Word wil taal niet wijzigen voor een deel van het document

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
In een document voeg ik teksten toe. Normaal staat alles Nederlands maar nu wordt een bepaald stuk in het Duit gecontroleerd. Ik denk dit simpel aan te passen en stel Nederlands in als het controlevak zichtbaar is maar hij springt telkens terug naar Duits. Onder Opties voor Word staat gewoon Nederlands aangepast woordenboek Custom.dic ingesteld.

Doe Ctrl+A (van alles selecteren), selecteer lint Controleren, klik (op het lint, in lintvak Taal) Taal -> Controletaal instellen
Kies daar Nederlands en klik op OK.

Tijs.

Beetje vreemd en omslachtig maar het werkt. Ik heb Word 2007 en in het lint heb ik Taal geplaatst en toen daar op Nederlands gezet. Bedankt.

Beetje vreemd en omslachtig maar het werkt.
Niet als je snapt hoe Word werkt. En dan is het vrij logisch. Word slaat een hele boel eigenschappen op in secties, alinea's en woorden. Één van de eigenschappen van een woord is de taal. Je kunt derhalve in een woord gaan staan, en de taal aanpassen. Je het dan de taal van één woord aangepast. Het volgende en vorige woord houdt echter gewoon de taal die het al had. Daarom moet je, als je de taal van alle tekst of een selectie wilt aanpassen, die tekst eerst selecteren. Logisch, toch?

Met dank voor jouw uitleg. Het is één document in het Nederlands. Hoe kan het dan dat plotseling de taal Duits is. Het is een nieuw stuk tekst. Dus net even daarvoor moet dan een woord in het 'Duits' hebben gestaan. Zou kunnen maar als je die nieuwe tekst dan selecteert en spellingcontrole doet dan zou je toch in dat vak de spelling moeten kunnen aanpassen van Duits naar Nederlands, dat lijkt mij toch handiger en logischer. Maar hij springt direct terug naar Nederlands. Onder de opties voor Word staat Nederlands. Als je dus niet weet wat Tijs schrijft dus die correctie in het lint te maken dan ervaar ik dit toch als een vervelend probleem dat niet nodig is. Immers in het vak op voorwaarde dat je tekst selecteert zou die taalkeuze geaccepteerd moeten/kunnen worden. Ook al begrijp ik jouw uitleg niet helemaal of heb jij 100% gelijk dan nog vind ik het onlogisch dat in dat vak niet een optie staat "Dit document of selectie controleren' in de te kiezen taal.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan