Wordpress: conflict 404Page/WP SuperCache

Status
Niet open voor verdere reacties.

Renske60

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2014
Hallo allemaal!

Ik heb een WordPress-site. De plugin '404Page' signaleert een conflict met plugin 'WP Super Cache'.

De melding: 'WP Super Cache Plugin detected. If the page you selected as 404 error page is in cache, always a HTTP code 200 is sent. To avoid this and send a HTTP code 404 you have to exlcude this page from caching'. Ik heb opgezocht wat code 200 is en ik heb gevonden dat dat 'OK' is. Maar wat er nou precies gebeurt en wat er dan ok is, staat nergens.

De 404-plugin verwijst vervolgens naar de settings van WP Super Cache en daar kom ik vervolgens totaal niet uit.

Kan iemand mij vertellen
  • wat hier nou precies het probleem is?
  • welke setting ik moet aanpassen en hoe?

Een van die plugins schrappen wil ik liever niet. M.n. SuperCache is hard nodig.

Alvast hartstikke bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Renske

Laatst bewerkt:
Waarom die 404page plugin niet geschrapt dan? Als ik je verhaal zo interpreteer dan heb je SuperCache harde nodig dan die 404page?

Tijs.

Hai Tijs,
Ja, maar ik wil ook graag een eigen 404-pagina hebben...
Renske

Beetje raar omschreven in de melding. Maar van wat ik er uit opmaak moet je de (blijkbaar custom) 404 pagina uitsluiten van de cache.

Als je er over nadenkt ook logisch, want als hij correct de 404 pagina kan ophalen resulteert dat in een gelukte weergave van de pagina (dus code 200). De ontvangende browser (of crawler) denkt dus onterecht dat het verzoek gelukt is.

@Roger Ok, maar hoe sluit ik hem dan uit? Die settings van SuperCache zijn voor een relatieve leek als ik onbegrijpelijk. Heb een hele tijd zitten puzzelen maar heb het uiteindelijk maar opgegeven.

Het standaard gedrag van WP Super Cache is om 404-pagina's niet te cachen en dat is ook volledig terecht. Er is geen instelling in WP Super Cache waarmee je dat gedrag kunt veranderen. Volgens mij zit het probleem dus bij de plug-in die de 404-pagina genereert; deze is blijkbaar dusdanig geprogrammeerd dat deze niet met een cache plug-in overweg kan.

Een eigen 404-pagina kan overigens ook prima gemaakt worden zonder plug-in.

Laatst bewerkt door een moderator:
@Tommy78 De 404 is bij mij inderdaad een gewone, aparte pagina. Maar hoe kan ik die pagina zonder plugin als een echte 404 laten fungeren? Ik neem aan dat je daarvoor op CSS-niveau moet ingrijpen? En dat kan ik nog niet...

@Tommy78 De 404 is bij mij inderdaad een gewone, aparte pagina.

Hoe bedoel je dat? Heb je in Wordpress echt een aparte pagina gemaakt met bijv. als titel '404' net zoals je een andere pagina zou maken?

De meeste WordPress-thema's beschikken over een template om een 404-pagina te maken. Wil je daar je eigen draai aan geven, kun je een Child-thema maken en binnen dat Child-thema je eigen 404-pagina maken. Hoe e.e.a. werkt kun je hier lezen, maar als je er niet uitkomt, kan ik je daar ook bij helpen. Meer informatie over het maken van een Child-thema vind je hier. WordPress regelt dan zelf de afhandeling als een bezoeker een pagina probeert te bereiken die niet bestaat en toont de 404-pagina die jij in je Child-thema gemaakt hebt.

@Tommy Het is inderdaad een gewone pagina en die plugin '404Page' zorgt ervoor dat die pagina zich gedraagt als een 404. Voor zover ik kan zien, werkt dat goed.
Het maken van een child theme etc. staat al een tijdje op de planning omdat er al iets is veranderd in het theme.
Maar ik wil eerst meer leren over CSS enzo. Ik vind het allemaal nog erg ingewikkeld... Dank je wel voor de verwijzingen!
Maar wat moet ik nou voor de korte termijn met die settings van WP SuperCache? Kunnen er rampen gebeuren als ik gewoon niks doe? Want het gaat me echt boven mijn petje.

Van het child theme begrijp ik, daar is inderdaad wel wat kennis van CSS en misschien ook PHP voor nodig, afhankelijk van wat je wilt wijzigen. Als je zover bent en hulp nodig hebt, dan lezen we het hier wel :).

Voor de korte termijn heb je twee opties:
  1. De plug-in die de 404-pagina maakt uitschakelen en de standaard Wordpress foutpagina gebruiken
  2. Controleren of de 404-pagina naadwerkelijk door WP Super Cache gecached wordt

Wat optie 2 betreft; ik heb de 404page plug-in op mijn testsite geïnstalleerd en daar wordt de pagina niet gecached en wordt er netjes een HTTP 404 code geretourneerd als je een niet-bestaande URL bezoekt.
Om te controleren of dat bij jou ook het geval is, ga als je volgt te werk:
  1. Ga naar de instellingen van WP Super Cache en selecteer het tabblad Debug
  2. Controleer of daar de optie 'Cache Status Messages' in aangevinkt
  3. Log bij voorkeur uit van het dashboard (standaardinstelling van WP Super Cache is om ingelogde gebruikers geen gecachede pagina's te tonen)
  4. Bezoek nu eerst een bestaande pagina en bekijk dan in je browser de HTML-code (bron) van de pagina
  5. Helemaal onderaan de pagina met de HTML-bron zie je dan een stukje tekst staan als:
    Code:
    <!-- Dynamic page generated in 0.450 seconds. -->
    <!-- Cached page generated by WP-Super-Cache on 2016-05-04 19:27:18 -->
    <!-- super cache -->
  6. Bezoek daarna een willekeurige URL op je site waarvan je zeker weet dat die niet bestaat, zoals www.example.com/dezepaginabestaatnietenzoueen404paginamoetenlatenzien
  7. Bekijk ook weer de pagina met de HTML-code. Als je onderaan de pagina geen code ziet zoals bij punt 5, kun je er vanuit gaan dat de pagina niet door WP Super Cache gecached wordt.

Er zijn nog andere manieren om dit te controleren, maar bovenstaande lijkt me het gemakkelijkst. Mocht je er niet uitkomen of twijfel je, plaats dan even een link naar je site dan kijk ik wel even voor je.

@Tommy: Ik heb de procedure doorlopen. Cache Status Messages staat aan en de pagina wordt inderdaad niet gecached. Ik hoef dus voorlopig even niets te doen? Een hele opluchting... Heel Hartelijk Bedankt voor je hulp!!
Ik zat er echt mee omdat die 404-pagina nogal vaak wordt 'opgevraagd'. Mijn site wordt namelijk nogal eens bezocht door surfers uit enge landen als Oekraine en zo. En die jongens komen niet voor mijn saaie plaatjes en tekstjes. Gelukkig is de site goed dichtgetimmerd en zijn ze - voor zover ik kan traceren - nog niet binnen gekomen. Maar die 404 moet het dus bij voorkeur wel vlekkeloos doen...
Nogmaals bedankt!

Graag gedaan :)! Voorlopig kun je het inderdaad zo laten, en als je wat bedrevener bent met het maken van een Child-theme en een eigen 404-pagina hebt gemaakt dan de plug-in verwijderen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan