Ja, dat zou heel goed kunnen.
Browsers zijn tegenwoordig in de race om maar zo snel mogelijk iets op scherm te tonen:
"Onze browser is sneller dan alle andere!".
Dus beginnen ze zo snel mogelijk om images op scherm te zetten, terwijl er op de achtergrond ook nog gedownload wordt.
Ik kan me voorstellen dat browsers dan bij veel en grote images soms struikelen over hun eigen snelheid.
En dan met name als de images ook nog in de browser geschaald moeten worden: dan moet de browser een beetje veel tegelijk doen.
- Een browser kan geloof ik maximaal 4 of 6 gelijktijdige verbindingen hebben met één server. Als er veel foto's gedownload moeten worden, moet er telkens gewacht worden tot de vorige 4 of 6 binnen zijn; en als die groot zijn, duurt het wachten langer.
- Het verschil kan enkele milliseconden zijn, maar kan mogelijk net genoeg zijn om soms een verhaspeld beeld op te leveren.
- Het tijdstip en de drukte op de (gedeelde) server zou misschien ook kunnen uitmaken: soms vlot, soms traag.
Het kan eventueel ook nog schelen of je harde schijf langzamerhand begint vol te lopen, zodat de grote bestanden erg gefragmenteerd op je pc komen te staan. Na het downloaden moeten dan al die losse partjes weer opgehaald en aan elkaar geplakt worden.
Zo kunnen wellicht ook andere hard- of software-perikelen een rol spelen: bv. hoe zwaar de processor op dat moment belast is (door andere programma's), of een ijverige virusbeschermer die de gedownloade bestanden nog even vasthoudt om ze te checken voor ze definitief worden toegelaten, enz.
In elk geval: hoe groter de foto-bestanden, des te meer kans op tussentijdse ongelukken!
=======
Ik wist niet dat de website automatisch de foto's nog verkleinde
Bij de foto's staat wel opgegeven dat ze 800*600 moeten zijn, maar in het stylesheet
style.css wordt de maximale breedte van images in het content-gedeelte aan banden gelegd (regel 855), wat niet zo'n slecht idee is:
Code:
#content img {
max-width: 640px;
height: auto;
}
Hoe dit in het Wordpress-stylesheet verzeild is geraakt, weet ik niet; het kan via het sjabloon door Wordpress gedaan zijn, of misschien heb je dat zelf eens opgegeven.
Doordat de hoogte tegelijkertijd op
automatisch is gezet, wordt ook de opgegeven hoogte niet aangehouden, maar in proporties gebracht met de breedte. De hoogte wordt hier dus (640/800)*600 = 480px.
Zo blijft alles gelukkig in verhouding.
Maar de bestanden meteen 640*480 maken scheelt dus enorm!
Met vriendelijke groet,
CSShunter