Word 2013: Navigatie selector van vorige versies is verdwenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

moniek108

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2012
In de vorige versies van Word was er rechts onder een Navigatie selector beschikbaar (zie screenshot in bijlage).
In WORD 2013 is die verdwenen.
Hoe kan ik in deze versie navigeren per sectie, per voetnoot, per afbeelding, per tabel, enz.?
Via het Navigatievenster kan ik wel zoeken op Afbeeldingen, Tabellen, Voetnoten, enz., maar niet navigeren.
Navigatie selector Word 2010.jpg

Ik had 'm niet nodig, maar weer een extra reden om met een grote boog om Word 2013 heen te lopen! Want je hebt gelijk: de navigatieknoppen zijn verdwenen. Ook Word MVP's als Suzanna Barnhill verbaast zich daar over. Met een sneltoets (<Alt>+<Ctrl>+<Home> (equivalent voor het menuutje) kon je de lijst met opties openen, maar die sneltoets schijnt ook niet meer te werken in 2013. Long Live Microsoft en haar wacky ontwikkelaars! Ben benieuwd welke nuttige opties ze er in de volgende versie uitmieteren (er blijven er uiteraard wel steeds minder over)...
Je snapt dat ik voorlopig nog wel even met 2010 blijf werken :D.

Klik links onderin eens op "pagina 1 van ?" en kijk daar eens even rond ;)

Laatst bewerkt:
Ben het met je eens, Octafish! Een nieuwe versie moet een verbetering zijn! En ik lees dat er in de 2016 versie nog veel meer opties sneuvelen. :confused:

gast0225: Als ik op de Statusbalk op Pagina 1 van ?? klik, gaat het Navigatievenster open. Daar kan ik wel zoeken naar Afbeeldingen, Voetnoten, enz.., maar niet echt navigeren. Van zoeken naar secties is ook geen sprake, voor zover ik kan zien :(
Of zie ik iets over het hoofd?

04.png

Ja, je ziet heel veel over het hoofd. Daarom schreef ik ook dat je daar even rond moest kijken, je hebt simpelweg 1x te weinig doorgeklikt. De huidige opties zijn thans mogelijk zelfs uitgebreider dan in het oude navigatiemenu. (ik heb ze alleen niet vergeleken en geteld :D ) Klik maar eens op het kleine driehoekje met de punt naar beneden rechts van het vergrootglas en klik vervolgens op "ga naar".

Kijk rustig rond en zie hoeveel opties je hebt in het niet door Microsoft weggelaten menu............

Maar nog sneller zoek je (bijv. naar secties en div. andere zaken) door in het normale venster van Word rechtsboven naast het verrekijkertje te klikken op zoeken. Dat scheelt iig 1 muisklik en een aantal navigatieopties vind je daar onmiddellijk onder muisklikbereik.

Zoals zovelen gebruik ik de opties binnen Word selectief. Tot op heden ben ik nog niet echt 'verloren' functies tegengekomen. Welke, mogelijk objectief gezien, veel gebruikte uit 2010 zijn o.a. in 2013 niet teruggekomen?

Laatst bewerkt:
Eén optie waar ik echt niet van snap dat die is verdwenen, is de optie om vanuit het snelmenu op een rood gemarkeerd woord dat woord automatisch toe te voegen aan de AutoCorrectie. En daar is echt geen alternatief voor! Bovendien zijn de navigatieknoppen dan wel verplaatst, de werking is er echt niet beter op geworden. In 2010 is het gewoon makkelijker.

Dank je wel gast0225 voor de uitgebreide suggesties.
De meeste ken en gebruik ik al.
Ik blijf het met Octafish eens: de werking is er echt niet beter op geworden.
Ik vond die Navigatie Selector heel handig. Ik zal er mij toch moeten bij neerleggen dat hij verdwenen is.
Of misschien is het louter een kwestie van oude gewoonten loslaten en nieuwe kweken. We zijn (ik in elk geval wel) gewoontedieren.

Ik denk dat je met je laatste opmerking de spijker op zijn kop slaat, Word 2013 is even wennen, maar eenmaal gewend werkt het (imho, vele malen handiger / doordachter dan alle voorgaande versies) Zo heb ik n.a.v. jullie berichten over verdwenen opties een minuut of wat nagedacht, maar ik mis geen (door mij veel gebruikte) functies.

Ik maak uit bericht 1 en 2 op dat jullie beiden de mening toegedaan waren dat de navigatie-opties / menu verdwenen waren, maar zoals inmiddels duidelijk is geworden, bevinden deze zich enerzijds linksonder bij pagina 1 van ?? en zijn ze ook nog 'gewoon' te benaderen via de bovenzijde.

@OctaFish : ik denk dat ik je niet goed begrijp, want als ik op een rood gemarkeerd woord sta en ik klik rechts, dan voeg ik dat woord direct toe, of bedoel jij wat anders?

Laatst bewerkt:
Ik bdoel dat je in Word 2010 het woord kon toevoegen aan de AutoCorrectie, en dat kan niet meet. Nu kun je het woord toevogn aan de uitzonderingen, maar dat is niet hetzelfde. Ik voeg heel vaak woorden toe aan de Autocorrectie, dan hoef je het maar één keer te aan te geven en wordt de typefout de volgende keer gelijk verbeterd. Maar als je het nooit gebruikte, dan mis je het ook niet.
Zelf vind ik dat er niks zinvols is toegevoegd aan 2013, en wat is dan het nut van verplaatsen van opties? Gebruikertje pesten? Daar zijn ze dan in geslaagd! En Word valt dan nog relatief mee, maar breek me de bek niet open over Access 2013... En dan die GRUWELIJKE HOOFDLETTERS IN DE MENUBALK...

Ik deel jouw gevoel volledig, Octafish!
Maar wie bij Microsoft zal zich daar iets van aantrekken.

Ik ben nog steeds van mening dat deze zoekfuncties niet te vergelijken zijn met de bladerknopjes die weg zijn. Niet alleen moet je meer klikken (en hoe kan meer klikken een verbetering zijn?), je kunt een zoekactie ook niet zo makkelijk herhalen als met de knopjes. Bovendien: deze zoekfuncties zaten al in 2010. Blijft dus staan dat Microsoft een prachtige functie heeft verwijderd door: exact 0 komma niks...

Ik was een grote fan van WordPerfect. Al gaat de vergelijking misschien niet helemaal op, maar toen WordPerfect het verloor van Microsoft Word, heb ik hetzelfde door moeten maken...... :P:d

I'm with you... WP was redelijk superieur aan Word, en zelfs de 1e Windows versies waren (qua concept) vele malen beter. Sterker nog: de meeste 'verbeteringen' in Word waren functies die MS uit de laatste WP versies hadden 'geleend'. Zoals de Live Preview. Maar ja, WP is met succes de grond in geholpen door eerst Novell en daarna door CorelDraw.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan