word 2010: standaard tekst door vragen macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

PiSang99

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2012
Hallo,

Weet niet of dit al eens eerder is gevraagd, eigenlijk heb ik iets in mijn hoofd waarvan ik niet precies weet hoe ik dit in een paar kernwoorden kan omschrijven, en daarom wordt het lastig er iets over te vinden.

Wat wil ik nu eigenlijk?

Wij hebben een wekelijkse nieuwsbrief die door een groepje enthousiaste mensen wordt gemaakt. Nu is de opmaak steeds anders maar sommige dingen zijn redelijk hetzelfde elke week. Ik zoek dus iets waarbij ik een standaard tekst in een sjabloon kan opnemen maar waarbij de redacteur nog een aantal vragen moet beantwoorden.
Ik ga proberen dit uit te leggen:

b.v. een verjaardagslijstje:

ik zou dan willen dat er via een macro o.i.d. een vraag komt - Man of Vrouw? waarbij er dan een stukje tekst komt dhr. of mw. (moet mogelijk zijn om dit naderhand wel weer weg te halen als het om een jongere gaat)
Dan komt de volgende vraag - Wat is de naam? het stukje tekst wordt aangevuld met de naam van de persoon, er staat nu dus dhr. Pi Sang. Dit moet dan gevolgd worden door een komma waarna een nieuwe vraag komt - Wat is het adres? De tekst wordt wederom aanvuld. Zo gaat het nog een aantal vragen door maar ik denk dat jullie wel weten wat ik bedoel.

Uiteindelijk moet er zoiets als dit komen te staan. dhr Pi Sang, Bananastraat 1, 1234AZ, Bananenstad.

Daarna moet er nog een laatste vraag komen - Nog een naam opgeven? Waarbij nee inhoud dat dit script/macro wordt afgebroken en waarbij ja inhoud dat er opnieuw wordt begonnen. Zeer waarschijnlijk moet er nog tekst voor of na maar als ik dit al weet kom ik er denk ik verder wel uit.

Alvast bedankt voor de moeite.

Arthur.

Je vraagt was, tot je over 'opnieuw wordt begonnen' begint, redelijk simpel op te lossen geweest met FILLIN of ASK velden. Of, als je het mooier wilt, met Document Variabelen. Zodra je over repeterend vragen begint, wordt het lastig, al is de oplossing natuurlijk bloedje simpel: maak er een Samenvoegbestand van.
Kortom: beide varianten (eenmalig vragen of meervoudige records) zijn met standaard functionaliteit op te lossen in heel weinig tijd.

OctaFish, bedankt voor je reactie. Ik ga eens zoeken naar FILLIN en ASK en samenvoegbestanden. Zal vast wel genoeg te vinden zijn op internet :)

Een FILLIN veld zet de input gelijk op de plek waar het veld staat, en een ASK veld vraagt alleen maar om e waarde, maar doet daar niks mee. Je zult dus met REF velden die waarde in je document moeten zetten. Al denk ik nog steeds dat je het beste een Samenvoegdocument kunt maken, waarbij de gegevens dan bijvoorbeeld in een Excel bestand staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan