Word document niet te openen vanuit windows verkenner

Status
Niet open voor verdere reacties.

franciscusc

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2007
Besturingssysteem Windows 7 Home Edition, waarop voorgeinstalleerd Microsoft Office Starter 2010.
Sinds een paar dagen kan ik een opgeslagen Word document niet meer rechtssreeks vanuit de windows verkenner dmv dubbelklik openen. Het lukt wel als ik rechtsklik en kies voor openen met "Microsoft Office Client Virtualization Handler" of "OpenOffice Writer". Kies ik voor openen met "Microsoft Office" dan krijg ik de melding: "Het Microsoft Office-product waarmee dit bestand moet worden geopend, is niet op de computer geinstalleerd" en vervolgens kan je kiezen uit drie opties waaronder "Ik heb Office 2010 al aangeschaft--activeren--". Klik je daarop dan verschijnt er een venster met :"Office Starter is nog actief. Sla uw werk op, sluit alle Office Starter programma's en klik op OKE". Doe je dat dan komt er een venster met" Wilt u hetvolgende programma toestaan wijzigingen aan te brengen aan deze computer? Prog.naam: Microsoft Office Out of Box Helper; Gec. Uitgever: Microsoft Corp.; Afkomstig van: Harde schijf van deze computer. Voordat ik dat doe wil ik zeker weten wat er dan gebeurt. Overigens kan ik de documenten wel openen via Start>Alle programma's>Microsoft Word Starter>Bestand>Openen>dubbelklik op document-icoontje. Wie kan mij vertellen wat er aan de hand is.
Alvast bedankt.

Open Configuratiescherm → Klassieke weergave.
Open Standaaardprogramma's → Een bestandstype of protocol aan een programma kopellen.
Zoek hier .doc & .docx en verander de associatie.

Controleer of die Starter-versie geen proeflicentie is. Als dat zo is, koop een productcodekaart voor Microsoft Office 2010 en dan moet het lukken.

xp2

Dorado,
Gedaan wat je gezegd hebt; .doc & .docx (DOC resp. DOCX-bestand) bij beide staat als Huidig Standaardprogramma vermeld: "Microsoft Office". Klik ik op "Ander programma...." dan kan je kiezen uit Microsoft Office, Adobe, Wordpad, Microsoft Office Client Virtualization of Open Office Writer. Ik begrijp hieruit dat Microsoft Office al is ingesteld als standaardprogramma. Of heb ik het mis? Of moet ik iets anders doen?

Antwoord op xp2: Het is geen proeflicentie, draait al bijna 2 jaar.

Als huidig standaardprogramma moet niet Microsoft Office, maar Microsoft Word staan in de kolom Huidig Standaardprogramma.

Office starter werkt anders dan de "normale" office, omdat deze gevirtualiseerd is

Bij mijn weten moet als standaard programma dan ook Microsoft Office Client Virtualization Handler worden ingesteld.
(waarvan jij ook al aangeeft dat je de documenten hier mee kunt openen)
Lukt dat niet, dan kun je proberen het pakket te herstellen.
Hier lees je hoe je dat doet
Overigens zie ik in je vraag, dat je ook de keuze Open Office writer hebt
Met deze optie open je open Office. Dat is een heel goed alternatief voor de nogal beperkte starter editie van MS Office.
Mvg Leo

Leofact,
Ik heb gedaan wat je voorstelt, maar bij programma's en onderdelen kan ik alleen kiezen voor "verwijderen" of knopje "organiseren". Bij de updates heb ik gezien dat op 12-9-2013 een update is geweest KB2589275. Op internet lees ik dat deze update het probleem veroorzaakt. Voorgestelde oplossingen zoals de update verwijderen lukt niet; "winword.exe/r" wordt niet gevonden en een ander voorstel "appwiz.cpl" en klik op OK wordt ook niet gevonden. Een ander stelt voor om "Microsoft Office 2010" te verwijderen (maar NIET Office Sterter 2010). Hoe kom ik van die update af? Ben benieuwd of iemand de oplossing weet. Of moet ik gewoon wachten op een herstelupdate van Microsoft?

Hoe verwijder je update KB2589275?
Klik op Start → Alle Programma's → Windows Update.
klik op Geïnstalleerde updates linksonderin.
Selecteer de betreffende update. Rechtsklik, klik verwijderen

Wanneer deze opnieuw wordt aangeboden, rechtsklik je wederom deze update → kies verbergen.

Ik begrijp uit de beschrijving dat je de optie herstellen pas krijgt na verwijderen te selecteren.

Wat de update betreft denk ik dat verwijderen niet voldoende is om de documenten weer goed te linken.
Een systeemherstel naar een punt vlak voor de update zal dit w.s. wel doen
Daarna direct de update verbergen, zoals dorado beschreven heeft.
Winword.exe etc zal niet werken, omdat er bij de starter editie feitelijk geen Word op de pc is geïnstalleerd.

Laatst bewerkt:
Allereerst bedankt voor de snelle reacties. Eerst geprobeerd de update te verwijderen door rechtsklik op de update, maar er gebeurde niets in tegenstelling tot Rklik op andere updates; die kon je wel verwijderen. Toen Systeemherstel gedaan en ja dat is gelukt; na het opnieuw starten was alles weer als vanouds. De kwalijke update was verdwenen en alle office icoontjes waren weer normaal. Voor het afsluiten van de pc stonden er 9 nieuwe updates klaar voor installatie; één daarvan was een update voor Microsoft Office 2010 (KB2598285). Ik vermoed dat het hier gaat om een herstel van het probleem dat was ontstaan door de vorige update. Ik heb de laatste update maar uitgevinkt zodat die niet geinstalleerd wordt. Ik hoop dat dat juist is.

Beste mensen,

Ik heb hetzelfde probleem als franciscusc hierboven omschrijft: ik heb ook Microsoft Office Starter 2010 - English en Microsoft Office Click-to-run 2010 en kan al een tijd lang geen Word of Excel documenten meer opnenen vanuit de Windows verkenner. Ik vermoed dat het, net als bij franciscusc, te maken heeft met een update, maar KB2589275 noch KB2598285 staan bij mij tussen de geinstalleerde updates.

Weet iemand welke update wit wel geweest kan zijn of weet iemand een andere oplossing (behalve het aanschaffen van Microsoft Office 2010)?

Bedankt alvast!

Het is an sich niet netjes om door te gaan in een topic van iemand anders, en als de aangedragen oplossing niet voldoet voor jou, dan kun je beter een eigen vraag aanmaken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan