WordPad is verdwenen uit Bureau-accessoires

Status
Niet open voor verdere reacties.

moniek108

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2012
Berichten
70
WordPad is verdwenen uit de lijst die opent onder Bureau-accessoires.
Ik kan het wel nog openen als ik wordpad.exe typ in het Uitvoeren vak.

Hoe krijg ik het terug in de lijst bij Bureau-accessoires?
Is er ergens een knop om de standaard instellingen van het Starten-menu te herstellen?
 
Kijk in de map (meestal C:\Program Files\Windows NT\Accessories) en verplaats hem naar bureaublad, in accessoires kan je hem helaas niet meer terug zetten.
 
De snelkoppeling op het Bureaublad zetten lukt uiteraard zonder problemen.

Mijn vraag is eigenlijk:
Hoe krijg ik Wordpad terug in de lijst Bureau-accessoires in het Starten-menu?

Met slepen kan het niet lukken, volgens mij, JonasRetro.
Van waar stel jij voor dat je het naar Bureau-accessoires sleept?
Je kan niet het Starten-menu open houden terug je iets anders aanklikt om het verslepen toch?

Heeft rickagov gelijk? Is het niet mogelijk om dat terug in die lijst te krijgen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En lukt het niet met rechtsklikken op de snelkoppeling en dan aanklikken "aan het startmenu vastmaken"?
 
Robertusje:
Nee, daarmee lukt het niet.
Daarmee klik je het programma vast bovenaan in het Starten-menu, maar het verschijnt nog altijd niet in de lijst Alle programma's --> Bureau-accessoires

De suggestie van xp2 verwijst naar Windows XP. Ik werk in Windows 7, maar ik vermoed dat het daarin niet zo veel anders zal zijn.
Wel wat complexer voor een leek als ik.
 
In bureau accessoires zal niet gaan maar als het in het startmenu staat het er toch ook altijd?Alleen staat het dan iets hoger.
 
Je hebt gelijk natuurlijk. Op die manier is het programma even makkelijk toegankelijk.
Alleen, het intrigeert mij geweldig: hoe komt het dat het er wel op één of andere manier kan uitgeraken, maar niet terug erin geplaatst kan worden!
Er moet toch een manier zijn om dat te doen, maar voorlopig slaag ik er nog niet in.
Zo gemakkelijk geef ik nog niet op!
 
Er moet toch een manier zijn om dat te doen, maar voorlopig slaag ik er nog niet in.
Zo gemakkelijk geef ik nog niet op!
Ok, dat is de juiste instelling, zo mag ik het zien! Alleen daarvoor help ik je al graag!..

Goed: Het lijkt inderdaad een pietluttig probleem, maar na onderzoek blijkt het nog best listig & lastig te zijn om dat weer in orde te krijgen.
Het is nogal veel, dus inplaats van een exact stappenplan, zal ik de oplossing deels omschrijven in de vorm van hints.

Die snelkoppeling hoort standaard thuis in:

C:\Users\All Users\Start Menu\Programs\Accessories

Waarvan standaard Eigenaar is & welke beheerd word door uitsluitend SYSTEM.

Om daarbij te kunnen komen moet je een aantal dingen doen. Begin met aanmelden als (een) Beheerder.

Ten eerste moet je in Mapopties Systeem bestanden & Verborgen bestanden verbergen even UIT zetten.

In de map C:\Users\All Users\ staat een snelkoppeling Start Menu. RechterMuisklik, Eigenschappen, Beveiliging, Geavanceerd, Eigenaar, Bewerken.
In het nieuwe venster vink je eerst Eigenaar van onderliggende etc. AAN, dan selecteer je Administrators in de lijst, Toepassen, OK, OK, OK (tot alle Eigenschappen-venster gesloten zijn).
Opnieuw, maar nu Machtigingen: Klik Machtigingen wijzigen, vink de 2 hokjes onderaan AAN, Toepassen, OK, OK, etc...

Als je nu op de snelkoppeling Start Menu klikt, kom je wel, zij het onder protest van Windows, in de map C:\Users\All Users\Start Menu\.

Nu kan je zoals boven al eerder beschreven & gedaan een snelkoppeling maken van Wordpad.exe.
Met RMK, Eigenschappen, tabblad Snelkoppeling kan je de gegevens nog even bijwerken zoals het standaard uit mijn 7 gehaald is:

Snelkoppeling (.lnk): WordPad (Invullen onder tabblad Algemeen)
Locatie: C:\Users\All Users\Start Menu\Programs\Accessories
Doel: "%ProgramFiles%\Windows NT\Accessories\wordpad.exe"
Opmerking: Hiermee kunt u tekstdocumenten met complexe indeling maken en bewerken

Pictogram: %ProgramFiles%\Windows NT\Accessories\wordpad.exe

Toepassen, OK. Eigenschappen sluiten.

Nu kan die snelkoppeling knippen of kopieren naar C:\Users\All Users\Start Menu\Programs\Accessories & dan werkt het weer.

Als je zin hebt kan je de Eigenaar & Machtigingen weer herstellen in omgekeerde volgorde, of afmelden & aanmelden als de normale standaard beperkte Gebruiker.
 
Laatst bewerkt:
Ik wist dat er toch ergens iemand moest zijn die een oplossing kent voor dit probleem(pje).
Het is een hele boterham, maar ik ga het proberen.
Met jouw gedetailleerde uitleg zal het wel lukken.

Dank je wel, TheKnight.
Ik heb weer een paar dingen bijgeleerd, weer wat dieper in de mysterieuze diepten van Windows leren afdalen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan