: zie nog niks van dien aard

@Mario: jammer dat je niet bekend bent met NIS.

Maar als ik de beveiliging AAN heb staan, blijk ik dus volgens die online test nog niet goed beveiligd te zijn, kan ik daar op een andere manier dan iets mee doen?

En: is er iets op tegen om na het opstarten van de pc NIS éven uit en dan weer aan te zetten zodat ik wel over en weer terecht kan op beide pc's?
 
Ik zie het nut van al die netwerkbruggen niet. Verwijder gewoon Lan-verbinding 2 bij apparaatbeheer.

Restart je PC. Tijdens het herstarten configureert XP je adapter opnieuw. En vanaf dat moment moet alles weer naar behoren werken. Maar, ik hoor het nog wel van jou.

Dennis.
 
Je moet in norton even opzoek naar je netwerk. Die zit (uit mijn hoofd) ergens in je firewall instellingen. Daar moet je op de pc de laptop vrije toegang geven en andersom. Dan heb je toegang tot beide comps.Ik denk dat je op hje router dhcp aan hebt staan, dan zul je een range aan ip adressen even toegang moeten geven. Hebben je laptop zowel als je pc een eigen intern ip dan moet je die in norton opgeven. En voila je hebt toegang. Ik kan je helaas niet precies vertellen hoe je er komt want ik heb geen norton meer op de pc. Weet wel dat die mogelijkheid er is.

Enne zit er op die router niet een firewall?? Die werkt waarschijnlijk beter dan norton.
 
Laatst bewerkt:
@Dennis: heeft die netwerkbrug niet iets te maken met dat ik zowel een bedrade als wireless aansluiting heb met resp. pc en laptop?
Ik denk dat het inderdaad in NIS zit.

@petje: ik kan dit niet volgen, wordt me wat te technisch...

De router heeft inderdaad een ingebouwde firewall.
Alleen weet ik dus niet of die automatisch aan staat?
Of... is dat meteen ingesteld met die 64bits beveiliging?

Dan zou ik daar toch op moeten kunnen vertrouwen, denk ik, en kan ik het onderdeel Personal Firewall uitzetten?
Of moet ik dan ook Intrusion Detection uitzetten? (omschrijving: can automatically detect and block internet attacks)


Dan een heel andere vraag:
Vandaag prima verbinding gehad, ook toen ik met de laptop boven aan het werk was. Hoewel hij ook een paar keer eventjes weg is gevallen, maar was dan na een minuutje of wat ook weer terug.
Alleen, nu ben ik beneden practisch naast de router aan het werk, en de verbinding viel weg en is niet meer aan de gang te krijgen. Al 20 minuten of zo. Hoe kan dàt nou weer...???
Alle lampjes branden volgens mij. Ik snap er niks van...
 
Nee, de ingebouwde firewall staat 9 van de 10 x niet aan, die zul je zelf even aan moeten zetten. Hoe dat bij jou router moet weet ik niet. Maar als het goed is heb je een handleiding erbij gekregen. Waarschijnlijk ook een op cdrom, in die handleiding staat meestal hoe je dat moet doen.

p.s. sorry voor de late reaktie ,maar ben een beetje erg druk in de tuin.(renovatie)
 
Lekker weertje voor in de tuin, tot vandaag...

Ik ben er inmiddels uit met NIS. Ik heb de firewall nu gewoon aangezet en inderdaad zat onder Personal Firewall de optie Homenetwork. Daar heb ik de ip adressen toegevoegd en eea werkt nu feilloos.

Bedankt weer voor jullie aanwijzingen!!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan