Word Mac 2011 > Calibri > vreemd pdf-probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Typographum

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 aug 2013
Beste Mac_Windows/Word-gebruikers,

Als grafisch vormgever (in deze als vrijwilliger) ben ik bezig met de opmaak van een schoolgids voor een basisschool. Hiervoor heb ik destijds een Office-pakket 2011 voor de Mac aangeschaft. De grafische opmaak is bewust in de applicatie Word gekozen, zodat de leerkrachten in de toekomst deze schoolgids zelf kunnen corrigeren c.q. kunnen aanvullen. Als huisstijlletter heb ik gekozen voor de Calibri, die zowel op Windows (op de basisschool) als Mac platform (in mijn eigen werkomgeving) aanwezig is en daarmee compatibel is om op twee platformen te kunnen werken. So far so good.

De schoolgids is qua opmaak bijna afgerond en regelmatig maak ik een pdf-bestand vanuit Word (bewaar als pdf) om te kijken of het genereren naar een pdf-bestand goed gaat. Er is geen tekstverloop en er gebeuren verder geen vreemde dingen. Totdat onlangs bleek, dat als je de tekst (een deel daarvan) uit het pdf-bestand kopieerde en opnieuw in een Word plaatste; dat alle woorden onder elkaar werden geplakt (alle spaties werden een soort returns).

Ik heb een nieuw Word document gemaakt van 10 textregels. De eerste 5 textregels zijn in het font Arial gedefinieerd en de volgende 5 textregels in het font Calibri. Van dit document heb ik een pdf-bestand gemaakt (bewaar als) en dit nieuwe pdf-bestand in Adobe Reader 11.0.03 geopend, alles lijkt goed te gaan. Maar selecteer ik de gehele tekst (10 regels) en ik kopieer (klembord) deze en plak het in een nieuw Word-document dan gebeurd er iets heel vreemds: de eerste 5 textregels in Arial lopen netjes horizontaal (achterelkaar) door en de volgende vijf regels in Calibri daar komen alle woorden onder elkaar te staan?... Dit gebeurd eveneens als ik de tekst in bijvoorbeeld Indesign of Illustrator plak. Ik heb deze test ook in een andere (Mac) werkomgeving laten doen met hetzelfde resultaat. Wie kan mij zeggen hoe ik dit probleem kan oplossen. Bij voorbaat dank.

m.v.G. uido

De makkelijkste oplossing is natuurlijk: gebruik geen Calibri. Een andere opmerking is net zo logisch: je geeft aan dat je de layout in Word maakt, zodat ze zelf kunnen aanvullen en werken met de sjablonen. Een PDF is een eindproduct, en niet bedoeld om verder mee te werken. Dus als het kopiëren goed gaat: prima, maar als het een beetje minder lukt, dan moet je de kopie nabewerken. Makkelijk te doen met een macro overigens.
Zolang je vanuit het Word document lijkt mij dat je geen probleem hebt.

Beste Michel_OctaFish,

Dank voor je reactie.

Je suggestie: het font Calibri niet gebruiken is géén optie. Het font Calibri - ontworpen door Lucas de Groot voor de firma Microsoft (Office 2007) - is een esthetisch goed bruikbaar lettertype. Ik durf als Mac-gebruiker (en typograaf) dit font geen systeemletter te noemen, maar zowel de ontwerper als Microsoft zijn gerenommeerde namen die destijds een kwalitatief hoogwaardig product op de markt zette. De digitale wereld bestaat toch niet alleen uit het gebruikmaken van het font Arial (v/h Helvetica) - trouwens ook uitgebracht door de firma Microsoft.

Het Word-document is simpel opgebouwd (geen sjablonen, geen macro's e.d.) twee kolommen text, vast lettertype voor de bodytext, kopjes in hetzelfde lettertype alleen iets groter corps en vet... en ga zomaar door... ik zou zelfs durven te beweren dat dit document 'h u f t e r - proof' (geen scheldnaam, maar een uitdrukking uit het vak: er kan maar weinig mis mee gaan) is. Een kind kan de was doen. En voor veel (onervaren) Word-gebruikers zou dit document een zege zijn om in de toekomst in verder mee te kunnen werken.

Het pdf-bestand als eind-product?... dat is volkomen waar - geen speld tussen te krijgen - maar we leven in 2013, waar text- en beeldmateriaal voor derden toegankelijk moeten zijn. Kopiëren en plakken is algemeen goed en niet meer weg te denken uit deze samenleving van digitale informatieoverdracht (o.a. beveiligde pdf-bestanden zijn in mijn optiek een achterhaalde optie). Kennis en dus ook texten deel je met anderen.

Dit is - wat mij betreft - een technisch probleem, voor mij zeker een onbegrijpelijk probleem, want ik ben een echte Apple-user onder het motto: techniek moet dienend zijn aan de gebruiker c.q. de Mensch.

Hopelijk is er toch nog een andere technische oplossing te bedenken, zodat de text gedefinieerd in het font Calibri voor anderen toegankelijk wordt en blijft. Nogmaals dank voor je reactie.

m.v.G. uido

Laatst bewerkt:
De Helvetica (waar de Arial een letterlijke kopie van is) bestaat al sinds 1960, dus de kans dat Microsoft die heeft 'uitgevonden' lijkt mij ongeveer net zo groot als de kans dat RKC dit jaar kampioen wordt. Of FC Den Haag... Dat de Calibri een mooie letter is, staat ook niet ter discussie.
En als je het document op de pc maakt in Word, en opslaat als PDF, is er ook helemaal niks aan de hand: je pdfje ziet er perfect uit, en je kunt probleemloos kopieëren uit de pdf. Kortom: ligt het probleem niet gewoon bij je (volgens velen onfeilbare) appeltje? :)
En aansluitend daarop: als de eindgebruikers met een pc werken, en van daaruit de (probleemloze) pdfje s maken, is er toch ook niets aan de hand? Altijd testen op de productiemachientjes.

Laatst bewerkt:
Beste Michel_OctaFish,

De Helvetica is zonder meer als basis gebruikt bij het maken van de Arial (1982), maar er zijn wel degelijk verschillen:

http://ragbag.tumblr.com/post/187708731/arial-helvetica-on-friday-i-hosted-a-screening

Het tenue van onze vrienden uit Waalwijk lijkt op datgene wat het Zweedse elftal draagt, onze vrienden uit Den Haag zouden verward kunnen worden met een elftal uit het grootste voetballand uit Zuid-Amerika...

Laten we wat mij betreft bij de feiten blijven. Ik werk sinds 1990 dagelijks met Apple computers en feilloos zijn ze nooit geweest, gelukkig maar anders zouden er nooit nieuwe hardware versies op de markt zijn gebracht, dat geldt in het kwadraat voor de software-ontwikkelingen. Natuurlijk kan het aan mijn Apple liggen, maar als jij zo vriendelijk willen zijn om dezelfde test uit te voeren zoals ik dat heb gedaan (op Windows of Mac) zie mijn eerste bericht: tien regels text, vijf in Arial en vijf in Calibri etc. etc. dan zou ik je zeer erkentelijk zijn.

Als dat bij jou feilloos gaat kan ik namelijk een aantal factoren gaan uitsluiten en verder op zoek gaan naar een praktische oplossing. Te denken valt bijvoorbeeld om het Word-document te openen in een PC_Windows omgeving om aldaar het als pdf-bestand te bewaren. Kan ik nu helaas niet doen, omdat iedereen om mij heen in bezit is van Apple computers (blijkt in deze een handicap te zijn).

Mijn erkentelijkheid is groot als je dit experiment wilt uitvoeren. Thanx,

m.v.G. uido

Laatst bewerkt:
Die test heb ik gedaan, en het resultaat was dus: niks aan de hand. Ik heb nog wat andere lettertypes in de strijd gegooid, en zelfde resultaat. Eerlijk gezegd heb ik jouw probleem nooit bij de hand gehad, welk lettertype ik ook gebruik. Dus daarom denk ik dat de verschillen liggen in de Mac/pc verschillen.

Beste Michel_OctaFish,

Helemaal goed. Thanx. Ik ga niet verder meer zoeken - speld in een hooiberg - gewoon van een Apple-kist naar een Windows-doosie en daar het Word-document naar een pdf-bestand genereren. You make me smile ;-)

m.v.G. uido

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan