word gek van het ratelen van mijn hd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Trusthigher

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2001
hallo,

Ja, ik word gek van mijn harde schijf. Sinds een tijdje (eigenlijk nadat ik er xp op heb gezet), ratelt ie als een bezetene als ik niet iets op de pc doe.
Bijvoorbeeld als ik er naast aan het studeren ben... grrrr. Erg irritant.

Nu heb ik niet zoveel verstand van hoe alles werkt in een pc maar ik heb al vanalles geprobeerd. Alles schoongemaakt register enzo, ad-aware, gedefragmenteerd, goede drivers erop.

Nu is deze hd wel al zo'n jaar of 4. Zou het ouderdom kunnen zijn? Ik heb een tweede hd van een jaartje. De oude is master. (Het werkte anders niet)

Weet iemand misschien een oplossing voor het geratel?

Alvast bedankt!
Sas

hey...

staat je pc op de grond??....het komt vast doordat er veel stof inzit....hou je pc op een hoge plek...en laat m schoon maken..

Geplaatst door Trusthigher
hallo,

Ja, ik word gek van mijn harde schijf. Sinds een tijdje (eigenlijk nadat ik er xp op heb gezet), ratelt ie als een bezetene als ik niet iets op de pc doe.
Bijvoorbeeld als ik er naast aan het studeren ben... grrrr. Erg irritant.

Nu heb ik niet zoveel verstand van hoe alles werkt in een pc maar ik heb al vanalles geprobeerd. Alles schoongemaakt register enzo, ad-aware, gedefragmenteerd, goede drivers erop.

Nu is deze hd wel al zo'n jaar of 4. Zou het ouderdom kunnen zijn? Ik heb een tweede hd van een jaartje. De oude is master. (Het werkte anders niet)

Weet iemand misschien een oplossing voor het geratel?

Alvast bedankt!
Sas

Kan je vaak nix aan doen. Dit is een kenmerk van de vorige generatie hD's. De zijn vaak 5400 toeren per minuut of zelfs minder. Hierdoor hoor je ze vaak ook meer.

Andere reden is dat de koppen op de HD niet gelagerd zijn, waardoor je ze vaak ook hoort.

Je zou een nieuwere HD aan kunnen schaffen. De huidge generatie HD's zijn er in 5400 en 7200 toeren per minuut. Deze zijn uitvoering zijn beide even stil (nieuwere manier gelagerd) en de 7200 is ook veel sneller met het verwerken van gegevens.

Bedankt voor de snelle reactie.

Maar.. laten schoonmaken. Kan ik dat zelf niet doen?

Staat idd op de grond en er wordt daar nooit zo goed schoongemaakt.

Ik denk niet dat je het zelf kan schoon maken....het beste is om naar de dealer te gaan en dan op een hoog plek zettten...

staat je pc op de grond??....het komt vast doordat er veel stof inzit....hou je pc op een hoge plek...en laat m schoon maken..

Dit is echt uit gesloten !!! ALthans als er bedoeld word dat er stof IN de hardeschijf zou zitten. Dit is onmogelijk omdat deze vacuum worden afgesloten !! Als ie nog steeds is gesloten natuurlijk !!! Maar dan doet ie volgens mij nix meer....

Ook lijkt het me erg sterk dat een hdd gaat ratelen omdat er stof in de kast zit.

Als je het mij vraagt heeft ie zn beste tijd gehad :(

groetjes
Harmen

volgens mij heeft het niks met de hd te maken...het gaat om het appaaraatje dat achter de pc zit...zo'n ventilator-achtig ding...daar heeft het mee te maken..

Eigenlijk had ik dit antwoord verwacht. Ik wilde het toch ff zeker weten van mensen die er verstand van hebben.

Nou ja, gelukkig heb ik nog een goede hd waar al mijn bestanden op staan. Op de oude heb ik alleen xp staan.

Misschien wel een goede aanleiding om een hele nieuwe aan te schaffen ... (Yeah ik heb een reden gevonden!)

Sas

Mag ik die oude hebben om mee te experimeteren?

:)

succes ermee......

volgens mij heeft het niks met de hd te maken...het gaat om het appaaraatje dat achter de pc zit...zo'n ventilator-achtig ding...daar heeft het mee te maken..

Dit kon ik niet uit jouw antwoorden opmaken, maar goed vergeet maar wat ik schreef dan. Dat blijft dan het nadeel van een forum he .je gaat snel langs elkaar heen

Een fijne avond nog !

groetjes
Harmen

even voor de duidelijkheid: het geratel komt echt van de hd, niet van de ventilator ofzo. Alsof ie grote hoeveelheden info aan het verwerken is, maar op momenten dat ik helemaal niets doe..

Ik wil dan eerst een nieuwe voordat ik de oude weg doe, dus... maar wie weet...

Sas

Wat voor schijf is het merk en type...

als je dan op de site gaat kijken van het betreffende merk kan je misschien een proggie downloaden wat die schijf kan testen, zolang ie nog draait zo ik hem niet opgeven. Niet te snel althans.......

je had al gedefragmenteert, voor is een schijf controle uit en/of formateer hem is..

lekker mee spelen als ik jou was !!

succes
Harmen

Kan ook aan Windows XP liggen.
Het installeren van Windows XP is een van de zwaarste dingen die een computer kan doen. Er zijn zelfs bedrijven die Windows XP op een systeem installeren om te kijken hoe het systeem reageert. Als het systeem overeind blijft en niet crasht weten ze dat het systeem sterk genoeg is voor andere applicaties.

Misschien vond je harde schijf het dus wel wat minder dat XP er op gezet werd.

Olav

even voor de duidelijkheid: het geratel komt echt van de hd, niet van de ventilator ofzo. Alsof ie grote hoeveelheden info aan het verwerken is, maar op momenten dat ik helemaal niets doe..
Sas

Hoeveel werkgeheugen heb je in de PC zitten? Het lijkt alsof de PC continu aan het swappen is namelijk.

Geratel.

Idd, indien het werkgeheugen tekort schiet dan mag de HDD. het ondankbare werk overnemen.

Die is vele male trager dan het werkgeheugen met als gevolg dat de HDD zich een ongeluk schrijft en leest.

De CPU belasting even niet mee rekenend leverd dat een enorme vertraging van je systeem op.

Stof op een werkende HDD laat deze in seconden vast lopen dus die mogelijkheid is uitgesloten.

Grtz.

Oke, ik heb een pentium II 450 met 288 mb geheugen.

Als het xp is, is hier iets aan te doen, behalve dan weer Win 98 erop te zetten?

Oke, ik heb een pentium II 450 met 288 mb geheugen.

Als het xp is, is hier iets aan te doen, behalve dan weer Win 98 erop te zetten?

288 mb aan geheugen komt niet voor. Tenzij je bijv. een videokaart, die geheugen neemt van je RAM-geheugen.

Heb je voorheen met Win98 dan nooit last gehad van geratel?

Anders is een nieuwe HD inderdaad een optie.

288 geeft ie iig aan bij de properties van My computer.

O, ja ik heb een Seagate 4 gb ata hd, 5400 tr ofzoiets.

Met Win98 ratelde ie niet zo veel als ik niets deed...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan