word2013 programma is erg traag

• Onderwerp starter Onderwerp starter htil
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

htil

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 sep 2009
toetsaanslagen komen vertraagd door, backspace gaat met horten en stoten. een beetje doortypen is er niet meer bij.
in alle andere software (zoals hier) gaat alles nog normaal.
er lijkt dus een probleem te zitten bij Word. ik herstart de pc regelmatig, houdt outlook uitgeschakeld en zo nog wat. Maar het helpt allemaal niet.
zou er iets met registers loos zijn? waar kan het probleem zitten? En wat is eraan te doen?
het document waar ik nu in werk telt ca 100 pagina's, er zijn voetnoten en er is een literatuurlijst.

ik merk overigens dat het probleem niet steeds voortduurt. soms gaat alles weer (redelijk) normaal, maar enige tijd later (onvoorspelbaar wanneer) is Word weer zo traag als stroop.

Laatst bewerkt:
Office-knop > Opties voor Word > Informatiebronnen > MS Office Diagnostische gegevens uitvoeren. Er staat opsporen en oplossen. Zo is het bij Word 2007.

ik heb wel opties in Word zelf, een optieknop voor Office zie ik nergens, die zal er wel zijn, maar waar zou ik moeten zoeken?

De 'Office knop' was een prachtige (eenmalige) uitvinding van Microsoft die het maar één versie heeft uitgehouden vanwege de aanhoudende kritiek die Microsoft er op kreeg. Opties zitten nu dus onder de tab <Bestand>. De rest is verder ongeveer hetzelfde.

@htil : zit het antwoord / de oplossing mogelijk een beetje in je vraag opgesloten?
De machine werkt verder normaal, ik neem aan dat Word bij een nieuw of een ander document ook prima werkt?
Zou het dan misschien aan dat ene document kunnen liggen?

Ik denk dat het niet aan word ligt, omdat je zegt dat alles normaal gaat. Is dat een document van anderen en niet van jezelf of heb je dat gedownload ?

Scan je computer maar eens met MBAM. Pak de free versie en vink uit wat je niet nodig hebt.

https://nl.malwarebytes.com/antimalware/

MBAM is toch een virusscanner? ik weet zeker dat mijn pc virusvrij is.

Of het aan dat document ligt? het zou kunnen. ik heb het zelf gemaakt en ben daar nog mee bezig. kan een document te complex worden?

nu gaat alles weer als een treintje. maar straks kan het weer heel anders zijn.

De afgelopen jaren hebben érg veel mensen een vraag gesteld omtrent een gecrashte harde schijf waarop belangrijke / dierbare bestanden stonden die nu 'weg' zijn. Zorg ervoor NIET tot die groep mensen te gaan behoren en maak dus regelmatig backups (in ieder geval 2 !!!) van je eigen belangrijke bestanden, liefst op externe harddisks (of andere usb-devices)
Mvg. gast0225

ik maak zeer frequent backups op een externe HD. ik werk met Cobian Backup. Werkt prima. Maar het is niet gemakkelijk om een bestanden terug te vinden, het programma back-upt niet overzichtelijk. heb jij een beter alternatief?

Ik houd het graag simpel en daarom sleep ik de hele map "Mijn documenten" naar een externe schijf. Als ik dan iets terug zoek dan is dat simpel, want de structuur van die map ken ik goed.
Verder maak ik met Windows zelf een systeemkopie die in geval van erge rampen in een klein half uurtje is teruggezet.

@htil
Ik begrijp dat niet goed. Dat programma werkt dan niet goed of je kent je eigen structuur niet. Feit is dat en dat is op dit forum al heel vaak beschreven dat met EaseUS Todo Backup (freeware) wel de structuur zichtbaar te maken is. Volgens mij is dat kiezen voor > File recovery en dan krijg je de oorspronkelijke structuur (mappen en bestanden).

Wat ik ook al 'tig' keer op dit forum heb beschreven is een goede zoekmachine. Ik begrijp dat als je honderdduizenden bestanden hebt, dat het nog onmogelijk is de structuur, de bestanden en mappen uit je hoofd te weten. Everything (freeware) is een uitstekende en zeer snelle zoekmachine. Bestanden, mappen en locaties kun je zeer snel bepalen. Je kunt ook schijven opnemen en uitsluiten van de database. Succes.

@htil : zit het antwoord / de oplossing mogelijk een beetje in je vraag opgesloten?
De machine werkt verder normaal, ik neem aan dat Word bij een nieuw of een ander document ook prima werkt?
Zou het dan misschien aan dat ene document kunnen liggen?

Word is niet meer vooruit te branden. ik heb nu alle andere gebruikerssoftware inclusief outlook uitgeschakeld en werk nog slechts in éen document. ook nu geen verbetering. het probleem moet hem dus zitten in het document zelf. maar hoe vind ik uit waar de problemen zitten?

detai: toen ik opnieuw opstartte bleek dat de lijst van 'gepinde' documenten ineens ook leeg was. dat kan toch weer niet aan dat document liggen?

Is het een vertrouwelijk / persoonlijk document? Zo nee, dan zou je 'm eens kunnen sturen dan kijk ik er naar.
Ik had overigens nog een vraag gesteld.
Als je Word start en je 'pakt' een leeg 'vel' papier en typt er wat in, werkt Word dan normaal?

Laatst bewerkt:
Is het een vertrouwelijk / persoonlijk document? Zo nee, dan zou je 'm eens kunnen sturen dan kijk ik er naar.
Ik had overigens nog een vraag gesteld.
Als je Word start en je 'pakt' een leeg 'vel' papier en typt er wat in, werkt Word dan normaal?

1. ik heb inderdaad een nieuw document geopend, daar zijn geen problemen mee. ook niet als ik in andere documenten typ.
2. je zou van mij best het document mogen hebben, het staat vol met tal van literatuurverwijzingen en ik heb gemerkt dat bij kopieren de bibliografie niet meekomt, misschien dat daar een probleem zit? van de andere kant: in een ander document dat langer is en met meer titels in de bibliografie zijn er geen problemen.

Dan is er met je Windows en Word-installatie niets aan de hand en is het probleem, als ik zou moeten gokken, voor 99,99% te wijten aan bepaalde opmaak in het document.

Ik kan natuurlijk even kijken of ik 'rare' (opmaak) dingen in het document zie, stuur maar.

Wanneer het bestand te groot is voor je mailcliënt, gebruik dan de gratis versie van

WeTransfer, Klik

Laatst bewerkt:
Ontvangen en bekeken. Loopt hier als een tierelier. (paar malen gesloten en weer opgestart).
Paar dingen vallen op:

- er zitten geen afbeeldingen in het document (dus documentgrootte speelt geen rol)
- het bestand is slechts 287 Kb (dus ook hier speelt de grootte geen rol)

Vraagje, is met de huidige Officeversie het bestand gemaakt, of is het bestand (ooit) gestart onder een oudere Office versie?

een vraagje: is het notenapparaat intact gebleven?

het document is helemaal gemaakt met Word2013. ik haal echter wel eens stukken over uit een document dat met Word2010 is gemaakt (kopieren plakken) maar dat kan toch geen probleem zijn.

terwijl jij het document aan het bekijken was, heb ik doorgewerkt. nu loopt het weer allemaal als een treintje. Maar dat kan zo weer over zijn <-- vandaar dat ik dacht/denk dat het niet (alleen) een document-probleem is.

Ik vermoed toch dat het alleen aan dit specifieke document ligt, zeker als er stukken inzitten (met opmaak?) die uit een oudere versie zijn overgehaald. Ik heb Office 365 een controle uit laten voeren op jouw docje en daaruit kwam o.a. het volgende naar voren.

zou het wat te maken (kunnen) hebben met onderstaand plaatje? Mijn kennis van de 'onderhuidse' structuur van Word is te gering om hier wat van te vinden. Ik heb echt geen flauw benul van de wijze waarop Word is 'gemaakt', maar als er elke minuut of zo (?) ruim 450 'dingen' moeten worden bijgewerkt, dan kan ik mij voorstellen dat.............

Het goede nieuws voor jou is dat ik na ongeveer 5x het bestand opstarten, ook problemen ondervond, ic. een ronddraaiend Microsoft cirkeltje terwijl het document niet meer bewerkbaar was op dat moment. Het ligt dus niet aan jouw Windows / Office / Word-installatie.

docje.jpg

Laatst bewerkt:
kan ik ook zo'n plaatje maken zodat ik zelf op zoek kan gaan?

het zou in de bibliografie kunnen zitten, die bevat misschien items die onder eerdere versie van Word zijn gemaakt. die zouden dan wellicht geconverteerd moeten woden. Maar hoe dat nou weer zou moeten: geen idee!

Terwijl het bestand op je scherm staat, klik je linksboven op "Bestand" en vervolgens zie in vrij grote letters staan :
Document beveiligen
Document controleren
Document beheren

(Ik wis het bestand nu weer van de hdd van mijn machine.)

Laatst bewerkt:
dag gast0225, je hebt me prima geholpen. dank daarvoor.
(ik heb het gevoel dat mijn pc te weinig rekenkracht heeft, het is een oudje (nou ja, 2 jaar oud) dus ik denk aan vervangen.

ik heb ook even de processein in Taakbeheer in de gaten gehouden. Word gebruikt, als ik bezig ben, tussen de 7 en 10% van de processortijd. het loopt weer prima nu maar de belasting door Word is niet kleiner geworden. Dat zeg ik nu wel maar ik meen mij te herinneren dat dat percentage hoog BLEEF als ik niet aan het werk was. De software bleef volop aan de gang.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan