• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

woorden zoeken in zinnen, koppelen aan classificering

Status
Niet open voor verdere reacties.

Menno352

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 aug 2022
Goedemorgen, kan iemand mij helpen met het volgende? Ik heb een datalijst (geel in plaatje), waarbinnen relevante woorden zitten. Op basis van een zoektabel (grijs) wil ik gegevens gekoppeld aan die woorden laten verschijnen naast deze data rijen (blauw). Heeft iemand hier een suggestie voor?

Excel vraag.jpg

Wil je het document even plaatsen?

In jouw specifieke voorbeeld is het makkelijk om de "relevante woorden" uit het gele lijstje te filteren en ze vervolgens met vert.zoeken in je zoektabel op te zoeken. Maar als er naast die relevante woorden nog andere letters in je datalijst voorkomen zal dat niet goed lukken. Dan zul je andersom moeten zoeken, een voor een de woorden uit de zoektabel opzoeken in de datalijst.
Welke situatie is bij jou van toepassing?

Kan nog steeds simpel met

Code:
=ALS.FOUT(ZOEKEN(1000;VIND.SPEC($E$2:$E$4;$A2);F$2:F$4);"---")

Bijlagen

Dank voor de snelle en elegante oplossing. Hier kan ik goed verder mee!

@JEC
Heel mooi!
Maar dat VIND.SPEC binnen een andere arrayformule wel werkt en als "losse" arrayformule niet snap ik niet.
{=VIND.SPEC($E$2:$E$4;$A2)} levert bij mij #WAARDE! op.
Kun je dat uitleggen? Ben heel benieuwd!

Als je 3 cellen (de grootte van de matrix binnen VIND.SPEC) selecteert en vervolgens de formule invoert met ctrl+shift+enter, krijg je wel uitkomsten te zien.
In oudere versies dan office 365 zijn matrixformules niet heel prettig om mee te werken. In office 365 laat Excel direct de dynamische matrix zien.

Dank voor de uitleg. Zal dan wel aan mijn Office Professional Plus 2016 liggen, toch maar eens overstappen.

Kreeg je nog steeds geen waarden te zien?

Ja, zie afbeelding. Formule in B2 doorgetrokken naar beneden, in kolom C jouw formule laten staan.

VindSpec.JPG

Selecteer eens bvb A10 t/m A12--> klik in de formule balk en plak die VIND.SPEC formule --> afsluiten met control shift enter

Als het goed is zie je dan in dit geval 2 foutwaarden en een getal (locatie van de gevonden tekst)

In A10, doorgetrokken naar beneden:
Code:
{=VIND.SPEC($E$2:$E$4;$A2)}

Resultaat:

[TABLE="width: 97"]
[TR]
[TD="align: center"]#WAARDE![/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: center"]#WAARDE![/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: right"]14[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Dit is dan de matrix welke vind.spec teruggeeft. Maar die zie je dus niet als je de formule evalueert met F8 in oudere versies

Gaat toch veel eenvoudiger met zoeken/vervangen
Kopieer kolom A naar kolom B en C.
Gaat goed in Excel 95 t/m 2033

Code:
columns(2).replace "*tomaten*", "groente"
columns(3).replace "*tomaten*", "rood"

De formule werkt ook in alle versies
Via vba raak je al aan een loop.

Excel 365:
Code:
=FILTER(F$2:G$4;ISGETAL(VIND.SPEC(E$2:E$4;A2));"---")

VBA heeft geen last van calculation/volatility

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan