Word document beveiligen

Status
Niet open voor verdere reacties.

djoeke

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 jun 2001
Berichten
1.289
Hallo ik heb een vraag ik heb een word document die ik wil beveiligen .en dan gaat het er om dat ik een formulier heb gemaakt die mag alleen worden in gevuld en veder mag hij niet bewerkt worden . kan iemand mijn **** mee helpen

Alvast bedankt
 
Opslaan als Word sjabloon. Dat kun je kiezen onder in het verkennervenster. En dan het document in de eigenschappen aanvinken als "alleen lezen'.
Dat is voor mij de beste oplossing misschien ook voor u.

Het Word document zelf kun je ook beveiligen maar dan kan een ander er niets op doen.

Succes.
 
Vergeet de vorige suggestie,
Menubalk/bestand/Dopcument beveiligen......./optie formulieren/eventueel een wachtwoord
 
Vergeet de vorige suggestie,
Menubalk/bestand/Dopcument beveiligen......./optie formulieren/eventueel een wachtwoord

kun je dan wel in het formulier nog schijven . het is in derdaat een soort sjablo
 
Nee, dat is juist het probleem. Je kunt op de manier van snb wel beveiligen maar een ander kan niets erop invullen. En dat is bij de Djoeke juist de bedoeling denk ik.
Als je beveiligd via "Extra/Document beveiligen" kun je alleen iets invullen na de optie "bijgehouden wijzigingen" maar dan wordt iedere tekst invulling doorstreept en in rode kleur weergegeven. Dat is denk ik niet de bedoeling van Djoeke. Het is ook lastig voor een invulpersoon van dat formulier wanneer het formulier op de Pc wordt ingevuld.

De manier die ik aangaf is niet geheel beveiligd maar wel zo dat een ander niet zomaar lukraak iets kan gaan veranderen.
Allereerst moet je bij het maken van een sjabloon twee aparte handelingen verrichten, de eerste is het "Opslaan Als" - een sjabloon, en het tweede is de map zoeken waarin je het gaat opslaan.
Daarna als "Alleen lezen" in de Eigenschappen vastzetten hiermee voorkom je dat iemand zomaar iets kan veranderen.

Stel dat iemand na het invullen van een sjabloonformulier kiest voor "Opslaan", dan kan dit niet zomaar, die persoon krijgt meteen een sjabloon op te slaan als Word document en dat kan niet.
Er moet dan weer voor het "Opslaan Als - sjabloon" gekozen worden. Dan moet de originele map gevonden worden waarin de maker het heeft opgeslagen, dat moet de persoon dan wel weten.
Daarna zul je het sjabloon niet kunnen overschrijven, een sjabloon opslaan zul je met een nieuwe benaming moeten gaan doen.
Stel dat je het formulier met een snelkoppeling of een hyperlink hebt verbonden, dan zul je na een wijziging eerst een andere benaming moeten gaan geven, dan de oude verwijderen in de prullenbak, en daarna de oude benaming hernoemen in het nieuwe sjabloon.

Ik werk dagelijks met dit systeem waarbij ik degene ben die het document gemaakt en opgelagen heb. Vijf andere collega's werken hier ook mee maar kunnen niets zomaar opslaan, alleen afdrukken en sluiten met de optie "niet opslaan". Het werkt perfect.

:D

Probeer het maar eens uit, groeten Rob
 
In bijlage vind je een word document met de mogelijke oplossing
mvg wally
 

Bijlagen

  • beveiling van formulier.doc
    25 KB · Weergaven: 577
In bijlage vind je een word document met de mogelijke oplossing
mvg wally

Ja inderdaad, dit gaat ook heel goed en is beter beveiligd. Op deze manier moet je wel een formulier maken op de Words manier door de Formulieren werkbalk eerst aan te vinken.

:thumb:
Groeten Rob
 
Je kunt ook als je het bestand nog niet hebt geopend eigenschappen alleen lezen maken.. wel simpel maar kan dan niet worden opgeslagen onder die naam..
 
Word document beveiligen (Formulier)

Voor Djoeke, heb je al een oplossing gevonden? Ik werk regelmatig met formulieren die ik in Word maak. Als ik goed hebt begrepen wil je de "klanten" alleen op het "veld" laten invullen en dat zij de documenten niet kunnen veranderen? Ik werk overigens met 2007 en mac

1. schakel je Forms view in (View, toolbars, forms)
2. maak je document en waar het veld ingevuld moet worden: klik op teken "ab|" voor tekst
(maak het veld zichtbaar door op teken "a met raster"
3. Kies Tools op menubalk en klikt op Protect Document en kies "FORM"
Door "FORMS" te kiezen, wordt je document geprotect (niemand anders kan wijzigen) en je "klanten" kunnen dan je formulier invullen.
:)

Nog niet duidelijk? mail me...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan